کرونا در ایران؛ آمار رسمی قربانیان از ۴۰ هزار نفر گذشت

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۲

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه، ۲۲ آبان، اعلام کرد که طی شبانه‌روز گذشته، ۴۵۷ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و شمار رسمی قربانیان کووید ۱۹ در کشور به ۴۰ هزار و ۱۲۱ نفر رسید.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سیما سادات لاری همچنین گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱ هزار و ۵۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۱۴۹ نفر از آنها بستری شده‌اند.

بر اساس اظهارات خانم لاری، آمار رسمی مبتلایان به کرونا در ایران تا ظهر امروز به ۷۲۶ هزار و ۵۸۵ نفر رسید.

همچنین پنج‌ هزار و ۶۱۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت همواره محل تردید و ابهام بوده و آمار واقعی تا چهار برابر آمار رسمی برآورد شده است.

به گفته محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران آمار مرگ‌ و میر در کشور «حداقل سه برابر آماری» است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

با توجه به آمار کرونا در هفته‌های اخیر بسیاری از کارشناسان و مسئولان ضمن پیش‌بینی افزایش شمار مبتلایان و جان‌باختگان در هفته‌های آینده، خواستار تعطیلی حداقل دوهفته‌ای تهران و مراکز چند استان پرجمعیت شده‌اند.

دولت تاکنون در مقابل این خواسته مقاومت کرده و تنها به ایجاد چند مرحله محدودیت اکتفا کرده است. در آخرین مورد، مراکز غیرضروی در تهران به مدت یک ماه فقط تا ساعت ۱۸ هر روز امکان ارائه خدمات به شهروندان را دارند.

در همین حال بسیاری از کارشناسان اعمال این گونه محدودیت‌ها را در کنترل کرونا ناکارآمد عنوان کرده‌اند.

در تازه‌ترین اظهار نظر، مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونای ایران روز پنج‌شنبه، ۲۲ آبان، ضمن اشاره به ناکارآمدی طرح محدودیت ساعتی کسب ‌و کار تاکید کرد که قطع زنجیره کرونا فقط با تعطیلی کامل و سه هفته‌ای همه دستگاه‌ها محقق می‌شود.

مینو محرز، عضو دیگر کمیته ملی مقابله با کرونای ایران و حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم پیش از این اعمال چنین محدودیت‌هایی را موجب تجمع بیشتر شهروندان در ساعت‌های دیگر در مراکز خرید عنوان کرده‌اند.

در حال حاضر به جز استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان، و سیستان و بلوچستان که در وضعیت «نارنجی و زرد» قرار دارند، ۲۷ استان دیگر کشور در وضعیت «قرمز» به‌ سر می‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *