سردار پاسدار محمدباقر قالیباف : حضور نظامی ما در سوریه هیچ قدرت واقعی برای ما ایجاد نکرده است

By | ۱۴۰۰-۰۵-۰۶

سردار پاسدار محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در دیدار با کارکنان سفارت جمهوری اسلامی در دمشق تلویحاً اعتراف کرد که مداخلات نظامی جمهوری اسلامی در سوریه و منطقه هیچ قدرت و نفوذ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران نیافریده است.

قالیباف با اشاره به حضور نظامی ایران در جنگ داخلی سوریه گفت : درست است که این حضور در شعاع دو هزار کیلومتری مرزهای ایران برای جمهوری اسلامی، به گمان قالیباف، قدرت نظامی و امنیتی ایجاد کرده، اما، این قدرت نظامی و امنیتی هیچ تاثیر و نفوذ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برای جمهوری اسلامی در پی نداشته و یا به تعبیر قالیباف چنین نفوذی اگر هم وجود داشته به گفتۀ او در قیاس با هزینه‌های کلان آن به اندازه یک خمپاره شصت میلیمتری بوده است.

محمدباقر قالیباف سپس گفت : “این تحولات به خوبی نشان می‌دهند که رویه جنگ‌ها به سمت جنگ‌هایی با هزینه کمتر اما اثرگذارتر تغییر کرده است.” به گمان قالیباف اساساً تراز جنگ‌ها تغییر کرده” و از جنگ‌های نامتقارن نظامی “به جنگ‌های نامتقارن در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده” و چنین ترازی به گفتۀ قالیباف از این پس “عرصه، میدان و فرصت اثرگذاری [حکومت ایران] به عنوان گفتمان انقلاب اسلامی” را تشکیل می دهند.

قالیباف سپس خطاب به کارکنان جمهوری اسلامی در دمشق گفت که باید از نفوذ نظامی و امنیتی که حکومت ایران در سوریه به دست آورده برای ایجاد قدرت و نفوذ واقعی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استفاده کرد.

قالیباف در جای دیگری از صحبت هایش با اشاره به اوضاع کنونی ایران نیز گفت که در کشور نیز فعالیت‌های جمهوری اسلامی باید از این پس به گفتۀ او “نتیجه محور” باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *