نرخ تورم سال ۹۹ ایران از پیش‌بینی‌ صندوق بین‌المللی پول فراتر رفت

By | ۱۴۰۰-۰۱-۰۲

مرکز آمار ایران روز یکشنبه اول فروردین با انتشار گزارشی اعلام کرد که تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۹ نسبت به دور مشابه سال قبل به ۳۶.۴ درصد رسید.

این رقم حتی بیشتر از آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درباره نرخ تورم سال گذشته خورشیدی ایران است. این نهاد بین‌المللی در آخرین ارزیابی خود از نرخ تورم ایران که ماه اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شد، پیش‌بینی کرده بود که تورم سالانه ایران در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰.۵ درصد باشد.

مرکز آمار ایران در گزارش خود همچنین می‌گوید تورم نقطه به نقطه اسفندماه (رشد قیمت‌ها در اسفند سال گذشته نسبت به اسفند ۹۸) حدود ۴۸.۷ درصد بوده است.

با این حال، برخی ارقام منتشر شده در جزئیات رشد قیمت‌های گزارش مرکز آمار حتی بسیار پایین‌تر از برآوردهای دیگر نهادهای رسمی جمهوری اسلامی است.

برای نمونه در حالی که مرکز آمار می‌گوید قیمت گوشت قرمز و مرغ در اسفند پارسال نسبت به ماه مشابه ۹۸ تنها ۶۲ درصد رشد داشته، آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که رشد قیمت‌ها بیش از ۷۷ درصد بوده است.

وزارت صمت می‌گوید قیمت گوشت مرغ در اسفند ۹۸ حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که اسفند پارسال به بیش از ۲۲ هزار تومان رسید.

این در حالی است که قیمت واقعی مرغ طبق گزارش رسانه‌های داخلی و نه قیمت رسمی اعلام شده توسط دولت، در هفته‌های پایانی پارسال به ۳۰ هزار تومان نیز رسیده بود؛ به عبارتی تورم نقطه به نقطه اسفندماه برای گوشت مرغ در واقع ۱۴۰ درصد است.

همچنین در حالی که مرکز آمار مدعی است افزایش قیمت مسکن طی اسفند ۹۸ تا اسفند پارسال زیر ۳۰ درصد بوده، آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که رشد قیمت مسکن در تهران از بهمن ۹۸ تا بهمن پارسال بیش از ۹۷ درصد بوده است. هنوز بانک مرکزی گزارش اسفندماه را منتشر نکرده است.

به هر حال، مرکز آمار ایران می‌گوید نرخ تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی در اسفند پارسال به طور متوسط ۶۶.۶ درصد و کالاهای غیرخوراکی و خدمات حدود ۴۰.۵ درصد بوده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود نرخ تورم در ایران برای سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰.۵ درصد باشد و بالاترین رقم در جهان بعد از کشورهای ونزوئلا، زیمبابوه، لبنان و سودان باشد.

این نهاد بین‌المللی برای سال جاری خورشیدی نیز نرخ تورم ایران را ۳۰ درصد پیش‌بینی کرده که بالاترین رقم در جهان بعد از کشورهای ونزوئلا، سودان، یمن و سورینام خواهد بود.

با استفاده از گزارش‌‌های مرکز آمار، صندوق بین‌المللی پول، رادیو فردا/ف.ق/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *