پس از شش ماه، ایران جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را «به فرانسه فرستاد»

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۸

محسن بهاروند، معاون حقوقی وزارت امور خارجه ایران، می‌گوید که جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی روز جمعه ۲۷ تیرماه به فرانسه ارسال شده است.

او در گفت‌وگویی کوتاه با روزنامه اعتماد که روز شنبه منتشر شد گفته است «عملیات خوانش» جعبه سیاه در فرانسه از روز دوشنبه ۳۰ تیرماه شروع می‌شود.

به گفته معاون وزیر خارجه ایران، جعبه سیاه توسط مسئولان سازمان هواپیمایی و «یک نفر از قضات» به پاریس برده شده است. او درباره ترکیب هیئت ایرانی که در «عملیات خوانش» هواپیما حضور دارند، جزئیات بیشتری نداده است.

در طول بیش از شش ماهی که از هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی در آسمان ایران توسط سپاه پاسداران می‌گذرد، درخواست‌های زیادی برای ارسال جعبه سیاه به خارج از ایران مطرح بوده است.

حکومت ایران ابتدا اعلام کرده بود جعبه سیاه را تحویل نمی‌دهد، اما سپس اعلام کرد تکنولوژی خواندن اطلاعات آن را ندارد و بوئینگ، شرکت آمریکایی سازنده هواپیما، یا کشور دیگری باید تجهیزات فنی در اختیار ایران بگذارد تا خودش جعبه سیاه را بازخوانی کند.

در مرحله سوم و پس از افزایش فشار خانواده بازماندگان و کشورهای خارجی مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که حاضر به ارسال جعبه سیاه به کشور ثالث هستند.

در تازه‌ترین گزارش درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی که منجر به کشته شدن ۱۷۶ نفر شد، سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرد که پرواز ۷۵۲ به رغم دریافت مجوز پرواز از مراجع نظامی بر اثر «خطای انسانی» و «فراموش کردن اجرای مراحل الزامی بعد از جابه‌جایی یکی از سامانه‌های دفاع هوایی» هدف قرار گرفت و سرنگون شد.

این گزارش ۱۷ صفحه‌ای می‌گوید که علت اصلی شلیک موشک «خطای انسانی» به دلیل فراموش کردن مراحل الزامی «تنظیم مجدد راستای شمال» در یکی از سامانه‌ها بوده است که باعث «خطای ۱۰۷ درجه‌ای» این سامانه شد.

«خطای انسانی» عبارتی بود که سپاه پاسداران، پس از سه روز پنهان‌کاری، در شرح علت شلیک استفاده کرد. حدود دو هفته پیش نیز، برای نخستین بار، دادستان نظامی تهران از «خطای ۱۰۵ درجه‌ای سیستم جهت‌یابی رادار» سخن گفته بود.

علاوه بر بحث جعبه‌ سیاه، کشورهای دیگری که درگیر این پرونده هستند، درباره پرداخت غرامت هم پیگیر هستند.

در پرواز ۷۵۲ چند شهروند سوئدی به همراه شهروندانی از چهار کشور افغانستان، بریتانیا، کانادا و اوکراین حضور داشتند که همگی کشته شدند.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *