افزایش نگرانی از احتمال غیرفعال شدن گوشی‌های شیائومی در ایران

By | ۱۴۰۰-۰۶-۲۱

زمزمه احتمال غیرفعال شدن تلفن‌های هوشمند شرکت شیائومی در برخی کشورها از جمله ایران نگرانی‌های زیادی به وجود آورده است. این شرکت می‌تواند گوشی‌هایی که غیرمستقیم وارد کشورهای تحریم‌‌شده می‌شوند را غیرفعال کند.

سیاست‌های صادراتی شرکت چینی شیائومی برای صدور محصولات آن به کشورهایی که مشمول تحریم‌های ایالات متحده آمریکا می‌شوند محدودیت‌هایی قائل است.

این کشورها شامل جمهوری اسلامی ایران، کوبا، کره شمالی، تونس، سوریه و شبه جزیره کریمه می‌شوند. در روزهای اخیر گزارش‌های فراوانی در شبکه مجازی از غیرفعال شدن برخی از تلفن‌های همراه شرکت شیائومی در کوبا و سوریه منتشر شده است.

در تصویرهایی که در فضای مجازی منتشر شده صفحه نمایش تلفن‌های همراه شرکت شیائومی به چشم می‌خورد که روی آن پیامی با این مضمون آمده که این دستگاه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی قفل شده است.

با وجود این تصویرها و خبرهایی که در این زمینه در رسانه‌ها منتشر شده محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل به ایرانیان توصیه می‌کند که از این بابت نگران نباشند.

عدم تائید غیرفعال شدن موبایل شیائومی در ایران

“تجارت نیوز” شنبه بیستم شهریور از قول عالمیان نوشت: «خبر منتشر شده منبع رسمی ندارد و همچنین سایت رسمی شیائومی نیز هنوز درباره قطع دسترسی کاربران اعلام رسمی نکرده است. بنابراین تجار ایرانی هم نمی‌توانند صحت این خبر را تائید کنند.»

شرکت شیائومی برای رعایت محدودیت‌های تحریمی آمریکا محصولات خود را به طور مستقیم به کشورهای تحریم‌شده صادر نمی‌کند و این محصولات به طور غیرمستقیم وارد بازار آنها می‌شوند.

تلفن‌های هوشمند این شرکت، به خصوص دو مدل “می” و “ردمی” که به دلیل قیمت مناسب در قیاس با گوشی‌های شرکت‌های دیگر با کیفیت مشابه، در اغلب کشورها، از جمله ایران طرفداران زیادی دارد.

واقعیت این است که شرکت چینی حتی در مورد تلفن‌هایی که خود به طور مستقیم صادر نکرده از امکانات فنی غیرفعال کردن آنها در هر نقطه دنیا برخوردار است. این مسئله‌ای است که برخی سایت‌های تخصصی هم به آن اشاره کرده‌اند.

بازار آمریکا در مقابل بازار کشورهای تحریم شده؟

برخی کاربران ایرانی معتقدند شرکت شیائومی به خاطر حجم بالای فروش محصولاتش در بازار ایران تمایلی به از دست دادن این بازار با غیرفعال کردن تلفن‌های همراه ندارد.

خبرگزاری ایسنا احتمال می‌دهد شرکت شیائومی به خاطر برنامه‌هایش برای حضور فعال‌تر در بازار آمریکا سیاست رعایت دقیق مقررات محدودکننده ایالات متحده برای کشورهای تحریم شده را دنبال می‌کند.

این سیاست در حال حاضر فقط شامل خودداری از صادرات مستقیم محصولات به کشورهای تحریم شده می‌شود و شرکت چینی تا کنون به طور رسمی خبر قفل کردن گوشی‌های خود در این کشورها را تائید نکرده است.

سهم ۳۳ درصدی شیائومی از بازار ایران

به گزارش “تجارت نیوز” در ۱۲ ماه گذشته در مجموع ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تلفن همراه در ایران فروخته شده و سهم مدل‌های شرکت شیائومی از این بازار حدود ۳۳ درصد است.

بنابر این گزارش انجمن واردکنندگان موبایل مرداد ماه امسال اعلام کرد پس از اعلام ممنوعیت واردات رسمی مدل‌های پرتقاضای شرکت شیائومی به ایران ورود این محصولات از ابتدای تیرماه ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به دلیل حجم بالای گوشی‌های سیائومی در ایران غیرفعال شدن موبایل‌هایی که پس از ممنوعیت واردات به طور غیرمستقیم وارد شدند نیز می‌تواند به اختلالی وسیع و سردرگمی کاربران منجر شود.

گرچه انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید تا کنون هیچ موردی از قفل شدن گوشی‌های شیائومی در ایران گزارش نشده، این اتفاق از یک هفته پیش دست‌کم در کوبا بسیار گزارش شده است.

از میان کشورهایی که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند بازار هیچ یک قابل مقایسه با بازار ایران با حدود ۸۴ میلیون جمعیت نیست. بر همین اساس بعید نیست قفل شدن گوشی‌های شیائومی به سادگی دامنگیر کاربران ایرانی نشود و اگر شد گسترده نباشد.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *