بازار غیررسمی فروش واکسن کرونای فایزر با کارت واکسن کردستان عراق در تهران تا ۶۰ میلیون تومان

By | ۱۴۰۰-۰۳-۲۵

روزنامه همشهری از وجود بازار غیر رسمی تزریق واکسن کرونا با شماره گذرنامه و ارائه کارت واکسن کردستان عراق به قیمت ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومان در تهران خبر داد.

این روزنامه نوشت بازار غیررسمی فروش ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومانی واکسن کرونای فایزر در تهران راه افتاده است، بازاری که «با توقف واکسیناسیون در ایران، کمبود واکسن و جاماندن خیلی‌ها از دوز دوم، از سوی بازاریاب‌ها، با جذب متقاضیان واکسن» رونق گرفته است.

به نوشته همشهری، تمام سازوکار جذب متقاضیان، به شکل محتاطانه و درصورت معرفی از سوی افراد مورد اعتماد، با ارائه کدملی، شماره گذرنامه و تشکیل یک گروه ۵ تا ۶ نفره انجام می‌شود.

در این گزارش آمده است که تزریق واکسن در چند نقطه شهر و در دفاتر و مطب‌هایی انجام می‌شود که یخچال‌های پیشرفته‌ای برای نگهداری از این واکسن‌ها دارند و قیمت هر دو دوز واکسن فایزر ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومان است که این تفاوت ناشی از  معرف و بازاریاب و محل تزریق است.

به نوشته همشهری، تزریق واکسن در چند دفتر مجهز انجام می‌شود و همان‌جا هم کارت واکسنی که مهر وزارت بهداشت کردستان عراق را دارد، به دریافت‌کنندگان واکسن داده می‌شود.

گزارش‌های مکرر از بازار غیر رسمی واکسن‌های کرونا عمدتا ساخت آمریکا در ایران درحالی منتشر می‌شود که علی خامنه‌ای، ۱۹ دی ماه ۹۹ در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است.»

خامنه‌ای در همان روز  گفت که «آمریکا اگر واکسن بلد است درست کند و کارخانه فایزرشان بلد است خوب خودشان مصرف کنند. من به اینها اطمینان ندارم، شاید بخواهند روی ما امتحان کنند.»

با گذشت چند ماه از این ممنوعیت، علاوه بر ایالات متحده و بریتانیا، و بسیاری از کشورهای منطقه با انجام میزان بالایی از واکسیناسیون کرونا محدودیت‌های کرونا را کاهش داده و در حال انجام مراحل بازگشایی هستند ولی در ایران مقام‌های وزارت بهداشت از روند کاهشی موج چهارم و احتمال شکل‌گیری موج پنجم کرونا خبر می‌دهند.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران پس از اعلام ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و بریتانیایی از سوی خامنه‌ای، اقدام به خرید واکسن از روسیه و چین و انجام واکسیناسیون محدود کادر درمان و افراد بالای ۷۵ سال کردند با این حال واکسیناسیون از دو هفته قبل در عمل متوقف شده است.

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، درباره تاخیر در واکسیناسیون گفت که دو هفته پیش «در یک بدعهدی، محموله سه میلیون دوزی واکسن کرونا به دست ما نرسید» این محموله قرار بود از چین وارد ایران شود.

وزارت بهداشت ایران روز دوشنبه از صدور مجوز دریافت داوطلبانه واکسن برکت خبر داده است و قصد دارد با اخذ رضایت مردم این واکسن را بدون طی کامل فاز کارآزمایی بالینی، به شهروندان تزریق کند.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *