روایتی از دو خانواده در ایران که در یخچال و حمام زندگی می‌کنند

By | ۱۳۹۹-۰۶-۳۱

-روزنامه صبح امروز خراسان رضوی از زندگی حاشیه‌نشینان شهرستان سبزوار گزارشی تهیه کرده که حاکی از افزایش اعتیاد، فقر، بیکاری و سقوط طبقه متوسط جامعه حتی در شهرهای کوجک ایران است.

-در این گزارش آمده از دو خانوار ساکن حاشیه سبزه‌وار تنها یک دختربچه به مواد مخدر اعتیاد ندارد.

تصاویری از محل زندگی هدیه دختر کار و خانواده‌اش در یک حمام

-این خانواده‌ها باوجود گزارش وضعیت‌شان به نهادهای مسئول همچنان در بلاتکلیفی بسر می‌برند.

در حالی ‌که به نظر می‌رسید گورخوابی آخرین پدیده‌ی ناشی از فقر و اعتیاد در ایران باشد، اما گستردگی و عمق فقر و تنگدستی مردم را مجبور به سکونت در «یخچال» و «حمام» نیز کرده است.

روزنامه «صبح امروز» خراسان رضوی در گزارش صبح امروز یکشنبه ۳۰ شهریورماه با تیتر «داستان فراموش‌شدگان» از پدیده‌ی نوظهور زندگی در «یخچال» و «حمام» در محله‌های شهرستان سبزوار خبر داده است.

در حالی ‌که به نظر می‌رسید حاشیه‌نشینی در ایران تنها مختص شهرهای بزرگی مثل تهران و مشهد و کلانشهرهای دیگر است، اما گزارش روزنامه «صبح امروز» حاکیست شهرهای کوچکی نیز چون سبزوار نیز با حاشیه‌نشینی، زباله‌گردی و اعتیاد ناشی از فقر و سقوط طبقه متوسط جامعه درگیرند.

در این گزارش، خبرنگار به «اسلام‌شهر» شهرستان سبزوار رفته که در توصیف آن نوشته کوچه‌ها‌ مملو از فاضلاب‌های خانگی و پر از زباله و خانه‌های محقر است.

بر اساس این گزارش میدانی، هدیه دختربچه‌‌ای که در این محدوده زباله‌گردی می‌کند، خبرنگار را به محل زندگی خانواده‌اش می‌برد که نه یک خانه، بلکه «حمام» است! هدیه می‌گوید: «ما چهار نفری در این حمام زندگی می‌کنیم. به‌ خاطر اینکه نتوانستیم اجاره خانه‌مان را بپردازیم، صاحبخانه ما را بیرون کرد و مجبور شدیم در حمام خانه عمه‌ام ساکن شویم».

محل زندگی هدیه و خانواده‌اش یک حمام دو متر در دو متر با شیرآلات نصب شده به دیواره‌هایش است. فضا برای تنفس نمناک و مرطوب و کفپوش آنان یک پتو است.

روزنامه «صبح امروز» نوشته: «خانواده چهار نفره هدیه در بیرون حمام با چیدن چند آجر، اجاق گازی برای خود درست کرده بودند. لباس‌ها‌شان به دیوار حیاط آویزان بود و به خاطر کوچک بودن فضا پدر و پسر خانواده در حیاط می‌خوابیدند.»

آنگونه که مادر خانواده گفته است، از چهار عضو خانواده تنها هدیه اعتیاد به مواد مخدر ندارد و مادر، پدر و حتی پسر ۱۳ ساله‌شان نیز به هروئین معتاد است. پدر خانواده کارگر گچکار است.

صبا مقیسه گزارشگر همچنین در ورودی شهرستان سبزوار با زن و شوهری ملاقات می‌کند که در یک یخچال ویترینی متعلق به یک سوپرمارکت زندگی می‌کنند! «همین یخچال‌های ویترینی سوپرمارکت‌های شیک که پر از انواع نوشیدنی‌های عجیب و غریب و بسته‌های موادغذایی مارک‌دار هستند. حالا شده سرپناه دو انسان! با خودم گفتم، شاید تمرینی برای خوابیدن درگور باشد!»

یخچال یا همان محل زندگی این زوج جلوی مغازه‌ای در میدان «سربداران» سبزوار کنار پمپ بنزین قرار دارد. مجید از یخچالی که درهای شیشه‌ای داشت، بیرون آمد و با ما شروع به صحبت کرد: «مدتی است به دلیل بیکاری و نداشتن سرپناه مجبور به زندگی در این یخچال بلااستفاده شدیم. یک طبقه وسایل شخص و مواد غذایی‌مان را گذاشته‌ایم و در طبقه پایین می‌خوابیم»!

این زن و شوهر هر دو به مواد مخدر معتادند. مجید هنرمند خوشنویس و خطاط بوده ولی پس از اعتیاد از کار بیکار می‌شود و به دلیل نداشتن سرپناه، مجبور به زندگی در یخچال خراب سوپرمارکت می‌شود.

آنطور که خبرنگار روزنامه «صبح امروز» نوشته، تنها سازمانی که برای بهبود وضعیت خانواده هدیه اعلام آمادگی کرده، سازمان بهزیستی است. قرار است خانواده تحت حمایت بهزیستی قرار بگیرد و پسر خانواده بستری شود و فرآیند درمان تا بهبودی کامل او طی شود. همچنین با کمک جمعی از نیکوکاران قرار است خانه‌ای برای اسکان این خانواده پیدا شود که به نوشته‌‌ی این روزنامه «سه ماه زمان می‌برد.»

مجید و همسرش نیز به کمپ ترک اعتیاد منتقل شده‌اند اما هنوز کمیته امداد بهزیستی، معاونت امور و زنان و خانواده‌ی استانداری و همه سازمان‌های مربوطه پاسخگوی پیگیری وضعیت آنان نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *