مدیر کل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت: حدود ۲۳ درصد جمعیت کشور دچار اختلالات روانی هستند

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۱

رئیس دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود ۲۳ درصد جمعیت کشور به نوعی دچار اختلالات روانی هستند و حدود ۶۶ تا ۷۵ درصد این افراد برای درمان به روانپزشکان، روانشناسان و متخصصان سلامت روان مراجعه نمی‌کنند.

به گزارش ایمنا، احمد حاجبی روز یکشنبه در نشست خبری آنلاین از وزارت بهداشت افزود: مطالعات در دنیا نشان می‌دهد که در کشورهای با درآمد متوسط ۷۵ درصد افراد دارای اختلال روانی مانند افسردگی و اضطراب از خدمات درمانی استفاده نمی‌کنند. این میزان یک رقم جهانی است و در ایران نیز بین ۶۶ تا ۷۵ درصد افراد دارای اختلال روانی برای درمان به روانپزشکان، روانشناسان و متخصصان سلامت روان مراجعه نمی‌کنند.

وی گفت: در ایران به ازای هر ۴۵ هزار نفر یک روانپزشک داریم. این میزان البته در کشور توزیع مناسبی ندارد و میزان توزیع روانپزشک در برخی مناطق کشور از این میزان کمتر و در برخی جاها بیشتر است. در این مورد یک استاندارد جهانی وجود ندارد و میزان دسترسی مردم در کشورهای مختلف به روانپزشک و روانشناس متفاوت است.

حاجبی با اشاره به نقش تغذیه سالم در سلامت روان گفت: تغذیه سالم جزئی از شیوه زندگی سالم است و با سلامت روان هم مرتبط است. تغذیه سالم همیشه تغذیه گران نیست بلکه شامل تنوع غذایی و مصرف غذاهایی است که برای سلامت انسان ضروری است.

وی ادامه داد: یکی از علائم جدی افسردگی کاهش اشتهاست و به جز موارد استثنایی افسردگی که موجب پرخوری می‌شود در اغلب اوقات افسردگی به کم اشتهایی منجر می‌شود و در هر صورت سلامت روان و تغذیه بر هم اثر متقابل دارند.

مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: در ایران حدود ۲۳ درصد جمعیت به نوعی دچار اختلالات روانی هستند و البته در این مورد نیز استاندارد مشخصی در دنیا تعریف نشده است.

حاجبی گفت: از زمان اجرای طرح تحول سلامت حدود دو هزار کارشناس سلامت روان در شبکه بهداشتی کشور به مردم خدمات سلامت روان ارائه می‌کنند. این افراد کارشناسان آموزش دیده ای هستند که در مباحث پیشگیری و مداخله هنگام بیماری روانی فعال هستند.

وی افزود: مهمترین بحث در حوزه سلامت روان افزایش سواد سلامت روان مردم و باید در این زمینه با افزایش آموزش همگانی از طریق رسانه مردم را نسبت به علائم و روش‌های کنترل خشم و اختلالات روانی و مراجعه به موقع به فرد متخصص آگاه کنیم.

حاجی ادامه داد: روانشناسان که در مقاطع کارشناسی و کارشناسی رشد و دکترا در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند، مجوز فعالیت خود را از سازمان نظام روانشناسی می‌گیرند و مسئولیت نظارت بر عملکرد این افراد نیز به عهده سازمان نظام روانشناسی است که بر اساس مصوبه و اساسنامه‌ای که مصوب مجلس است فعالیت می‌کند.

مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت گفت: ۱۰ اکتبر (۱۹ مهر ماه) روز جهانی سلامت روان است و شعار امسال این روز از طرف سازمان بهداشت جهانی، سلامت روان برای همه: سرمایه‌گذاری بیشتر- دسترسی بیشتر انتخاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *