گزارشی از سومین روز اعتراضات گسترده خوزستان/ گزارشها از کشته شدن سه شهروند

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۷

امروز شنبه ۲۶ تیرماه، اعتراضات گسترده مردم استان خوزستان در اعتراض به فقدان مدیریت آب و بحران بی آبی در سومین روز خود ادامه یافت و شهروندان شهرهای مختلف این استان از جمله در شهرهای شاوور، کرخه، سوسنگرد، کوت سید نعیم، شادگان، اهواز، کوت عبدالله، حمیدیه و شوش دست به تجمعات اعتراضی زدند. گزارش ها در دومین روز اعتراضات مردمی حاکی از کشته شدن دستکم سه شهروند به نام های مصطفی نعیماوی، قاسم خضیری و علی مزرعه بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی است. هرانا صحت این گزارشات را در دست بررسی دارد، در این میان کشته شدن یک شهروند توسط مقامات استانی نیز تائید شده است.

تجمعات مردمی در اعتراض به قطع آب و عدم دسترسی شهروندان به آب آشامیدنی از شب پنجشنبه ۲۴ تیرماه آغاز شده و تاکنون به دستکم ۱۷ شهر گسترش یافته است. برخی از نمایندگان مجلس، مقامات و کارشناسان علت بحران بی آبی خوزستان را انتقال آب از این استان به دیگر استانها و سد سازی های غیر اصولی، عنوان کرده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۰، تجمعات اعتراضی شهروندان خوزستان نسبت به بی آبی دستکم در ۹ شهر برای سومین روز متوالی ادامه داشت.

گزارش ها حاکی از آن است که شب گذشته در دومین روز این اعتراضات دستکم سه شهروند با اسامی مصطفی نعیماوی، قاسم خضیری و علی مزرعه به ترتیب در شهرهای شادگان، کوت عبدالله و اهواز بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی جان خود را از دست دادند.

هرانا کماکان صحت این اطلاعات بخصوص قتل علی مزرعه را کماکان در دست بررسی دارد، بنا بر گفته منابع محلی قاسم خضیری روز گذشته در پی تیراندازی نیروهای نظامی در کوت عبدالله مجروح شده بود و بر اثر شدت جراحات وارده جان باخت. از میان آنها تاکنون کشته شدن مصطفی نعیماوی توسط رسانه های رسمی منعکس شده و فرمانداری شادگان این واقعه را تایید کرده است.

همزمان گزارش هایی در خصوص قطعی و کاهش شدید سرعت اینترنت در استان خوزستان در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

طی سه روز اخیر، شهروندان معترض در استان خوزستان دستکم در ۱۷ شهر از جمله شاوور، کرخه، کوت سید نعیم، شوش، اهواز، آبادان، حمیدیه، بستان، سوسنگرد، بندر ماهشهر، خرمشهر، شادگان، کوت عبدالله، ملاثانی، هویزه، ابوحمیظه و مشهد اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کرده اند و در برخی ویدیوهای منتشر شده صدای تیراندازی به گوش میرسد. اعتراضات و راهپیمایی این افراد با حضور گسترده نیروهای نظامی و امنیتی همراه بود.

یکی از شهروندان ساکن اهواز در خصوص وضعیت آب این شهر به گزارشگر هرانا گفت: آب لوله کشی به صورت مکرر قطع می شود و وقتی که وصل است نیز کدر و همراه با بوی تعفن بوده به طوری که حتی نمیشود با آن استحمام کرد. ما مجبوریم در این وضعیت بحرانی اقتصادی آب آشامیدن را خریداری کنیم.

همچنین معضلات بی آبی در خوزستان با واکنش برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه بود. جلیل مختار، نماینده آبادان معضلات به وجود آمده را ناشی از انتقال آب از استان خوزستان به استانهای دیگر و سوءمدیریت دانست و گفت: “متاسفانه شاهد بودیم براساس مصوباتی که در دولت‌ها صورت گرفت موضوع نقل و انتقال آب از استان‌هایی مثل خوزستان به برخی از مناطق دیگر باعث شد استان خوزستان که جلگه‌ای بود در مسیر بیابان‌شدن قرار گیرد”.

وی با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد مدیریت منابع آب کشور براساس اهداف مافیای منابع آبی حرکت می‌کند، افزود: “یکی دیگر از پیامدهای تغییر آمایش سرزمینی در موضوع قطع برق در کشور اتفاق افتاد. وقتی انتقال آب به صورت بی‌رویه و غیرعلمی و غیرمنطقی صورت می‌گیرد طبیعی است که سدهای ما هم خالی از آب شود و شاهد اولین بحران برقی در برقآبی شویم. واقعیت آن است که در حال حاضر سیاست اتخاذشده از سوی وزارت نیرو و همچنین سازمان آب کشور غیراصولی است و البته ناشی از یک هدف خاص است و آن هم بهره‌مندکردن برخی از استان‌ها از آب بیشتر. این مساله بارها از سوی نمایندگان مجلس ازجمله من در نطق‌های مکرر تذکر داده شده است.

از سوی دیگر مجتبی یوسفی، نماینده اهواز و باوی نیز عنوان کرد: از دو سال پیش با سوءمدیریت وزارت نیرو در بخش آب، استان خوزستان دچار سیل می‌شود و الان اعضای دولت به‌خصوص وزارت نیرو و سایر وزارتخانه‌های دخیل باید برای ما توضیح دهند چگونه با سوءمدیریت منابع آبی در این استان، سیل ساختگی در خوزستان به‌راه انداختند تا به اهداف سیاسی انتقال آب دسترسی پیدا کنند.

یوسفی با بیان اینکه مسئولان می‌خواهند همان بلایی را که سر دریاچه ارومیه آوردند برسر خوزستان بیاورند، ادامه داد: “امروز مردم استان مشکل بزرگی به نام کم‌آبی دارند. دو میلیون اصله نخل به دلیل سوءمدیریت وزارت نیرو و وزارت کشور و سازمان محیط‌زیست در معرض از بین رفتن قرار گرفت. انتظار داریم مدیران دولتی در کنار مردم خوزستان قرار گیرند و دلایل این ناکارآمدی‌ها را توضیح دهند. دولتمردان در هشت سال گذشته کاری انجام نداده‌اند و آن بلا را سر برق آوردند و بازهم مردم خوزستان در گرمای ۵۵ درجه متحمل سختی‌های فراوان شدند. در روستاهای استان خوزستان، وزارت نیرو برای تهیه یک لوله عنوان می‌کند پولی در بساط ندارد اما چگونه است برای انتقال آب از خلیج‌فارس چند هزار میلیارد پول هزینه می‌کنند.

سید محمدنبی موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز روز گذشته در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران که با موضوع بررسی مشکلات تامین آب استان خوزستان  برگزار شد، گفت: امروز در منطقه گمبوعه حدود ۲۰۰ راس و در منطقه تالاب هورالعظیم نیز تعدادی از احشام مردم به دلیل نبود آب تلف شدند. در کرخه نور به دلیل برداشت آب از بالادست احتمال رسیدن آب نیست. بالادست که می‌گوییم شامل استان‌های بالادست نیز می‌شود. بنابراین باید فکری در این خصوص شود.

در این راستا عبدالله ایزدپناه رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در جلسه اخیر مدیریت بحران ضمن انتقاد از رویکرد و طرح های انتقال آب این استان گفته است: «پروژه‌های انتقال آب باید متوقف شوند. خشکسالی یک طرف قضیه است. انتقال آب موجب شده که خوزستان به این روز بیافتد.”

مدتی است که مردم استان خوزستان به دلیل بی آبی در وضعیت وخیم قرار دارند. بنا بر گفته کارشناسان، یکی دیگر از دلایل بی آبی استان خوزستان که مسیر رودخانه های مهمی از جمله دز، کرخه و کارون بوده، سد سازی های غیر اصولی و بدون آگاهی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *