انجمن داروسازان ایران: عرضه قطره‌چکانی ارز دولتی دلیل کمبود بی‌سابقه دارو در کشور است

By | ۱۴۰۰-۰۳-۲۱

نایب‌ رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به کمبود بی‌سابقه کنونی دارو در کشور طی ۱۵ سال اخیر، علت آن را «عرضه قطره‌چکانی ارز دولتی به واردات» عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، علی فاطمی روز جمعه، ۲۱ خرداد، گفت که روند کُند اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان و تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه باعث شده تا بسیاری از داروها به‌موقع به دست مصرف‌کننده نرسد.

آقای فاطمی «قاچاق معکوس» دارو را از دیگر چالش‌های اختصاص ارز دولتی به دارو عنوان کرد و گفت که دولت یارانه سنگین پرداخت و دارو را وارد می‌کند، اما به دلیل قیمت پایین همان دارو مجددا از کشور خارج و به چند برابر قیمت فروخته می‌شود.

نایب‌ رئیس انجمن داروسازان ایران «عدم تخصیص یارانه» و «اتخاذ معافیت‌های مالیاتی» در حوزه دارو را راهکار حل مشکلات کمبود دارو در کشور عنوان کرد و گفت که دولت به جای «ارزان نگه داشتن مصنوعی قیمت دارو» می‌تواند یارانه را به‌طور مستقیم از طریق سازمان‌های بیمه در اختیار بیماران قرار دهد.

در ماه‌های گذشته، کمبود برخی داروها موجب سرگردانی و نگرانی شهروندان در ایران شده است.

مقامات ایران همواره تحریم‌های آمریکا را به عنوان مهم‌ترین عامل کمبود دارو در کشور عنوان می‌کنند.

اما وزارت خزانه‌داری آمریکا پیشتر اعلام کرده است که بانک‌های خارجی به دلیل مبادلات و تراکنش مربوط به موارد دارویی و پزشکی و بهداشتی با ایران مجازات و جریمه نخواهند شد.

در همین حال در ماه‌های گذشته ایران اقدام به ثبت سفارش دارو از محل پول‌های بلوکه شده خود در سایر کشورها کرده است.

با وجود تمامی دست‌اندازهایی که تحریم‌ برای ورود دارو به ایران ایجاد کرده، محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، اسفند سال گذشته در مصاحبه با روزنامه تعادل گفته بود که مشکل اصلی در ارتباط با واردات دارو و مواد اولیه مربوط به نقل و انتقال پول از طریق بانک‌ها است و ممنوعیتی در واردات دارو یا مواد اولیه دارو نداریم.

به گفته آقای نجفی عرب، تحریم‌های بانکی هم به دلیل نپیوستن ایران به «اف‌ای‌تی‌اف» است.

«اف‌ای‌تی‌اف»، گروهی بین‌المللی که با هدف مبارزه با پول‌شویی در سطح جهانی فعالیت می‌کند، تصویب چند لایحه مرتبط با پول‌شویی را برای خروج ایران از فهرست سیاه خود لازم می‌داند. اما اصول‌گرایان حاکم بر کشور می‌گویند با تصویب آن دست ایران برای کمک به نیروهای نیابتی، حزب‌الله لبنان و دیگران، بسته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *