عقب‌نشینی محمد مهدی اسماعیلی, وزیر پیشنهادی ارشاد: برنامه‌های من را دستگاه‌های مرتبط نوشته‌اند و دیدگاه من نیست

By | ۱۴۰۰-۰۵-۳۰

در پی انتقادهای تند و محکم جامعۀ هنری ایران علیه  برنامه‌های “فرهنگی” محمد مهدی اسماعیلی، وی درنشستی با رسانه‌های جمهوری اسلامی گفت که برنامۀ ارائه‌شدۀ وی به مجلس، دیدگاه شخصی او نیست.  اسماعیلی اما هیچ نظر صریحی در بارۀ این برنامه ابراز نکرد. برخی از هنرمندان ایرانی اسماعیلی را با استالین و طالبان مقایسه کرده‌اند.

روز جمعه ۲٩ مرداد، محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه‌ای با مدیران خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌های خبری، توضیحاتی کلی در مورد اهداف خود ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در این جلسه که “حدود ۳۰ نفر از مدیران ارشد رسانه‌ای از گرایشات مختلف سیاسی” حضور داشتند، اسماعیلی  گفت: “آنچه بعنوان آسیب شناسی شرایط فعلی فرهنگ و هنر در برنامۀ اینجانب به مجلس ارائه شده، گزارش دستگاه‌های مرتبط بوده و نه دیدگاه اینجانب. لذا در برنامۀ ارائه شده تلاش کرده‌ایم همه سلایق در کنار هم، در توسعۀ فرهنگ و هنر ایرانی همکار هم باشند”.

او به صراحت نگفت که بالاخره از این “آسیب‌شناسی” دفاع می‌کند یا خیر. برنامۀ وی که هفتۀ گذشته منتشر شد، خشم هنرمندان و صاحب‌نظران ایرانی را برانگیخت. این برنامه به ویژه دیدگاهی بسیار منفی از سینما و تئاتر کشور ارائه کرد و از جمله ادعا نمود که اکثر فیلم‌های ایرانی “مروج سبک زندگی غیر اسلامی و تخریب‌کنندۀ انقلاب اسلامی” هستند و با دفاع از “زن بی‌حیاء” و سیاه‌نمایی،  “وادادگی و تحقیر ملی و واگرایی دینی” را تبلیغ می‌کنند.

در واکنش به این برنامۀ غیرمعمول، همایون اسعدیان، فیلمساز شناخته‌شدۀ ایرانی که بارها در دفاع از حقوق اهل سینما سخن گفته به اسماعیلی پاسخ داد که “کمی دیر آمدید، همفکران‌تان در این سال‌ها آنقدر ما را خندانده اند که نه دیگر حوصلۀ خندیدن به این شوخی‌های بی‌مزه شما را داریم، نه اشکی برای ریختن به حال خودمان”…  اسعدیان با اشاره به پیروزی طالبان در أفغانستان افزود: “راستی خبر دارید دوستان‌تان وارد کابل شدند؟”

برخی دیگر از شخصیت‌های هنری اسماعیلی را با آندره‌یی ژدانف، مدیر سیاست‌های فرهنگی شوروی در زمان استالین مقایسه کردند.

انجمن صنفی سراسری کارگردانان تئاتر ایران خطاب به اسماعیلی گفت: “هر آنچه تهمت و افترا در این برنامه می‌بینیم به دوستان بولتن‌ساز شما برمی‌گردد”.

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نیز در نامه‌ای سرگشاده به ابراهیم رئیسی نوشت که برنامۀ وزیر پیشنهادی، “موجب حیرت جامعه هنری کشور شده”…

در این نامه آمده است: “لازم است که به مدیر منتصب خود بفرمائید که هنرمندان کشور، کارمندان وزارتخانۀ متبوع ایشان نیستند بلکه همچون دیگر مردم این سرزمین ولی‌نعمتان ایشانند”…

انجمن طراحان گرافیک صریحاً از رئیسی می‌خواهد که به اسماعیلی دستور دهد که “برنامۀ پیشنهادی خود را پس بگیرد”.

حال، بعد از این واکنش‌های تند، محمد مهدی اسماعیلی خطاب به مدیران رسانه‌ها گفته است: “نیاز امروز کشور همکاری و همدلی حداکثری برای عبور از مشکلات است”. سایر سخنان وی نیز مطالبی کلی در بارۀ “ضرورت نقدپذیری” یا “ایجاد تعامل سازنده با رسانه ها” است.

محمد مهدی اسماعیلی در رسانه‌های جمهوری اسلامی به عنوان یک “نظریه‌پرداز فرهنگی” معرفی شده است. ایرنا او را از “طلاب دانش‌آموختۀ مدرسه عالی شهید مطهری و دارای مدرک دکترای علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی” معرفی می‌کند. وی قبلاً با آستان قدس همکاری داشته و همچنین مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیمای جمهوری اسلامی بوده است.
ار.اف.ای:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *