وزیر بهداشت جمهوری اسلامی: کسانی که با ما ادعای دوستی می‌کردند وسط قتلگاه ما را رها کردند 

By | ۱۴۰۰-۰۵-۲۲

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی که به مشهد سفر کرده، از عملکرد این وزارت در زمان تصدی خود دفاع کرده و تلاش‌های کادر درمانی در شرایط شیوع کرونا را ستوده است.

به گزارش تسنیم، وی گفته است که در نتیجه فشار بر کادر درمانی “مدافعان سلامت له شده‌اند.”

وی هشدار داد که “بدانید که در آینده پدیده‌های بسیار سخت‌تری را در پیش داریم، باید آرایش و ساختاری برای مقابله با کرونا تعریف شود که گزندی به آن وارد نشود.”

با شدت گرفتن بحران کرونا در ایران، انتقاداتی از ضعف روند واکسیناسیون و مداخلات سیاسی در این موضوع صورت گرفته و مقامات مختلف حکومتی در صدد سلب مسئولیت از خود بوده‌اند.

سعید نمکی از جمله پزشکانی بود که در دیماه گذشته از دستور خامنه‌ای در ممنوعیت استفاده از واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی حمایت و آن را مبتنی بر مطالعات علمی توصیف کرد. بهرام عین‌اللهی، وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت نیز از جمله امضاکنندگان نامه‌ گروهی از پزشکان به حسن روحانی در تاکید بر لزوم ممنوعیت واردات واکسن نه تنها از آمریکا و بریتانیا، بلکه از فرانسه بوده است.

نمکی در دفاع از عملکرد وزارت بهداشت در مورد واکسیناسیون گفت: “وظیفه ما فراهم کردن و تأمین واکسن نبود بلکه باید دیگران وارد می‌کردند و ما تزریق می‌کردیم اما بدعهدی کردند و کسانی که با ما ادعای دوستی می‌کردند، وسط قتلگاه ما را رها کردند.”

وی در عین حال گفت که روند واردات واکسن تسریع و تسهیل یافته است و تا مهر و آبان، صدو بیست میلیون دُز واکسن وارد می‌کنیم.

وزیر بهداشت که دوره وزارت او به زودی تمام می‌شود منظور خود از “دوستان” را مشخص نکرد اما پس از ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و بریتانیایی، مقامات جمهوری اسلامی از خرید واکسن کافی از روسیه و چین و حتی تولید مشترک با کوبا و واکسیناسیون سریع با این محصولات خبر دادند.

برخی منتقدان گفته‌اند که با توجه به منابع مالی قابل توجه برای خرید و استفاده از واکسن، هدف حکومت از ابتدا این بود که تولید واکسن را در اختیار موسسات وابسته به نهادهای پرقدرت جمهوری اسلامی قرار دهد و واکسیناسیون همگانی را به ارائه تولیدات آنها موکول کند.

نمکی در مورد کمبودهای جدی دارو تجهیزات اولیه پزشکی در روزهای اخیر گفت: “از روزی که به وزارت بهداشت آمدم نگذاشتم یک دارو که دارای مشابه داخلی است، وارد شود که تولید داخلی افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد اما این بدین معنی نیست که ما به‌عنوان متولی سلامت اگر کمبودی در دارو وجود داشت، وارد نکنیم.”

وی در مورد کمبود سرم و داروی رمدسیویر گفت که این مشکل به زودی برطرف می‌شود.

وزیر بهداشت این وزارتخانه را مسئول مشکلات کنونی ندانست و گفت: “میزان ارزی که در سال گذشته با وجود بیماری کرونا دریافت کردیم، حدود یک و نیم میلیارد دلار کمتر از سال ۱۳۹۷ بود.”

وی افزود: “کمبود سرم چگونه به وجود آمد؟ قرار بود برای تأمین نیازهای کشور و عدم پاسخگویی تولیدات داخلی، سرم وارد کنیم اما مجلس با نامه‌ای که تولید‌کنندگان نوشته بودند، صورت‌جلسه کردند و تولید‌کنندگان تعهد کردند که تا تاریخ مشخصی، نیازهای کشور را برطرف می‌کنند که این امر انجام نشد. از هند می‌خواستیم سرم وارد کنیم که دادستان هند دستور عدم خروج از هند را صادر کرد.”

مشهد در حال حاضر از مراکز بحرانی کروناست اما نمکی گفته است که دلیل سفر او به این شهر، عدم اطمینان به اقدامات کنونی نبوده بلکه برای زیارت خداحافظی از مقامش به این شهر رفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *