۱۳ عضو شورای امنیت با بهره‌گیری آمریکا از سازوکار ماشه مخالفت کرده‌اند

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۱

خبرگزاری رویترز می‌گوید نامه‌هایی را مشاهده کرده که ۱۳ عضو از ۱۵ عضو دائمی و غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل، در مخالفت با بهره‌گیری آمریکا از سازوکار موسوم به ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، ارائه کرده‌اند.

تصویر نمایی از شورای امنیت را در آوریل سال پیش نشان می‌دهد؛ نشست‌های فعلی به‌دلیل همه‌گیری عمدتا به‌صورت مجازی انجام می‌گیرد.

این در حالی‌ست که دولت آمریکا تاکید کرده «با استفاده از تمامی ابزارهای دیپلماتیکی که دارد» مانع از برچیده‌شدن تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی خواهد شد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید نامه‌های ۱۳ عضو شورای امنیت طی ۲۴ ساعت پس از آن‌که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، طرح بازگشت تحریم‌ها را به شورای امنیت برده، ارائه شده‌اند.

این ۱۳ عضو؛ چهار عضو دائمی یعنی فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه، و اعضای انتخابی فعلی، آلمان، بلژیک، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس هستند، که نامه‌های خود را در مخالفت ارسال کرده‌اند.

به گزارش رویترز این کشورها می‌گویند از آنجایی که دولت فعلی ایالات متحده از توافق اتمی خارج شده، در نتیجه قادر به استفاده از مکانیسمی که در همان توافق پیش‌بینی شده بود، نیست.

این خبرگزاری می‌گوید تنها عضو باقی‌مانده دیگر، به جز آمریکا، یعنی جمهوری دومینیکن هنوز اظهار نظری در مورد موضع خود نکرده‌است.

جمهوری دومینیکن تنها کشوری بود که همراه ایالات متحده، به قطعنامه پیشنهادی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران توسط شورای امنیت، رای «آری» داده بود.

اما ایالات متحده می‌گوید اعضای شورای امنیت درخواست‌ها، از جمله از سوی کشورهای منطقه غرب آسیا، برای جلوگیری از برچیده‌شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران را نادیده گرفته‌اند. تحریم‌هایی که در پایان مهر ماه، بر اساس قطعنامه شورای امنیت در حمایت از برجام، پایان می‌یابند.

به گفته واشینگتن دادوستد سلاح توسط جمهوری اسلامی، نه تنها منطقه خاورمیانه، که اروپا و دیگر نقاط جهان را نیز به طور جدی به خطر می‌اندازد.

واشینگتن همچنین انتقاد و ناخشنودی خود را در مورد خودداری اروپا از هم‌صداشدن با تحریم‌ها ابراز کرده‌است.

روز جمعه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت «آمریکا به تنهایی یا با رهبری خود تلاش خواهد کرد اجازه ندهد که جمهوری اسلامی ایران به چرخه میلیاردها دلار دسترسی پیدا کند و به معامله تسلیحات بپردازد».

آقای پومپئو روز پنج‌شنبه با حضور در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک خواستار فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگشت تمامی تحریم‌های این نهاد علیه ایران شد.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *