کرونا در ایران؛ شتاب واکسیناسیون با چاشنی نگرانی از موج ششم

By | ۱۴۰۰-۰۷-۰۲

موارد ابتلا و مرگ در پیوند با بیماری کووید۱۹ در ایران با اندکی نوسان کاهشی است و روند واردات و تزریق واکسن افزایشی. با این حال هنوز بسیاری استان‌ها اوج موج پنجم پاندمی را پشت سر نگذاشته و نگران شروع موج ششم هستند.

در روزهای اخیر این دو شاخص با نوسان‌هایی روندی کاهشی داشته‌اند؛ روز گذشته برای نخستین بار پس از ۵۳ روز، شمار قربانیان طی یک شبانه‌روز کمتر از ۳۰۰ نفر شده بود.

عبور مجدد تعداد قربانیان روزانه از این مرز نشان می‌دهد، روند کاهشی پاندمی در ایران هنوز به ثبات نرسیده و تمام مناطق ایران اوج موج پنجم را پشت سر نگذاشته‌اند.

موج پنجم کرونا در ایران شدیدتر و طولانی‌تر از موج‌های قبلی بوده و در آن رکورد موارد جدید ابتلا و مرگ بارها شکسته شد. بسیاری از کارشناسان امید دارند، با شتاب گرفتن روند واکسیناسیون موارد ابتلای شدید و مرگ در میان مبتلایان به بیماری کووید۱۹ به طور محسوسی کاهش یابد.

از اواخر مرداد ماه واکسیناسیون با ورود محموله‌های جدید واکسن به ایران به نسبت قبل سرعت گرفت، اما تاثیر آن از حدود دو ماه پس از تزریق دوز اول محسوس می‌شود.

فرمان خامنه‌ای و تعلل در واردات واکسن

واردات واکسن به ایران میانه بهمن ماه سال پیش آغاز شد اما میزان آن بر خلاف وعده‌های مکرر مسئولان بسیار ناچیز بود و طی شش ماه به ۱۰ میلیون دوز هم نرسید.

یکی از مهم‌ترین علت‌های کندی واردات واکسن کرونا به ایران فرمان ۱۹ دی ماه رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای عنوان می‌شود که ضمن انکار اثربخشی “واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی” کرونا، ورود آنها به ایران را ممنوع کرد.

در پی افزایش انتقادها و نارضایتی‌ها از تعلل مسئولان در تامین واردات واکسن و اوج گرفتن موج پنجم پاندمی، علی خامنه‌ای که ظاهرا متوجه پیامد فاجعه‌بار فرمان خود شده بود، بیستم مرداد در پیامی که از تلویزیون پخش شد کرونا را “مسئله اول” کشور خواند و تاکید کرد، واکسن مورد نیاز مردم باید “به هر شکل ممکن” تهیه شود.

ورود ۶۵ میلیون دوز واکسن با وجود تحریم

نکته سوال‌برانگیز دیگر در زمینه تعلل در تامین واکسن مورد نیاز شهروندان، تاکید تمام کارگزاران اصلی حکومت بر نقش تحریم‌ها و قرار داشتن جمهوری اسلامی در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی FATF  در ناکامی از خرید و واردات واکسن است.

در همین حال در شرایطی که تحریم‌های آمریکا و حضور ایران در فهرست سیاه FATF همچنان تغییر نکرده، میزان واکسن‌های وارداتی طی یک ماه و نیم گذشته چند برابر شش ماه قبل شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا اول مهر ماه به نقل از مهرداد جمالی ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی اداره گمرک ایران گزارش داد، با ورود یک محموله پنج میلیون دوزی واکسن چینی سینوفارم تعداد واکسن‌های وارداتی به کشور به ۶۵ میلیون دوز رسیده است.

بر پایه آمار وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته بیش از یک میلیون و ۳۸۲ هزار دوز واکسن در ایران تزریق شد و تعداد کل واکسن‌های تزریق شده به نزدیک ۴۸ میلیون و ۲۸۲ هزار دوز رسید.

با این حال هنوز از جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران تعداد کسانی که به طور کامل واکسینه شده‌اند از ۱۵ میلیون نفر فراتر نرفته است. بر همین اساس شمار بیماران بدحال که باید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند همچنان بسیار بالاست و در شبانه‌روز گذشته حدود شش هزار و ۶۰۰ نفر بوده است.

راه‌اندازی ۱۷ بیمارستان صحرایی و نگرانی از موج ششم

افزایش شدید موارد ابتلا و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در هفته‌های گذشته بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را با کمبود تخت و تجهیزات پزشکی روبرو کرده است.

کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی اول مهر ماه اعلام کرد، این واحد نظامی برای کمک به درمان بیماران کرونایی در مدت زمان کوتاهی ۱۷ بیمارستان صحرایی و یک بیمارستان یک‌صد تختخوابی با امکانات و تجهیزات کامل راه‌اندازی کرده است.

به رغم کاهش نسبی موارد ابتلا و مرگ، هنوز نگرانی از ادامه موج پنجم برطرف نشده و برخی کارشناسان نسبت به آغاز موج بعدی پاندمی هشدار می‌دهند.

دکتر انوش دهنادی مقدم، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان به خبرگزاری ایسنا می‌گوید، از آنجا که پوشش واکسیناسیون همگانی هنوز به ۷۰ درصد جمعیت نرسیده “در صورت هرگونه سهل انگاری دچار خیز جدید بیماری خواهیم شد”.

او تاکید کرد، موارد بالای ابتلای جدید نشان دهنده فعال بودن زنجیره انتقال ویروس است و به همین دلیل امکان اوج گرفتن موج ششم منتفی نیست.

برآورد می‌شود برای رسیدن به ایمنی جمعی در ایران باید دست‌کم ۶۰ تا ۶۵ میلیون نفر به طور کامل واکسینه شوند و برای رسیدن به این مرحله لازم است تعداد واکسن‌های تزریق شده به ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون دوز برسد.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *