کوثر کریمی, خبرنگار افشاگر تخریب روستای ابوالفضل «با قید کفالت آزاد شد»

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۸

روزنامه‌نگاری که اقدام بنیاد مستضعفان در تصرف و تخریب روستای ابوالفضل در اطراف شهر اهواز را افشا کرده بود، بازداشت و سپس با قید کفالت آزاد شد.

گزارش‌ها از استان خوزستان در روز جمعه ۷ شهریور حکایت از بازداشت کوثر کریمی، خبرنگار خبرگزاری مهر، داشت که نخستین بار از شرایط بلاتکلیف ۳۰۰ خانوار روستای محروم ابوالفضل گزارش داد.

این خبرنگار در گزارشی مورخ ۳۰ مرداد از فقر و عدم امکانات ابتدایی در روستای ابوالفضل نوشت که ساکنان روستا با آن درگیرند و با همه این احوالات در شرایطی نیز که بیماری کرونا کشور را دربرگرفته است با خطر تخریب خانه‌هایشان مواجه هستند.

یکی از روزنامه‌نگاران مستقر در استان خوزستان روز جمعه در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که دادگستری این استان گزارشگر خبرگزاری مهر را «به جرم تبلیغ علیه نظام اسلامی بازداشت کرده است».

ساعاتی بعد اما یکی از مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی که صاحب امتیاز خبرگزاری مهر محسوب می‌شود، اعلام کرد که این خبرنگار با قید کفالت آزاد شده است.

یاسر جلالی در توییتر همچنین از شنیده‌هایش نوشت که گویا «یکی از مقامات تهدید کرده است» که اگر خبرگزاری مهر پی‌گیری‌های خود درباره این موضوع را ادامه دهد، مدیرعامل خبرگزاری به دادگاه احضار خواهد شد.

درگیری‌هایی که روز چهارشنبه میان نیروهای امنیتی با ساکنان روستای ابوالفضل به وجود آمد، نام این روستا را بر سر زبان‌ها انداخت. در این رخداد نیروهای امنیتی متوسل به گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای شدند که در نتیجه آن چندین نفر از ساکنان روستا زخمی شدند.

بر اساس گزارش‌ فعالان حقوق بشر، این افراد در برابر بنیاد مستضعفان که مدعی مالکیت زمین‌های آنها شده است، دست به مقاومت و اعتراض زدند که نیروهای امنیتی آنها را زخمی و بازداشت کردند.

ویدیوهایی از جراحات ساکنان روستای ابوالفضل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که جای ساچمه را بر بدن آنها نشان می‌دهد. با این حال فرمانده انتظامی اهواز این ویدیوها را «ساختگی و جوسازی خبری در فضای مجازی» خوانده است.

او همچنین منتشرکنندگان تصاویر را تهدید کرد که به دلیل «برهم زدن آرامش و امنیت عمومی و تشویش اذهان عمومی تحت رصد پلیس فتا» قرار می‌گیرند.

ساکنان روستای ابوالفضل با حدود ۳۰۰ خانوار مدعی‌اند سندی دارند که نشان می‌دهد نزدیک به ۴۰ سال است در این محل زندگی می‌کنند، «اما بنیاد مستضعفان خود را مالک زمین آن‌ها معرفی کرده و مانع ارائه خدمات و کد روستایی به محل سکونت‌شان می‌شود».

در مقابل، معاون دادستان اهواز از وضعیت زمین‌های این روستا به‌ عنوان «زمین‌خواری» یاد کرده است.

رادیو فردا:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *