قاضی غلامرضا منصوری، متهم به رشوه‌گیری، در رومانی بازداشت شد

By | ۱۳۹۹-۰۳-۲۴

در پی انتشار گزارش‌هایی، سخنگوی قوه قضائیه ایران روز شنبه تایید کرد که قاضی غلامرضا منصوری، از متهمان پرونده اکبر طبری، در رومانی بازداشت شده است.

به گزارش روز شنبه، ۲۴ خرداد، در خبرگزاری تسنیم به نقل از غلامحسین اسماعیلی، سخنگو، آقای منصوری هم‌اکنون در اختیار اینترپل قرار دارد، اما به علت محدودیت‌های ناشی از کرونا، در حال حاضر انتقال وی به ایران ممکن نیست.

نام این قاضی متهم به فساد مالی هفته گذشته در یک دادگاه مطرح شد.

غلامرضا منصوری به دریافت ۵۰۰ هزار یورو رشوه متهم است و پس از تشکیل دادگاه اکبر طبری، معاون اجرایی صادق لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه، نام وی بر سر زبان‌ها افتاد و مشخص شد که در خارج از کشور به سر می‌برد.

قاضی پیشین اجرائیات شهرستان لواسانات پس از آن در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد، مدعی شد که قصد بازگشت به ایران را داشته، اما به علت محدودیت‌های کرونا امکان آن وجود نداشته و برای بازگشت به سفارت ایران مراجعه خواهد کرد.

با آن که وی در این ویدئو نگفت که در کدام کشور به سر می‌برد، با توجه به حضور وی در آلمان در گذشته همراه با محمود هاشمی شاهرودی، رئیس اسبق قوه قضائیه ایران که برای درمان به این کشور سفر کرده بود، گمانه حضور وی در آلمان افزایش یافت.

پس از انتشار تصاویر منصوری، شمار قابل توجهی از روزنامه‌نگاران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که این قاضی که پیشتر بازپرس شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه و سرپرست این دادسرا بود دستور بازداشت چند تن از آنها و توقیف شماری از روزنامه‌ها را در کارنامه خود دارد.

این موضوع موجب شد تعدادی از روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر خواستار بازداشت وی در خارج از کشور همچون حمید نوری، یکی از قاضی‌های صادرکننده رأی اعدام‌ها در دهه ۶۰ که در سوئد بازداشت شده، شوند.

سازمان گزارشگران بدون مرز هم اعلام کرد با ارائه شکایتی به مقام‌های قضایی آلمان، خواستار بازداشت قاضی غلامرضا منصوری به خاطر سرکوب و زندانی کردن روزنامه‌نگاران ایران شده است.

گزارشگران بدون مرز با اشاره به این که قاضی منصوری فقط در دو ماه بهمن و اسفند ۹۱ برای حدود بیست روزنامه‌نگار در ایران حکم زندان صادر کرد، تأکید کرده است: دادستان [آلمان] نباید بگذارد او از دست عدالت فرار کند.

شمار دیگری از فعالان و گروه‌های حقوق بشری نیز اقداماتی را برای بازداشت قاضی منصوری آغاز کرده و نتیجه پیگیری‌های خود را اعلام داشته‌اند.

کریستوف دلوآر، دبیرکل گزارشگران بدون مرز، که او نیز تایید کرده است این سازمان شکایت خود را به دادستانی آلمان ارائه کرده، در توئیترش نوشت: منصوری «در حال حاضر در آلمان است».

با این حال غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرده که این قاضی در رومانی بازداشت شده و در ادامه وعده «روزهای آینده» را برای تحویل او به کشور داده است.

اسماعیلی در عین حال تاکید کرده که بررسی‌ها نشان داد وعده منصوری برای بازگشت به ایران، «جدی» نبود و بیشتر جنبه «تبلیغاتی» داشت و به همین علت اقدام قضایی برای بازداشت وی از سوی جمهوری اسلامی انجام شد.

آقای منصوری در ویدئوی خود گفته بود که «صد درصد به کشور» بازخواهد گشت، چرا که «به جمهوری اسلامی، رهبری، و عدالت دستگاه قضایی ایمان کامل و اعتقاد راسخ» دارد.

غلامرضا منصوری در این ویدئو تاکید کرده است، سابقه ۳۰ سال کار در قوه قضائیه دارد.

اکبر طبری، معاون اجرایی وقت صادق لاریجانی نیز همچون او به دوران خدمت خود در قوه قضائیه افتخار کرده و با رد همه اتهام‌ها علیه خود، مدعی ۲۰ سال «خدمت صادقانه» در این نهاد شده بود.

منابع: خبرگزاری تسنیم، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *