رییس‌ نظام پزشکی: میزان جان‌باختن بیماران بستری شده کرونا در دنیا ۲/۵ درصد است، در ایران ۱۵ درصد

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۱

محمدرضا ظفرقندی، رییس کل سازمان نظام پزشکی، گفت که میزان مرگ و میر بیماران بستری شده کرونا در بیمارستان‌های کشورهای دیگر ۲/۵ درصد است اما این میزان در ایران ۱۵ درصد است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در مصاحبه با شماره یک‌شنبه یازدهم آبان ماه روزنامه همشهری، گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان افراد بستری شده در بیمارستان حدود ۱۵ درصد جانشان را از دست می‌دهند و این آمار بالایی است. این میزان در کشورهای دیگر ۲/۵  درصد است.»

ظفرقندی همچنین تاکید کرد که «هم‌اکنون در موارد مرگ، ایران جزو پنج کشور پرتلفات دنیاست.»

 رییس سازمان نظام پزشکی هفت دلیل برای بالا بودن «موارد مرگ ناشی از کرونا» در ایران عنوان کرد و گفت: «تشخیص دیرهنگام موارد ابتلا به کرونا و شروع درمان با تاخیر» و «استفاده از روش‌های درمانی متعدد که روی ارگان‌های بدن مثل کبد و کلیه تاثیر منفی می‌گذارد» از جمله این دلایل است.

محمدرضا ظفرقندی همچنین گفت که ««ضعف در مراقبت‌های بیمارستانی» یکی دیگر از این دلایل است چون میزان مراجعه‌ها به مراکز درمانی بالاست و تخت‌ها کم است.

«درگیری کادر درمان با کرونا و کمبود پرسنل» دلیل دیگری است که محمدرضا ظفرقندی برای بالا بودن شمار جان‌باختگان بر اثر کرونا در ایران ذکر کرد. ظفرقندی گفت که گزارش‌ها نشان می‌دهد که یک سوم از کادر درمان بیمارستان‌هایی مثل سینا، شهدای تجریش و بیمارستان خمینی هم‌اکنون درگیر کرونا شده‌اند و ۵۰ درصد تخت‌ها در اشغال بیماران مبتلا به کرونا است و مجموع این‌ها منجر شده تا مراقبت خوبی از بیماران انجام نشود و آمار مرگ‌ومیر آنها بالا برود.

یک روز پیش نیز محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، تاکید کرد که «در حال حاضر وزارت بهداشت با معضل بزرگ تعداد ناکافی پرستار مواجه است.»

دبیرکل خانه پرستار گفت که کمبود پرستار «دو عارضه عمده دارد اول مرگ تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به کرونا و دوم مرگ خود پرستاران».

او نیز تاکید کرد که بالا بودن «تعداد مرگ و میرهای این روزها، تا حد زیادی به دلیل ناکافی بودن تعداد پرستاران است».

از سوی دیگر و درحالی که مقام‌های بیمارستانی و ستادهای استانی کرونا از کمبود اکسیژن و ناکارآمدی دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بسیاری از بیمارستان‌ها برای تامین اکسیژن مورد نیاز بیماران مبتلا به کرونا خبر داده‌اند، رییس کل سازمان نظام پزشکی نیز تایید کرد که «کمبود اکسیژن» یکی از دلایل جان‌باختن بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های ایران است.

ظفرقندی افزود که «منابع اکسیژن در بیمارستان‌ها بسیار کم شده است. منابع اکسیژن بیمارستان‌ها برای ۲۰ درصد از بیماران در نظر گرفته شده، چون کرونایی در کار نبود اما حالا ۸۰ درصد بیماران به‌دلیل ابتلا به این ویروس، نیاز به اکسیژن‌رسانی دارند.»

رییس سازمان نظام پزشکی همچنین «ضعف در بیماریابی» را یکی از دلایل دیگر بالا بودن شمار جان‌باختگان کرونا اعلام کرد و گفت که «پیشگیری‌ به درستی انجام نشده و روند پیگیری افراد مبتلا به درستی انجام نمی‌شود».

او گفت که به همین دلیل «بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان افراد بستری شده در بیمارستان حدود ۱۵ درصد جانشان را از دست می‌دهند و این آمار بالایی است» در حالی که «این عدد در کشورهای دیگر ۲/۵ درصد است و دلیل اصلی آن هم این است که بیماران با شرایط وخیم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی  تاکید کرد که  «اجرا نشدن الزامات پیشگیری به صورت علمی» نیز یکی از دلایل بالا بودن آمار مرگ ناشی از کرونا در ایران است.

ظفرقندی که خود و سازمان تحت ریاستش، سازمان نظام پزشکی، همچنین انجمن‌های تخصصی پزشکی ایران تاکنون در چند بیانیه و نامه سرگشاده به حسن روحانی در خصوص الزامات پیشگیری علمی از کرونا و پیامدهای بی‌توجهی به آن هشدار داده‌اند، گفت که «در بیانیه‌ها از همان ابتدا درخواست‌های یکسانی برای کنترل شیوع شد، اما هیچ کدام عملی نشد.»

همزمان سعید نمکی، وزیر بهداشت، روز شنبه طی سخنانی گفت که «باید با همدلی، اقناع عمومی و استفاده از اجبار، کرونا را کنترل کنیم».

نمکی افزود که در دموکراتیک‌ترین کشورها نیز اپیدمی را با خواهش و تمنا جمع نکردند و «مجبوریم یک جاهایی با استفاده از ظرفیت‌ قانونی برای کسی که با آگاهی و عمد اضرار به غیر وارد می‌کند، ترمزش را بکشیم و جمع کنیم».
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *