فرانسه و سفارت آلمان اعدام نوید افکاری را محکوم کردند

By | ۱۳۹۹-۰۶-۲۴

واکنش‌ها به اقدام دستگاه قضایی ایران در اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی، همچنان ادامه دارد و به دنبال اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان نیز به طور مستقل این اقدام را محکوم کردند.

وزارت خارجه فرانسه فرانسه روز یکشنبه ۲۳ شهریور در بیانیه‌ای بر پایبندی خود به حق آزادی بیان و آزادی اعتراض مسالمت‌آمیز و همچنین حق برخورداری همگان از یک دادگاه منصفانه تاکید کرد و گفت که بر این اساس اعدام آقای افکاری را محکوم می‌کند.

نوید افکاری نایب قهرمان نوجوانان ایران در پی اعتراضات مرداد ۹۷ بازداشت و به قتل یک مامور امنیتی متهم و به اعدام محکوم شد. او و خانواده‌اش اما به دفعات عنوان کردند اعترافاتی که در طول دوران بازداشت برای اقرار به مشارکت در قتل یک مامور امنیتی از آنها گرفته شده، زیر فشار مداوم شکنجه بوده است.

بیانیه وزارت خارجه فرانسه در ادامه بر مخالفت این کشور با مجازات اعدام در هر کجا و تحت هر شرایطی تاکید می‌کند و آن را غیرانسانی، ناعادلانه و بی‌تاثیر می‌داند.

از سویی سفارت آلمان در تهران نیز روز یکشنبه در توییتی اعدام نوید افکاری را غیرقابل پذیرش خواند و آن را شیوه‌ای برای «خاموش کردن صداهای مخالف» در ایران دانست.

این سفارتخانه در توییت خود همچنین نوشت: « دو برادر نوید هنوز در زندان هستند و اکنون به همبستگی ما نیاز دارند!»

وحید و حبیب، برادران نوید افکاری هر یک به ۵۴ و ۲۷ سال زندان با شلاق محکوم شده‌اند. این دو برادر گفته‌اند که تحت شکنجه مجبور شده‌اند حتی علیه یکدیگر اعتراف کنند.

ابهامات درباره اعدام نوید افکاری

بر اساس گزارش‌ها نوید افکاری بامداد شنبه در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد، اما مصاحبه بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری، با پایگاه خبری امتداد به برخی ابهامات درباره وقوع این حکم می‌پردازد.

آقای پاک‌نیا اگرچه وکیل نوید افکاری نبوده اما از جزییات پرونده مطلع است. وی در این مصاحبه به برخی موارد غیرمعمول در اعدام آقای افکاری پرداخته و از جمله گفته است که او ساعت یازده و نیم، شامگاه جمعه با خانواده تماس گرفته است.

طبق ضوابط قضایی در ایران، افراد محکوم به اعدام عموما ٢۴ ساعت قبل از اجرای حکم به سلول انفرادی برده می‌شوند و از این رو برخی حقوق‌دانان معتقدند تماس تلفنی او در آخرین ساعات زندگی گویای آن می‌تواند باشد که او احتمالا قرار نبوده روز شنبه اعدام شود.

بابک پاک‌نیا نیز در این مصاحبه می‌گوید: «تا جایی که می دانم آخرین تماس او ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه شب بوده، اینکه از آن ساعت تا بامداد چه اتفاقی افتاده و چگونه شرایط اعدام او مهیا شده، نمی‌دانیم.»

وی همچنین شتاب در اعدام نوید افکاری را غیرمعمول می‌نامد و عنوان می‌کند: « رویه دستگاه قضایی این بوده که معمولا در چنین پرونده‌هایی قصاص را اجرا نمی‌کنند و همیشه تلاش می‌شود با گذر زمان شرایط را به سمت رضایت خانواده اولیای دم پیش ببرند… اما در این پرونده که احتمال کسب رضایت وجود داشت و تلاش‌هایی هم آغاز شده بود، هنوز اجرای باعجله این حکم برای همه ما محل ابهام و تردید است.»

صبح شنبه مهدی محمودیان، فعال مدنی که برای نجات نوید افکاری تلاش می‌کرد، در توییتر نوشت، خانواده مقتول قبول کرده بود که برای رضایت صحبت کنند و او با برادر نوید افکاری سوار هواپیما شده بود تا به شیراز، شهر محل زندگی آنها بروند، اما قبل از پرواز مطلع شد که حکم را اجرا کرده‌اند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *