کانادا، سوئد، بریتانیا و اوکراین: قصور ایران در پرونده هواپیما نقض قوانین بین‌المللی است

By | ۱۴۰۰-۰۳-۱۴

وزرای کشورهایی که اتباعشان را در انهدام هواپیمای اوکراینی از دست داده‌اند با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن انتقاد از نقض قوانین بین‌المللی از سوی جمهوری اسلامی، از تهران خواستند مسئولیت قانونی در جبران ساقط کردن این هواپیما را بپذیرد.

گروه بین‌المللی هماهنگی و پاسخگویی برای قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ روز پنجشنبه در بیانیه خود اعلام کرد که درباره دعوایی که علیه جمهوری اسلامی در زمینه سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی اقامه کرده، اخطار خود را ‌ارائه کرده است.

سوئد،‌ کانادا،‌ اوکراین و بریتانیا اعضای این گروهند و این بیانیه را صادر کرده‌اند.

آن‌ها ضمن اشاره به فاجعه جدی و جبران‌ناپذیر برای اتباع کشورشان در انهدام این هواپیما، قصور و اقدامات جمهوری اسلامی را «نقض قوانین بین‌المللی» عنوان کرده‌اند.

وزرای این کشورها اشاره می‌کنند اتباع و شهروندانشان در پرواز اوکراین به طور جدی و جبران‌ناپذیری از این فاجعه آسیب دیده‌اند و ایران باید مسئولیت قانونی خود را برای جبران کامل این اقدام در قبال دولت‌ها انجام دهد.

وزرای این کشورها همچنین اشاره کرده‌اند که تایید خطا و پاسخگویی کامل درباره اتفاقات منجر به سرنگونی هواپیما و عذرخواهی عمومی و بازگرداندن وسایل به سرقت رفته و گم‌شده کشته‌شدگان از جمله مطالبات آن‌ها از تهران بوده است.

علاوه بر این، کشورهای این گروه به لزوم تعهد صریح ایران به تکرار نشدن این مساله، شفافیت در تعقیب کیفری مقصران مطابق با قانون و جبران عادلانه خسارت‌های مادی و معنوی قربانیان و خانواده‌های آن‌ها تاکید کرده‌اند.

آن‌ها در پایان بیانیه خود بار دیگر از تهران خواسته‌اند که در زمینه این پرونده و جبران خسارت همکاری کند.

دور جدید مذاکرات هیات ایران در اوکراین با سفر معاون وزارت امور خارجه به کی‌یف آغاز شده است.

اخیرا گزارش‌هایی از افزایش فشار امنیتی به خانواده و بستگان کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری اوکراین نیز منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *