مجادله وکیل و وزیر؛ “نمکی مراقب بهداشت دهانش باشد”

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۳

پس لرزه‌های بحث و کشمکش کلامی بین نماینده زاهدان و وزیر بهداشت ادامه دارد. فداحسین مالکی در توییتی با انتقاد از آمار نادرست و “دروغ‌های وزیر هتاک” از او خواست مراقب بهداشت روان و دهانش باشد.

یک روز پس از مناظره‌ای که با از کوره در رفتن وزیر بهداشت و عصبانیت وکیل مجلس همراه بود، نماینده زاهدان با توییتی تازه سعید نمکی را “وزیر هتاک” نامید و از او خواست، “مراقب بهداشت روان و دهانش باشد.”

در مناظره‌ای که به طور زنده از صدا و سیما پخش می‌شد و ستاد استانی کرونا برگزارکننده آن بود، نماینده زاهدان و وزیر بهداشت به یکدیگر پریدند. آنها سوابق و مسئولیت‌های خود را به رخ هم کشیدند و ادبیاتی جنجالی به کار بردند. سعید نمکی از واژه‌ای غیربهداشتی استفاده کرد و فداحسین مالکی هم او را کسی خواند که “عددی” نیست.

در بحث پیرامون شکایت از شرایط درمانی و بهداشتی استان، فداحسین مالکی ادعاهای وزارت بهداشت در باره ظرفیت بیمارستان‌ها را واجد پیامدهای قانونی و حقوقی دانست و به او هشدار داد. سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز از مالکی خواست او را مرعوب نکند و گفت: «ما را از این چیزها نترسانید. ما روی مین هستیم.»

نمکی گفت سی سال در استان در باره مالاریا کار کرده و از پشت کوه نیامده. مالکی هم جواب داد که سابقه چهل سال کار سیاسی و امنیتی دارد و از مسائل مطلع است.

در ادامه و در حالی که تعدادی از حاضران در جلسه  تلاش داشتند درگیری لفظی طرفین را فرو بنشانند،  نمکی از کوره در رفت و گفت گ… خورده هر کس به مردم توهین کرده.»

گلایه‌های نماینده سیستان و بلوچستان به گفته‌های نمکی باز می‌گشت که مدعی شده بود در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان ۵۰۰ تا ۶۰۰ تخت خالی وجود دارد و گزارش‌های مربوط به کمبود امکانات درمانی را “سیاه‌نمایی” دانسته بود.

وزیر بهداشت برای رسیدگی به شرایط بحرانی شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرده بود.  مهدی شمس‌آبادی، دادستان استان یک روز قبل از مناظره جنجالی گفته بود که سردخانه‌ها از جنازه‌ها پر شده‌اند و از سعید نمکی خواسته بود از اوضاع بازدید میدانی کند. شمس‌آبادی افزوده بود: «زمانی که شمار فوتی‌ها در یک شبانه روز در سیستان و بلوچستان به بیش از ۳۰ نفر می‌رسد، «نباید شب خواب به چشم وزیر بهداشت بیاید».

مالکی قبل از جلسه مناظره جنجالی در توییتی خطاب به نمکی نوشته بود: »آقای نمکی دیروز خبرنگاران استان ۳۰۰ تخت خالی شما را هم دیدند تخت‌های بدون اکسیژن و آن کسی که به شما اطلاعات غلط می‌دهد باعث شده حتی کادر مظلوم درمان از بیان حقایق و کمبودها بهراسد. لفاظی و لج‌بازی با مردم را بس کنید. به داد مردم برسید.»

جنجال خبری ناشی از مواجهه کلامی وزیر بهداشت و نماینده زاهدان در حالی است که مردم سیستان و بلوچستان هم‌چنان در مضیقه امکانات درمانی و رسیدگی‌های ضروری قرار دارند.

این استان با جمعیتی حدود دو میلیون و ۷۰۰هزار نفر،  مدتهاست در وضعیت قرمز و بحرانی کرونا قرار دارد.  طبق آمار، روزانه دو هزار نفر در استان به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند. مسئولان محلی گفته‌اند که ۹۰ درصد بیماران به نوع جهش یافته دلتا مبتلا شده‌اند.

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، یک هفته پیش از مناظره جنجالی یادآوری کرده بود که ۱۰ شهرستان استان بیمارستان ندارند و در مواردی افراد برای رسیدن به بیمارستان باید بیش ز ۱۰۰ کیلومتر راه طی کنند.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *