پخش دلار تقلبی در بازار ارز

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۷

عامله گران از پخش دلار تقلبی در بازار ارز خبر می دهند. پیش بینی می شود قیمت دلار به دلیل ابهام در توافق هسته ای در یک بازه قیمتی مشخص نوسان داشته باشد.معامله‌گران ارزی معتقدند بازار جان ندارد و و دوباره در یک دامنه نوسان مشخص حبس شده، با این تفاوت که دامنه جدید یک سلول پایین‌تر از سلول قبلی است.

قبلا دلار در دامنه قیمتی 24 هزار و 800 تا 25 هزار و 200 نوسان داشت و اکنون دامنه نوسان قیمت دلار به سطح 24 هزار و 500 تا 800 تومان فروکاسته شده است.در اولین روز آغاز به کار بازار ارز نرخ دلار 24 هزار 650 تا 700 تومان و قیمت یورو در حوالی 29 هزار تومان در بازار آزاد معامله شد. همچنین معامله‌گران، نرخ پوند و فرانک را به ترتیب 33 هزار و 500 تومان و 26 هزار و 300 تومان عنوان می‌کردند.

پیش بینی روند آتی بازار ارز
معامله‌گران درمورد روند آتی اعتقاد دارند که قیمت دلار در بازار تا زمانی که یک اتفاق مشخص درمورد بحث توافق هسته‌ای رخ ندهد در دامنه نوسان کنونی چرخ خواهد زد. بر اساس تصور معامله‌گران، طرف غربی خواهان برگزاری دور هفتم مذاکرات است اما ایران فعلا تا زمان اسقرار دولت جدید تمایلی به مذاکرات ندارد. به همین دلیل هر خبر یا شایعه‌ای که درمورد مواضع دولت آینده به مذا‌کره باشد در کانون توجه معامله‌گران قرار دارد. برای مثال توییتی در بازار دست به دست می‌شد که مدعی بود برخی از مشاوران رئیس دولت آینده خواهان توقف مذاکرات هستند.با اینکه شایعه پراکنده شده منفی بود نتوانست بر بازار اثر بگذارد وقتی از معامله گران دلیل این بی توجهی سئوال شد آنها یک جواب داشتند بازار برای تعیین جهت نیاز به یک اتفاق واقعی دارد. از دید آنها این دست گمانه ها فعلا نمی‌تواند اثری روی بازار ارز بگذارد اما می‌تواند شاخص باشد برای شناخت حساسیت‌های بازار.

پخش دلار تقلبی در بازار ارز
“این بازار اگرچه جون نداره اما ظاهرا برای بعضی‌ها خیلی نون داره”. این صحبت معامله گران درمورد ورود دلارهای تقلبی به بازار ارز است. به قول آن‌ها در هفته اخیر دلارهای تقلبی در بازار زیاد شده است. در بازار دنیا یکسری دلار وجود دارد که به واسطه پولشویی یا تامین مالی تروریست، شماره سریالشان از سمت آمریکا شناسایی و ثبت نشده است و به قول معامله‌گران، غیر ریجستر هستند. معامله‌گران می‌گویند تشخیص این دلارهای باطل شده فقط از طریق سیستم شناسایی آنلاین ممکن است. اما شکل دیگر تقلب این است که اسکناس دلار جعل می‌شود.

صراف‌ها می‌گویند در هفته‌های اخیر این پدیده در بازار زیاد شده؛ برخی دلارهای تقلبی که عمدتا سفیدند، را لای بسته‌ اسکناس‌های واقعی در بازار رد و بدل می‌کنند. اما در روز شنبه ردپای اسکناس های تقلبی فقط در معاملات کلان نبود بلکه در سطح معاملات خرد نیز می‌شد پخش دلارهای تقلبی را مشاهده کرد. برای نمونه در یک معامله دلار تمامی اسکناس های 50 دلاری تقلبی بودند و معامله‌گران متوجه این موضوع شدند. جالب اینکه فروشنده پس از آنکه خریدار به راحتی جعلی بودن دلارها را تشخیص داد اسکناس ها را پس گرفت و خونسرد مسیر خود را در پیش گرفت.

وقتی از معامله گران سئوال شد که چرا اسکناس جعلی زیاد شده؟ معتقد بودند که به واسطه غیر رسمی بودن بازار، این شکل نیز یک بخشی از حاشیه بازار است که بسته به موقعیت‌ها میزان آن زیاد میشود. اگر بازار رسمیت می یافت و امکان داد و ستد در یک بستر شفاف بود دلارهای جعلی زیاد نمی شد. گفته می شود اسکناس جعلی از بازارهای همجوار به بیرون می آید و بیشتر در معاملات قاچاق کاربرد دارد اما بخشی از آن در بازار نیز پخش می شود.

اقتصاد نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *