واکنش حسن روحانی به تهدید ترامپ برای فعال کردن “مکانیسم ماشه”

By | ۱۳۹۹-۰۵-۳۰

روحانی با اشاره به قصد آمریکا برای فعال‌کردن مکانیسم ماشه پیش‌بینی شده در برجام، گفت برجام تنها برای کسانی است که در داخل آن هستند و گفت آمریکا نمی‌تواند از این مکانیسم برای بازگرداندن تحریم‌های علیه ایران استفاده کند.

تصمیم آمریکا برای فعال کردن “مکانیسم ماشه” برای بازگرندان تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که در توافق‌نامه برجام پیش‌بینی شده،  واکنش مقامات جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت.

در همین رابطه، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه ۲۹ مرداد (۱۹ اوت) در نشست هیات دولت، استفاده از “مکانیسم ماشه” توسط دولت ترامپ را خلاف قانون دانست و آن را “تهدید” خواند.

حسن روحانی تاکید کرد «قرارداد برجام تنها برای کسانی است که در داخل برجام هستند.» او گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، عملا رجوع آن کشور به این مکانیسم را بلاموضوع می‌سازد.

رئیس  جمهوری ایران همچنین از کشورهایی که در جریان رای‌گیری پیرامون تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، به طرح قطعنامه آمریکا در شورای امنیت رای مخالف یا ممتنع داده‌ بودند، تشکر کرد.

پیش از حسن روحانی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همچنین مجید تخت روانچی، سفیر دائمی ایران در سازمان ملل نیز درخواست فعال کردن “مکانیسم ماشه” از سوی آمریکا را غیرقانونی دانسته بودند.

واکنش روحانی

خبرگزاری‌های بین‌المللی به نقل از محافل دیپلماتیک اعلام کرده بودند که مایک پمپئو شخصا روز پنجشنبه ۲۰ اوت در جلسه شورای امنیت شرکت کرده و خواستار فعال شدن “مکانیسم ماشه” خواهد شد.

حسن روحانی در واکنش به این خبر گفت: «حالا این رسانه‌های بیگانه فارسی‌زبان دست بر این گذاشته‌اند که آمریکا می‌خواهد از مکانیسم فلان برای برجام استفاده کند. عقل هم چیز خوبی است… آمریکا که به صراحت از آن [توافق هسته‌ای] خارج شده است. دیگر چه استفاده‌ای از آن مکانیسم؟»

دولت حسن روحانی هم‌چنین با انتشار یک پست توییتری نسبت به عواقب فعال سازی “مکانیسم ماشه” هشدار داده است. در این پست توییتری آمده است: «البته دنیا می‌داند اگر آمریکا در این مسیر قدم بردارد چه می‌شود.»

پیش از آن نیز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بودند که تجدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به معنای پایان قطعی توافق هسته‌ای است.

امید ایران به تحولات کاخ سفید

خبرگزاری رویترز نیز با انتشار گزارشی به نقل از سه نفر از دیپلمات‌های ایرانی که مایل به فاش شدن هویت خود  نبودند، نوشته است که حتی در صورت فعال شدن “مکانیسم ماشه”، جمهوری اسلامی ایران از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد.

این خبرگزاری تاکید کرده که جمهوری اسلامی چشم به فردای انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا دوخته است.

به باور این دیپلمات‌ها، جمهوری اسلامی همه تلاش خود را خواهد کرد تا این چند ماه سپری شده و در شرایط جدید، درباره مشکلات برخاسته از تحریم‌ها چاره‌جویی کند.

خودداری ایران از اجرای بخشی از تعهدات پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای که در واکنش به تحریم‌های آمریکا صورت گرفته از جمله دلایلی است که آمریکا برای فعال کردن مکانیسم یاد شده به آن‌ها رجوع می‌دهد.

افزون بر آن، آمریکا اعلام کرده است که با توجه به ذکر نام این کشور در متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای، این کشور از منظر حقوقی علیرغم خروج از برجام اجازه استفاده از “مکانیسم ماشه” را دارد.

جمهوری اسلامی ایران در مقابل بر این باور است که با خروج آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام، این کشور دیگر در موقعیتی نیست که از حقوق ذکر شده در توافق هسته‌ای بهره‌مند شود.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *