نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: بسیاری از مردم جز نان و پنیر چیزی برای خوردن ندارند

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۴

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار می‌رود دولت در ارتباط با وضعیت گرانی و کمرشکن مردم پاسخگو باشد چرا که بسیاری از مردم جز نان و پنیر چیزی برای صرف غذا ندارند و این یک معضل جدی است

وی افزود: متأسفانه در طول چندین سال گذشته برنامه‌های دولت دارای طرح‌های اقتصاد مقاومتی نبوده و با توجه به این که این مسئله یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود. با توجه به وضعیت کنونی خروجی مناسب و مورد انتظار در این زمینه به دست نیامده که نتیجه آن ناامیدی در بین مردم است.

یک لقمه نان و پنیر ۱۰ درصد درآمد مردم را می ‌گیرد

نایب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران می‌گوید طبقه متوسط جامعه ایران دارد به سمت طبقه فقیر حرکت می‌کند و طبقه فقیر در مسیر فقر مطلق قرار گرفته است.

وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان هم می گوید: افزایش قیمت کالاهای خوراکی فشار سنگینی را بر خانوارها وارد می‌کند و تأسف‌بار اینکه در چند ماه آینده شاهد اثرات دلار ۳۰ هزار تومانی در اقتصاد ایران و بازار کالا و خدمات خواهیم بود

افزایش قیمت‌ها و گرانی در این مدت چنان بر مردم فشار آورده، که بسیاری مجبور شده اند حتی از تامین نیازهای ضروری خود بزنند. فشار اقتصادی باعث کوچک شدن سفره مردم شده و در این مدت گروه گروه اعضای طبقه متوسط وارد طبقه ضعیف شده و اعضای طبقات ضعیف اقتصادی نیز مرز فقر مطلق را رد کرده اند.

ساده ترین و ارزان ترین صبحانه یک خانواده ایرانی نان و پنیر و چای شیرین است.اگر یک خانواده سه یا حتی چهار نفره برای یک وعده صبحانه خود دو نان بربری و یک قالب پنیر 250 گرمی مصرف کنند، آنگاه هزینه حدودی آنها برای یک روز (یک وعده صبحانه) چنین می‌شود:

ان بربری 2 عدد 2 هزار تومان
پنیر 250 گرم 8 هزار تومان

جمع مبلغ بالا 10 هزار تومان می‌شود. اگر این مبلغ را ضربدر 30 کنیم حاصل 300 هزار تومان می‌شود. حالا بیایید سراغ چای و شکر برویم. اگر هر خانواده در ماه 50 الی 60 عدد چای کیسه ای مصرف کنند در ماه حدود 20 هزار تومان باید هزینه چای کنند. قیمت شکر یا قند هم به ازای مصرف ماهیانه حدود 10 هزار تومان می‌شود. البته نباید فراموش کرد که ما در این محاسبات کف قیمت را در نظر گرفته ایم. با وجود همه این موارد، میانگین هزینه ماهیانه یک خانواده کوچک برای صبحانه ساده (چای شیرین و پنیر و نان) حدود 330 الی 350 هزار تومان می‌شود. اگر فرض کنیم درآمد یک خانواده که فقط سرپرستش شاغل است 3 میلیون تومان(کف درآمد برای یک فرد شاغل) باشد، آنگاه هر خانواده با کف حقوق ماهیانه حدود 10 درصد درآمدش را باید فقط هزینه صبحانه (آن هم ساده ترین نوع آن) بکند.

فیلم زیر: از شدت فقر حتی از تشخیص میوه عاجز است

نام این کودک عثمان است که در خراسان جنوبی زندگی می کند و از شدت فقر حتی از تشخیص میوه عاجز است. سایر کودکان این منطقه نیز به دلیل وزرش بادهای موسمی و پرتاب ریگ های داغ صورتشان مجروح و سوخته است. این تنها گوشه‌ای از ۴۰ سال فقر مردم ایران در حاکمیت ننگین ملایان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *