تقاضای برق در ایران به رقم بی‌سابقه ۶۶ هزار مگاوات رسید

By | ۱۴۰۰-۰۴-۱۵

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، از اختلاف ۱۰ هزار مگاواتی تولید و تقاضای برق در ایران خبر داد و گفته که تقاضای برق در روز شنبه به رقم بی‌سابقه ۶۶ هزار مگاوات رسید.

ایران روز یکشنبه کمی بیش از ۵۶ هزار مگاوات تولید برق داشت و خاموشی‌های گسترده طی دو ماه گذشته در کشور کماکان ادامه دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس روز دوشنبه ۱۴ تیرماه درباره قطع برق گفته است که قطعی‌های مکرر ۸ تا ۹ساعته و بیشتر و همچنین خارج از برنامه در چند روز اخیر و البته در کنار آن قطع آب و تلفن همراه که به نوعی با برق در ارتباط است مشکلات و نارضایتی‌های فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است و مردم گلایه‌های به‌حقی را مطرح می‌کنند.

او گفت باید هم مدیریت توزیع برق انجام شود و هم مردم به کاهش مصرف برق تشویق شوند.

اظهارات آقای نخعی برای تشویق مردم به کاهش مصرف برق در حالی است که بر اساس آمارهای وزارت نیرو، ایران سالانه ۳۴۳ تراوات ساعت برق تولید می‌کند که تنها ۹۳ تراوات ساعت آن در بخش خانگی مصرف می‌شود. این در حالی است که حدود ۴۰ تراوات ساعت برق تولیدی کشور به خاطر فرسودگی شبکه، در مرحله انتقال و توزیع تلف می‌شود.

ایران همچنین بایستی طبق برنامه، سالانه حدود پنج هزار مگاوات به تولید برق خود اضافه می‌کرد، اما طی دو سال گذشته نصف این رقم محقق شد.

در این میان، علی بخشی رئیس سندیکای صنعت برق روز دوشنبه با اعلام این‌که ایران سالانه به‌طور متوسط سالانه پنج درصد افزایش مصرف برق دارد، گفته است: «خاموشی‌های اخیر را پنج سال قبل پیش‌بینی کرده بودیم و هم‌اکنون نیز پیش‌بینی می‌شود که این روال ادامه داشته باشد و برای اصلاح باید هرچه زودتر اقدام کنیم».

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های ایرنا، میزان، سایت وزارت نیرو، رادیو فردا/د.خ/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *