محمود علوی: فردی که اولین تدارکات ترور فخری‌زاده را انجام داد عضو نیروهای مسلح بود

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۱

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران می‌گوید فردی که اولین تدارکات را برای «ترور» محسن فخری‌زاده، کارشناس ارشد هسته‌ای ایران، انجام داد «جزو نیروهای مسلح بود».

محمود علوی که دوشنبه شب ۲۰ بهمن در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون حکومتی ایران شرکت کرده بود با روخوانی از روی کاغذ، از عملکرد خود در وزارت اطلاعات دفاع کرد و مدعی شد که «سطح وزارت اطلاعات از نظر کیفی بسیار بالا آمده است».

او سپس برای اثبات این ادعای خود گفت که وزارت اطلاعات «پنج روز» پیش از کشته شدن محسن فخری‌زاده خبر داده بود که «دشمن قصد انجام عملیات در آن نقطه را دارد».

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در ادامه برای نخستین بار اعلام کرد: «فردی که اولین تدارکات را برای ترور انجام داد، جزو نیروهای مسلح بوده است».

محسن فخری‌زاده مهابادی، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، روز هفتم آذر در آبسرد دماوند هدف سوء‌قصد قرار گرفت و کشته شد.

از آقای فخری‌زاده که یک افسر ارشد سپاه پاسداران بود و نامش در لیست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار داشت، به عنوان «مهره‌ای کلیدی» و «مدیر ارشد» برنامه‌ هسته‌ای ایران نام برده می‌شد که از سال ۱۳۸۰ نقش مهمی در این زمینه بر عهده داشت.

«پنج روز قبل از ترور خبر دادیم»

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی با اشاره به کشته شدن این کارشناس هسته‌ای ایران گفت: «دو ساعت» پس از کشته شدن فخری‌زاده «شروع کردن علیه وزارت اطلاعات شعار دادن، بدون این‌که بدانند وزارت در این قضیه چه نقشی ایفاء کرده است».

او افزود که «دو روز» بعد این حملات متوقف شد «چون فهمیده بودند که وزارت اطلاعات دو ماه قبل گفته بود که دشمن در این نقاط کار جمع‌آوری انجام می‌دهد. و پنج روز قبلش گفته بود که دشمن برنامه ترور فخری‌زاده را در این نقطه دارد، فقط زمان معلوم نبود».

وزیر اطلاعات ایران اظهار داشت: «فخری‌زاده جزو نیروهای مسلح بود و آن فردی هم که اولین تدارکات را برای ترور انجام داد جزو نیروهای مسلح بود. ما چون نمی‌توانستیم در حوزه نیروهای مسلح کار اطلاعاتی انجام دهیم از مسئولین مربوطه نفر خواستیم بیایند بنشینند و روی قضیه کار کنیم ولی قبل از اینکه نماینده‌ای معرفی شود این اتفاق [ترور] افتاد».

وی جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

مقام‌های حکومت ایران در روزهای نخست اعلام کردند که سوءقصد به محسن فخری‌زاده با سلاح خودکار و با کنترل از راه دور انجام شد و هیچ شخصی در صحنه «ترور» حضور نداشت ولی در روزهای بعد از «شناسایی» و حتی «بازداشت عوامل ترور» خبر دادند.

حسین امیرعبداللهیان، مدیرکل امور بین‌الملل مجلس ایران، روز ۱۸ آذر امسال مدعی شد که برخی از عوامل ترور «شناسایی و بازداشت» شده‌اند.

با این حال هنوز هیچ گزارشی در این زمینه منتشر نشده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در عین حال انگشت اتهام در این سوءقصد را به سوی اسرائیل و سازمان مجاهدین خلق نشانه رفته و گفته‌اند انتقام کشته شدن فخری‌زاده را خواهند گرفت.

«تقصیر ایران نیست اگر آن را به سمت سلاح هسته‌ای هل بدهند»

محمود علوی در بخشی از این گفت‌وگو همچنین به پرونده هسته‌ای ایران و تحریم‌های ایالات متحده اشاره می‌کند و به طور تلویحی هشدار می‌دهد که جمهوری اسلامی در صورت ادامه فشارها ممکن است به سمت ساخت سلاح هسته‌ای برود.

وزیر اطلاعات ایران اظهار داشت: «مقام معظم رهبری فتوا داده که سلاح هسته‌ای حرام است اما اگر گربه را در گوشه‌ای گیر بیندازند، ممکن است رفتارش با وقتی که گربه آزاد است فرق کند.»

وی افزود: «اگر ایران را به آن سمت هل بدهند دیگر تقصیر ایران نیست.»

مقامات ایران همواره به فتوای آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی استناد می‌کنند که ساخت سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده است. با این حال غرب و اسرائیل تاکید دارند که برنامه هسته‌ای ایران معطوف به تولید سلاح بوده است. ‎

بر اساس مصاحبه محمود علوی با تلویزیون حکومتی ایران و گزارش‌های رادیو فردا/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *