چاپ تمبر یادبود توسط اقلیم کردستان عراق جنجالی شد؛ ایران و ترکیه اعتراض کردند

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۰

انتشار یک تمبر توسط اقلیم کردستان عراق به مناسبت سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، به عراق موجب بروز جنجال در روابط این منطقه با ایران شد و تهران به این اقدام اعتراض کرد.

در تصاویری که روز چهارشنبه ۲۰ اسفند در شبکه‌های اجتماعی از این تمبر و نقشه روی آن منتشر شد، اقلیم کردستان عراق به حدی بزرگ تصویر شده است که علاوه بر بخش‌های کردنشین سوریه و ترکیه، استان‌های غربی ایران نیز در آن گنجانده شده است.

در این نقشه، استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و بخش‌های از آذربایجان شرقی نیز ترسیم شده و جزء اقلیم کردستان عراق آمده است.

اقدام دولت اقلیم کردستان با اعتراض ایران روبرو شده و سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی خواستار جمع‌آوری این تمبر شد.

سعید خطیب‌زاده در این زمینه گفت که «ضمن اعتراض به دولت عراق، خواستار جمع‌آوری و اصلاح فوری این اقدام غیردوستانه شده‌ایم».

او با اشاره به این تمبر گفته است: «آنچه در فضای عمومی منتشر شده، خلاف اصول و قواعد بین‌الملل است.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایرنا داده است، این تمبر را وزارت حمل‌ونقل اقلیم کردستان عراق به مناسبت سفر پاپ فرانسیس به استان‌های شمالی عراق چاپ کرده است و علاوه بر «جای ندادن زبان عربی به عنوان زبان اول رسمی عراق بر روی تمبرها، نقشه جعلی هم روی آن درج کرده است».

وزارت خارجه ترکیه نیز ساعاتی پیش از موضعگیری ایران، به این اقدام اقلیم کردستان اعتراض کرد و خواستار «جبران این اشتباه بزرگ» از سوی دولت این منطقه شد.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرده است، آمده که «مقامات گستاخی در اقلیم کردستان به خود جرات داده‌اند» تا از سفر پاپ «برای بیان آرزوهای غیرواقعی خود علیه یکپارچگی سرزمینی کشورهای همسایه سوءاستفاده کنند».

پیشتر نیز ایران و ترکیه علیه اقدام اقلیم کردستان عراق در سال ۲۰۱۷ برای برگزاری یک همه‌پرسی استقلال شدیدا واکنش نشان دادند.

بر اساس گزارش های خبرگزاری فارس و ایرنا/ب.ب/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *