واکنش محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد به سرکوب اعتراضات در خوزستان

By | ۱۴۰۰-۰۴-۲۹

محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، دو رئیس جمهور پیشین، روز دوشنبه ۲۸ تیر به اعتراضات کنونی در استان خوزستان واکنش نشان دادند و از برخورد نیروهای امنیتی با معترضان انتقاد کردند.

آقای خاتمی در پیامی مکتوب با اشاره به جان باختن شماری از معترضان خواستار برخورد با آمران و عاملان برخورد خشونت‌آمیز با مردم شد و تاکید کرد که «هیچ دستگاه سیاسی امنیتی نظامی و انتظامی حق ندارد که با اعتراض مردم به بهانه مقابله با آشوب، با خشونت، سلاح و گلوله برخورد کند».

اعتراضات مردم خوزستان به بحران بی‌آبی در این استان برای پنج شب متوالی در شهرهای مختلف ادامه یافته است. تاکنون در این اعتراضات دست‌کم دو نفر کشته شده‌اند و برخی از گزارش‌های تاییدنشده نیز شمار قربانیان را تا چهار نفر عنوان می‌کند. اما مقامات حکومت ایران کشته شدن معترضان را به «اغتشاش‌گران» نسبت داده‌اند، ادعایی که پیش از این نیز در رابطه با اعتراضات متخلف تکرار شده است.

محمد خاتمی در پیام خود اعتراضات و نارضایتی مردم خوزستان را به حق دانسته و تاکید داشته که انتقاد و اعتراض مسالمت‌آمیز حق مسلم شهروندان و مردم است.

وی در جایگاه رئیس جمهور پیشین ایران از مردم خوزستان عذرخواهی کرده و خواستار آن شده که «همه دولت‌ها درگذشته وحال وهمه مسؤولان در همه رده‌ها» مسؤولیت خود را بپذیرند.

پیش از این رویکرد آقای خاتمی در رابطه با اعتراضات خونین آبان ۹۸ انتقادات بسیاری را متوجه او ساخته بود. او اگرچه اعتراضات را «ریشه‌دار» خواند، اما از موضع آیت‌الله خامنه‌ای که خواستار برخورد نیروهای امنیتی با معترضان شده بود، حمایت کرد و خواستار سپاسگزاری دولت روحانی از آقای خامنه‌ای شد.

محمود احمدی‌نژاد نیز در پیامی ویدیویی بحران آب در خوزستان را ناشی از سوءمدیریت دانست و از برخورد نیروهای امنیتی با معترضان انتقاد کرد.

او سرکوب معترضان را به دلیل تاثیرپذیری حکومت ایران از «یک باند فاسد امنیتی» دانست که همواره شکایات و اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم را به خشونت می‌کشاند.

آقای احمدی‌نژاد گفت که «این باند امنیتی» در جریان هر اعتراض با ایجاد درگیری و شلیک گلوله، بهانه برای سرکوب معترضان فراهم می‌آورد و نیز «خواسته‌های به حق مردم را به بیگانگان و گروه‌های ضدانقلاب منتسب می‌کند و راه اعتراض مسالمت‌آمیز مردم را می‌بندد».

وی سپس ابراز امیدواری کرد که مقامات ایران «حرف مردم را بشنوند، زود اقدام کنند و به حرف باند فاسد امنیتی توجه نکنند که می‌خواهد مردم را سرکوب بکند و خواست شیطان را در این کشور پیاده بکند».

اظهارات آقای احمدی‌نژاد در حالی است که سرکوب خونین اعتراضات سال ۱۳۸۸ بر زندگی سیاسی او سایه انداخته است، اعتراضاتی که متعاقب انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت و میلیون‌ها نفر را به خیابان‌ها کشاند.

معترضان محمود احمدی‌نژاد را به تقلب در آن انتخابات متهم کرده بودند. اما پاسخ نیروهای امنیتی به آن اعتراضات کشتار معترضان و دستگیری صدها تن از آنان و فعالان سیاسی و مدنی بود. میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان نیز از زمستان سال ۱۳۸۹ در خانه خود محصور شدند و این حصر تاکنون ادامه یافته است.

با استفاده از گزارش‌های پایگاه خبری جماران، رادیو فردا و شبکه‌های اجتماعی؛ س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *