سه شرکتی که مجوز واردات واکسن کرونا دریافت کرده اند، کدامند؟ / حریرچی: بی‌اطلاعم؛ از وزیر بپرسید / رییس کمیسیون بهداشت مجلس: واردات واکسن به ما مربوط نیست

By | ۱۴۰۰-۰۱-۳۱

روزنامه اینترنتی فراز: سه شرکت از بخش حصوصی مجوز واردات واکسن کرونا گرفته‌اند. سه شرکتی که هنوز نام آن‌ها فاش نشده و هیچ‌یک از مقامات دولتی اطلاعاتی از جزییات خبری که حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد وزارت بهداشت به «ایسنا» داده ندارند. پیگیری‌های فراز نیز از قائم مقام وزارت بهداشت و رییس کمیسیون بهداشت مجلس نیز نتیجه‌ای در این زمینه نداشت و هیچ‌یک از آن‌ها در این زمینه پاسخگو نیستند.

سه شرکت از بخش حصوصی مجوز واردات واکسن کرونا گرفته‌اند. سه شرکتی که هنوز نام آن‌ها فاش نشده و هیچ‌یک از مقامات دولتی اطلاعاتی از جزییات خبری که حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد وزارت بهداشت به «ایسنا» داده ندارند. پیگیری‌های فراز نیز از قائم مقام وزارت بهداشت و رییس کمیسیون بهداشت مجلس نیز نتیجه‌ای در این زمینه نداشت و هیچ‌یک از آن‌ها در این زمینه پاسخگو نیستند. ایرج حریرچی در این زمینه به «فراز» گفت: «من بی‌اطلاعم و در مورد واکسن قرار شد آقای وزیر پاسخگو باشند تماس بگیرید با خودشان یا آقای جهانپور صحبت کنید.» او به این سوال که نام سه شرکت اعلام شده برای واردات واکسن چیست پاسخ نداد. حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس نیز پاسخ مشابهی به فراز داد. او گفت که «موضوع واردات واکسن به ما مربوط نیست و بهتر است این موضوع را با وزارت بهداشت پیگیری کنید.» این در حالی است که مجلس یازدهم از روز نخست وعده نظارت بر سیاست‌گذاری‌ها در زمینه مقابله با ویروس کرونا و نحوه واکسیناسیون را داده بود. حالا در چنین شرایطی مشخص نیست که این سه شرکت از سوی چه نهادی مجوز واردات واکسن دریافت‌ کرده‌اند و بر چه اساسی این امتیاز به آن‌ها داده شده است. با توجه به اینکه احتمالا برای واردات واکسن ارز دولتی تخصیص پیدا خواهد کرد.

سود کلان واردات واکسن با ارز نیمایی

محمدی مدیر کل امور داره و مواد در ادامه اضافه کرده که اگر «کسی داوطلب واردات واکسن کرونا به کشور است، اولا باید یک شرکت دارویی مورد تایید وزارت بهداشت باشد و دوما از طرف خارجی که تولیدکننده واکسن است، یک نامه نمایندگی برای ما بیاورد که اتاق بازرگانی کشور مبداء و سفارت ما در آن کشور، آن را تایید کند. بنابراین لازم است از سمت طرف خارجی یک نامه نمایندگی یا معرفی نامه مورد تایید داشته باشند.» او در زمینه مشکلات مربوط به واردات واکسن نیز گفت: «به‌طور کلی کووکس قرار بود ۱۶میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به ما بدهد، اما فعلا فقط ۷۰۰هزار دوز به ما داده‌اند، یا مثلا بهارات هند قرار بود طبق قرارداد به ما ۲.۵ میلیون دوز واکسن بدهند، اما فقط ۱۲۵ هزار دوز دادند. در عین حال، روسیه برای واکسن اسپوتنیک از قرارداد ۱۰میلیونی، دو میلیون دوزش را نهایی کرد که از آن هم فعلا ۵۲۰ هزار دوز به ما داده‌اند.» محمدی درباره واردات واکسن از سوی بخش خصوصی و با ارز نیمایی که چندی پیش از سوی رییس جمهور مطرح شده بود نیز گفت: «ما از تیر ماه سال گذشته این اطلاع‌رسانی را کرده بودیم که بخش خصوصی اگر می‌تواند در زمینه واردات واکسن کرونا وارد شود، اما خیلی مورد استقبال قرار نگرفت و برخی هم که اعلام آمادگی کردند، موفق به واردات واکسن نشدند. در حال حاضر اما بسیاری از شرکت‌ها برای واردات واکسن اعلام آمادگی کردند.» حال مشخص نیست که چرا حیدری نامی از سه شرکتی که قرار است واکسن کرونا وارد کنند نبرده است.

کدام واکسن و از کجا؟

به نظر می‌رسد حسن روحانی نیز از واردات واکسن از سوی بخش خصوصی استقبال کرده است. او اسفند 99 در جلسه هئیت دولت اعلام کرده بود بخش خصوصی می‌تواند با استفاده از ارز نیمایی واکسن کووید-۱۹ و با مجوز و تایید وزارت بهداشتب نسبت به واردات واکسن اقدام کند. سخنگوی سازمان غذا و دارو ،کیانوش جهانپور، نیز به ایسنا گفت: «هر واکسن مجاز از هرجا وارد کشور شود توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید ۱۹ بصورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد.» اما نکته دیگر اینجاست که بخش خصوصی چه واکسنی و از کدام منبع وارد می‌کند. آن هم در شرایطی که مینو محرز به فراز گفته: «در بازار واکسنی وجود ندارد که بخش خصوصی بخواهد وارد کند. اگر هم بخش خصوصی بخواهد واکسن وارد کند ممکن است نامعتبر وآسیب زا باشد.» حتی در چنین شرایطی دولت‌ ایران و بسیاری از دیگر دولت‌ها نیز موفق به خرید واکسن و آِغاز واکسیناسیون گسترده نشده‌اند.

تاکنون یک‌میلیون و ۹۹۵هزار دوز واکسن کرونا، شامل ۵۲۰هزار دوز اسپوتنیک‌وی روسیه، ۶۵۰هزار دوز واکسن سینوفارم اهدایی چین، ۷۰۰هزار دوز واکسن آسترازنکا از کره جنوبی و ۱۲۵ هزار دوز واکسن شرکت بهارات بیوتک هند (کووکسین) وارد کشورشده است. بنابراین به نظر می‌رسد که ورود بخش خصوصی به واردات واکسن باید شفاف و تحت نظارت دولت باشد. در حالی که امروز مقامات دولتی و نمایندگان مجلس هیچ اطلاعاتی از سه شرکت تایید شده برای واردات واکسن در اختیار رسانه‌ها قرار نداده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *