دبیرکل خانه کارگر: شکاف دخل‌وخرج چند ده میلیون ایرانی با هیچ پولی پر نمی‌شود

By | ۱۳۹۹-۱۱-۱۱

«دست ثروتمندان در این‌گونه تصمیم‌ها آشکار است»

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اختلاف سطح دستمزدها و خط فقر گفت:« اکنون قاطبه مردم ما زندگی بسیار سختی دارند و دخل‌وخرج چند ده میلیون ایرانی با هم نمی‌خواند و این شکاف با هیچ پولی پر نمی‌شود مگر با واقعی کردن دستمزدها.»

علیرضا محجوب در گفتگو با ایلنا، از افزایش قیمت ارز توسط دولت انتقاد کرد و گفت: «وقتی قیمت‌ها را حقیقی می‌کنید دستمزدها را نیز هم حقیقی کنید. چرا تصمیم‌های شگرف می‌گیرید؟ اگر می‌خواهید به کارفرما کمک کنید مالیات کمتر بگیرید تا کارفرما آن را بر حقوق کارگران بیفزاید.»

نماینده پیشین مجلس معتقد است کاهش ارزش پولی بیشتر به ضرر فقرا است چون فقرا بیشتر با پول کار می‌کنند و اغنیا ثروت خود را تبدیل به دارایی دیگر کرده‌اند- عکس از تسنیم

محجوب دولت را متهم کرده که قصد دارد با کاهش ارزش پول ملی، کسری بودجه خود را جبران کند. او با انتقاد از این موضوع گفت: «همه می‌دانند کاهش ارزش پولی بیشتر به ضرر فقرا است چون فقرا بیشتر با پول کار می‌کنند و اغنیا ثروت خود را تبدیل به دارایی دیگر کرده‌اند. حال با این اوصاف آیا این تصمیم‌ها به نفع فقرا است؟ آیا تاکنون سوداگران به فقرا رحم کرده‌اند؟»

او افزود:« دست ثروتمندان در این‌گونه تصمیم‌ها آشکار است و متأسفانه در تصمیم‌های اقتصادی دولت‌ها و مجالس اخیر نفوذ دارند. درحالی‌که دست فقرا در این تصمیم‌ها کوتاه است اما برای کاهش فشارها اسم فقرا را می‌نویسند.»

پیش‌تر، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور اعلام کرده بود که خط فقر برای یک خانواده چهار نفره حدود ده میلیون تومان است.

زهرا کریمی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، هم در گفت‌وگو با تسنیم گفته است بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در سال ۹۹، خط فقر در تهران به ده میلیون تومان رسیده است. همچنین هزینه اجاره مسکن و خوراک شرایط را به سمتی سوق داده است که در کلان‌شهرها و به‌ویژه تهران شاهد مهاجرت افراد به حومه شهر هستیم و در واقع طبقه متوسط در حال نزدیک شدن به طبقه فرودست است.

در سال ۱۳۹۹ حقوق ماهانه متوسط بازنشستگان حدود چهار میلیون تومان، حقوق متوسط ماهانه کارکنان دولت حدود ۵.۴ میلیون تومان و حداقل دریافتی کارکنان دولت ۲.۸ میلیون تومان بوده است. از جمعیت حدود ۲.۴ میلیونی کارکنان دولت نیز، تقریباً فقط ۲۰۰ هزار نفر در مشاغل مدیریتی هستند که حقوق‌های بالای ۱۰ میلیون تومان می‌گیرند.

از سوی دیگر، در میان جمعیت کارگری نیز متوسط حقوق دریافتی ۲.۴ میلیون تومان است. این مبلغ شامل حداقل دستمزد، حق مسکن و بن کارگری می‌شود. درآمد بالای ۱۰ میلیون برای یک کارگر ایرانی، باتوجه‌ به جدول حقوق و مزایای کارگران، بعد از سی سال نیز غیر قابل تصور به نظر می‌آید.

با توجه به وضعیت وخیم اشتغال و آمار بالای بیکاری در کشور، عملاً توقع اینکه همه اعضای خانواده شاغل باشند، غیر واقع‌بینانهاست و همچنان سرپرست خانوار مسئول اصلی تأمین هزینه زندگی تلقی می‌شود؛ بنابراین، حقوق دریافتی او باید بتواند کفاف پوشش هزینه‌های جاری کل خانواده را بدهد.

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفته طبق طرح مصوب کمیسیون، ۶۰ میلیون‌نفر واجد شرایط برای دریافت یارانه برای خرید کالاهای اساسی محسوب می‌شوند. این بدان معناست که ۷۵ درصد جمعیت ایران مستحق دریافت یارانه شناخته شده‌اند.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران در تیرماه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که در سال گذشته، در مناطق شهری متوسط هزینه کل یک خانوار در دهک اول معادل ده میلیون و ۴۸۳ هزار تومان در سال بوده است. درحالی‌که این عدد برای دهک دهم معادل ۱۳۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان گزارش شده است. با توجه به این آمار، به نظر می‌رسد تنها خانوارهایی که جزو سه دهک بالای درآمدی در ایران و حتی در تهران هستند از مشکل معیشتی برخوردار نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *