نخستین تماس مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و امیرعبداللهیان؛ مذاکرات وین سریع از سر گرفته شود

By | ۱۴۰۰-۰۶-۰۵

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جدید ایران خواستار «از سرگیری سریع مذاکرات وین برای احیای برجام به مسیر اصلی» شد.

طبق گزارش وبسایت اتحادیه اروپا، وی با ابراز نگرانی از اقدامات اخیر هسته‌ای ایران و مسیر کلی برنامه‌ هسته‌ای بر اهمیت همکاری نزدیک با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تاکید کرد.

وی یادآور شد که لازم است همه طرف‌های حاضر در مذاکرات رویکردی واقع‌بینانه و انعطاف‌پذیر نسبت به مذاکرات داشته باشند تا به سازشی برسند که به نفع همه باشد.

بورل همچنین درباره وضعیت افغانستان پس از تسلط طالبان نیز با وزیر خارجه ایران صحبت کرد و گفت که وضعیت در این کشور نیازمند توجه بیشتر است و نقش شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی در تامین ثبات در داخل و خارج منطقه بسیار مهم است.

آن‌ها توافق کردند که در تماس با یکدیگر باشند و درباره وضعیت افغانستان مشورت کنند.

از سوی دیگر طبق گزارش وزارت خارجه ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در این گفت‌وگوی تلفنی از مذاکرات به‌عنوان ابزار دیپلماسی یاد کرد و گفت که «برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است.»

وی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در آذر ماه سال گذشته نیز اشاره و آن را برای دولت لازم الاجرا دانست و گفت: «در هر مذاکره‌ای باید اقدام واقعی طرف‌های مقابل برجامی به تعهداتشان محرز شود.»

مجلس ایران در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۹۹ طرحی با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» به تصویب رساند که از همان ابتدا با مخالفت دولت حسن روحانی همراه بود اما در نهایت دولت دوازدهم مجبور به اجرای آن شد.

مذاکرات هسته‌ای بر سر احیای برجام و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای از ماه آوریل گذشته در وین اتریش آغاز شده و تاکنون شش دور از این گفتگوها انجام شده است. با این حال هنوز زمان هفتمین دوره مذاکرات اعلام نشده است چرا که آخرین دور این مذاکرات با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران همزمان شد و طرف‌های مذاکره‌کننده ترجیح دادند پس از روی کار آمدن دولت جدید تصمیم‌گیری‌های جدید را پیش ببرند.

وزیر خارجه ایران: موج جدید مهاجران موضوع جدی است و باید سازمان‌های بین‌المللی مساعدت کنند

وزیر امور خارجه ایران درباره افغانستان نیز راه حل را تشکیل دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومی و جمعیتی این‌کشور باشد، دانست و افزود: «مردم افغانستان هستند که باید خودشان برای آینده تصمیم بگیرند.»

وی درباره مهاجران افغان در ایران گفت که جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از سه و نیم‌میلیون از اتباع افغانستان در ایران است اما موج جدید مهاجرین‌ یک موضوع جدی است که لازم است کشورهای دیگر و سازمان‌های بین المللی مساعدت های لازم را در این زمینه داشته باشند.

یورونیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *