نتیجه آرای مجلس ایران به وزرای پیشنهادی رئیسی؛ وزیر آموزش و پرورش رای اعتماد نگرفت

By | ۱۴۰۰-۰۶-۰۳

مجلس شورای اسلامی ایران پس از پنج روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به ۱۸ گزینه رای اعتماد داد اما گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش رد شد.

حسین باغ‌گلی، ۴۳ ساله که برای وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شده بود نتوانست آرای لازم را کسب کند. وی تنها رای موافق ۷۶ نفر از نمایندگان را کسب کرد و ۱۹۳ نفر به او رای مخالف و ۱۸ نفر رای ممتنع دادند.

بیشترین آرای موافق

بالاترین رای موافق را امیرحسین رحیمی برای وزارت دادگستری دولت سیزدهم کسب کرد به طوری که ۲۷۷ نفر از نمایندگان به او رای موافق دادند و او همچنین پنج رای مخالف و چهار رای ممتنع کسب کرد.

حسین امیرعبداللهیان که به عنوان گزینه جایگزینی محمد جواد ظریف در وزارت امور خارجه معرفی شده بود نیز آرای موافق بالایی کسب کرد به طوری که ۲۷۰ نفر از نمایندگان با این گزینه موافقت خود را نشان دادند و وی ۱۰ رای مخالف و شش رای ممتنع داشت.

امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در دولت محمود احمدی نژاد تنها معاونی بود که با حضور جواد ظریف تا مدت‌ها در سمت خود باقی ماند. این دیپلمات دامغانی، پس از برکناری از معاونت وزیر به عنوان مشاور علی لاریجانی در مجلس منصوب شد. بعد از روی کار آمدن محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس جدید مجلس، امیرعبداللهیان همچنان سمت مشاور رئیس مجلس را حفظ کرد.

اما در بین افراد دیگری که امروز بالاترین آرای موافق را کسب کردند نام محمدرضا آشتیانی نیز دیده می‌شود. وی با ۲۷۴ رای موافق، چهار رای مخالف و چهار رای ممتنع وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شد.

کمترین آرای موافق

در سوی مقابل غیر از گزینه وزارت آموزش و پرورش، اقبال به گزینه وزارت ورزش و جوانان کم بود. با این حال حمید سجادی توانست با ۱۶۵ رای موافق، ۱۰۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع به کابینه دولت سیزدهم راه یابد.

محمد مهدی اسماعیلی نیز با ۱۸۱ رای موافق، ۷۷ رای مخالف و ۲۸ رای ممتنع وزیر فرهنگ و ارشاد شد.

همچنین عیسی زارع‌پور به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اسماعیل خطیب به عنوان وزیر اطلاعات، احسان خاندوزی به عنوان وزیر اقتصاد ، بهرام عین‌اللهی به عنوان وزیر بهداشت، جواد ساداتی نژاد به عنوان وزیر جهاد کشاورزی، رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، رضا فاطمی امین به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد علی زلفی‌گل به عنوان وزیر علوم، احمد وحیدی به‌عنوان وزیر کشور، جواد اوجی به‌عنوان وزیر نفت، علی اکبر محرابیان به عنوان وزیر نیرو و عزت‌الله ضرغامی به‌عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رای اعتماد نمایندگان مجلس را گرفتند و به دولت سیزدهم راه یافتند.

ابراهیم رئیسی هیچ زنی را به‌عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی نکرده بود.

رئیسی: سیاست مقاومتی را به طور کامل پیگیری می‌کنیم

ابراهیم رئیسی در سخنان پایانی قبل از رای گیری گفت که معرفی وزرا طبق شاخص‌هایی بود که در دوره تبلیغات انتخابات به مردم قول داده بود.

وی این شاخص‌ها را «کارآمدی، تخصص، فسادستیزی و مردمی‌ بودن» برشمرد و گفت: «من در مبارزه با فساد به هیچ عنوان کوتاه نخواهم آمد، شرط ضمنی من در انتخابات موضوع مبارزه با فساد بود. اگر گزارشی موثق به دستم برسد که کسی به فساد آلوده شده برای برخورد با او درنگ نخواهم کرد.»

وی تصریح کرد که مردم «تاب و توان اختلاف مجلس و دولت را ندارند و از خاطرات اختلافات گذشته دل خوشی ندارند.»

وی با تاکید بر وزرای حوزه اقتصادی گفت که «وزرای خط مقدم اقتصاد کشور به پشتوانه رای قوی مجلس نیاز دارند.»

وی با اشاره به سن جوان برخی از وزرا گفت: «مگر بنده و آقای قالیباف در ابتدای انقلاب چند سال سن داشتیم که یکی فرمانده تیپ و دیگری در دستگاه قضایی مشغول بود؟ اگر میدان به جوانان ندهیم پس چگونه جوان‌گرایی پا بگیرد.»

برخی سیاست‌های موجود در کشور که به آنها توجه کافی نشده است از جمله سیاستهای مقاومتی مورد نظر رهبری که راهکار برون رفت کشور از مشکلات است و بنای ما هم دنبال کردن آنها به شکل کامل است

ابراهیم رئیسی

رئیسی افزود که فردا نخستین جلسه هیات دولت برگزار می‌شود.

وی با تکرار سیاستش در حوزه امور خارجه گفت که «ما رویکردی تعاملی خواهیم داشت و رفع تحریم‌ را با قدرت دنبال می‌کنیم ولی سفره مردم را به آن بند نخواهیم زد.»

رئیس دولت سیزدهم افزود: «برخی سیاست‌های موجود در کشور که به آنها توجه کافی نشده است از جمله سیاست‌های مقاومتی مورد نظر رهبری که راهکار برون رفت کشور از مشکلات است و بنای ما هم دنبال کردن آنها به شکل کامل است.»

یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *