راه اندازی روزنامه اطلاعات در ۹۴ سال پیش با گرفتن وام

By | ۱۳۹۹-۰۴-۰۱

سی و یکم خرداد 1305 درمحافل تهران صحبت از این بود که عباس مسعودی مدیر مرکز اطلاعات (نخستین خبرگزاری ایران ـ غیر دولتی) سرگرم استقراض است تا هرچه زودتر روزنامه ای به همین نام (اطلاعات) را منتشر کند.

نخستین شماره روزنامه اطلاعات 19 تیرماه 1305 (94 سال پیش در ماه جولای) انتشار یافت. این روزنامه و مؤسسات ضمیمه اش در اواخر تابستان 1358 مصادره شده اند، نخست به بنیاد مستضعفان داده شدند و از بهار 1359 ضمیمه دفتر رهبری جمهوری اسلامی ایران.

عباس مسعودی در خرداد 1353 درگذشت و پیش از فوت، مدیریت روزنامه اطلاعات را به پسرش فرهاد واگذار کرده و پسر دومش بهرام را به معاونت وی برگماشته بود. فرهاد که سال انقلاب، ایران را تَرک کرده بود در ژانویه 2016 و در خودتبعیدی در فرانسه درگذشت.

پس از خارج شدن فرهاد از وطن، بهرام مدیریت مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات را به دست گرفت.

پس از انقلاب، با تلاش بهرام و کمک مالیِ شخصیِ او بود که مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات موفق شد بکار ادامه دهد. تا زمان مصادره، بهرام مدیر انتخابی کارکنان مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات بود. در زمان مدیریت بهرام بر مؤسسه که در ایران زندگی می کند تیراژ روزنامه اطلاعات از مرز 850 هزار نسخه در روز گذشت.

هشت ماه پس از مصادره مؤسسه مطبوعاتی اطلاعات و قرارگرفتن آن در دست بنیاد مستضعفان، نویسندگان قدیمی آن برکنار شدند. این برکناری چند هفته پیش از سردبیرشدن شمس آل احمد و سپس وابسته شدن مؤسسه به دفتری رهبری صورت گرفت و برای لغو احکام اخراج از دست او (شمس آل احمد) هم کاری برنیامد. هنوز حجت الاسلام محمود دعایی مدیر مؤسسه اطلاعات نشده بود که اخراج ژورنالیست ها صورت گرفته بود. به بسیاری از اخراج شدگان ازجمله مؤلف تاریخ آنلاین برای ایرانیان و ناشر مجله روزنامک غرامت اخراج هم داده نشده است. تنی چند از همین اخراجی ها بعدا به دعوت مهندس محمد عطریانفر و دکتر فریدون وردی نژاد روزنامه های همشهری و ایران را راه اندازی کردند که نشریات موفقی بوده اند. مؤلف این تاریخ آنلاین، 24 سال در روزنامه اطلاعات قلم زده بود که بدون دلیل منطقی و قانونی اخراج شد.

نوشیروان کیهانی زاده, مهمترین رویدادهای ایران و جهان:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *