معاون وزیر صمت: بازسازی سوریه وظیفه شرعی ایران است

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۴

مصالح ساختمانی موردنیاز عراق و سوریه، توسط ایران تأمین می‌شود

در حالی که قیمت مصالح ساختمانی به شدت افزایش یافته و ایران از کمبود شدید مسکن رنج می‌برد، حکومت این کشور هزینه‌های بسیاری را برای بازسازی سوریه می‌کند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که بازسازی کشورهایی همچون سوریه وظیفه شرعی ایران است و مصالح ساختمانی موردنیاز برای بازسازی این کشورها، از سوی جمهوری اسلامی به این کشور ارسال می‌شود.

حمید زادبوم، در مصاحبه با تلویزیون العالم که شاخه برون‌مرزی صداوسیمای جمهوری اسلامی است، در این باره گفت که مشارکت در بازسازی عراق و سوریه به درخواست خود این کشورها صورت می‌گیرد. او با اشاره به اینکه انجام بازسازی سوریه وظیفه شرعی ایران است، افزود: ایران آمادگی این را دارد که که خدمات موردنیاز برای بازسازی، راه‌سازی و سدسازی را به کشورهای دیگر ارائه دهد و ما پتانسیل این کمک را داریم.

به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در عراق و سوریه حضور فعال دارند و مصالح ساختمانی موردنیاز این کشورها، از ایران برایشان ارسال می‌شود.

از زمان حضور جمهوری اسلامی در سوریه، انتقادات بسیاری به حکومت، از درون کشور و علیه هزینه‌های سرسام‌آور حضور در جنگ سوریه، وارد شده است. خصوصاً در شرایطی که ایران امروز زیر فشار تحریم‌های اقتصادی قرار دارد و قیمت مصالح ساختمانی در کشور به شدت رو به افزایش بوده و تأثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده مسکن گذاشته است؛ انتقال مصالح ساختمانی از داخل به خارج، فشار مضاعفی را بر روی بازار ایجاد می‌کند.

در همین رابطه و در اردیبهشت سال جاری، حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده پیشین مجلس، اعلام کرد که ایران ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده که باید راهی برای بازگشت آن پیدا کرد. این پول، پول ملت ایران است.این سخنان در حالی بیان می‌شود که پیشتر، حسن عباسی، از چهره های تندروی نزدیک به سپاه گفته بود که قاسم سلیمانی ۷۰ میلیون دلار در عراق هزینه کرده، تا امروز بتوانیم ۱۴ میلیارد دلار به کشور بازگردانیم. هنوز مشخص نیست که این ادعای آقای عباسی  چطور صورت گرفته و قرارداد ۱۴ میلیاردی چه زمانی اجرایی شده است.

 پیش‌تر نیز، سردار رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی گفته بود که جمهوری اسلامی باید هزینه‌هایی که در سوریه کرده است را برگرداند و سوری‌ها نیز اجازه داده‌اند تا ایران از نفت، گاز و معادن فسفات سوریه، بهره‌برداری کند. فرمانده اسبق سپاه پاسداران، در بخش دیگری از همان مصاحبه گفته بود که علی‌رغم اینکه ایران در سوریه هزینه‌های بسیاری کرده، اما عقد قراردادهای اقتصادی، سیاسی و تأسیس پایگاه‌های نظامی، توسط روسیه صورت‌گرفته است.

حال باتوجه‌به سخنان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی، به نظر می‌رسد روند حمایت‌های جمهوری اسلامی از سوریه، همچنان ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *