امید مردم به دولت رئیسی از دولت روحانی هم کمتر است/ مردم به توانایی‌های روحانی بیش از رئیسی باور داشتند

By | ۱۴۰۰-۰۷-۱۹
طبق نتایج یک نظرسنجی:
محبوبیت و اعتماد مردم در روزهای آغاز دولت ابراهیم رئیسی، حتی از حسن روحانی هم کمتر است.

در روزهای نخست آغاز به کار دولت حسن روحانی یعنی شهریور ۱۳۹۲ مرکز افکارسنجی ایسپا بخشی از یافته‌های نظرسنجی خود را منتشر کرد. در این نظرسنجی میزان محبوبیت و توانایی حسن روحانی در نظر مردم ارزیابی شده است.

به گزارش انصاف نیوز، اکنون این مرکز با سوالاتی مشابه همین موضوعات را در خصوص ابراهیم رئیسی مورد سنجش قرار داده. انصاف نیوز این دو نظرسنجی را با همدیگر مقایسه کرده و به نتایج جالبی رسیده است: محبوبیت و اعتماد مردم در روزهای آغاز دولت ابراهیم رئیسی، حتی از حسن روحانی هم کمتر است.

مردم به توانایی‌های روحانی بیش از رئیسی باور داشتند

شهریور ۱۳۹۲ دولت حسن روحانی در شرایطی قوه مجریه را محمود احمدی نژاد تحویل گرفت که ایران تحریمی سخت را تجربه می‌کرد و پرونده هسته‌ای ایران در بن بست عجیبی قرار گرفته بود. انتخابات چندان دلگرم کننده نبود و حسن روحانی نیز کاندیدای اضطراری اصلاح طلبان و عموم مردم بود. اما روحانی توانست در جریان مناظره‌های انتخاباتی نظر اکثریت مردم را جلب کند و در شرایطی که جریان اصولگرا با جدی‌ترین نامزدهای انتخاباتی خود وارد شده بود اما روحانی توانست بر آنها پیروز گردد.

در نظرسنجی‌ شهریور ۱۳۹۲، در هفته‌های نخست دولت حسن روحانی، از مردم پرسیده شده با توجه به شرایط فعلی جامعه از نظر اقتصادی و سیاسی شما تا چه حد انتظار دارید آقای روحانی وضعیت را بهبود بخشد؟ نتایج نظرسنجی اینطور است:

حدود ۷۰ درصد از پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیاد از آقای روحانی انتظار دارند وضعیت موجود را بهبود بخشد. ۱۹.۱ درصد نیز به میزان متوسط از آقای روحانی انتظار دارند. یعنی حدود ۸۹ درصد مردم بیش از متوسط باور داشتند حسن روحانی می‌تواند از عهده چنین کاری بر بیاید. این توقع در حقیقت نشان دهنده ایجاد امید در مردم بود.

به همین ترتیب از مردم پرسیده شده است که به نظر شما وضعیت کلی در دولت یازدهم بهتر خواهد شد؟

حدود ۵۶ درصد از مردم گفته‌اند در دولت آقای دکتر روحانی وضع بهتر خواهد شد. ۳۳.۲ درصد از مردم گفته‌اند در این دولت تغییری در اوضاع ایجاد نخواهد شد که این داده‌ها نیز نشان دهنده امیدواری مردم ایران نسبت به آینده است.

در مقایسه، مشابه این سوال از مردم در سال ۱۴۰۰برای دولت ابراهیم رئیسی پرسیده می‌شود. در همین رابطه از شهروندان سوال شده فکر می‌کنید با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور کمتر شود، بیشتر شود یا فرقی نخواهد کرد؟مردم اینطور پاسخ داده‌اند:

۴۵.۹ درصد شهروندان معتقدند با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور کمتر می‌شود، اما ۱۱.۵ درصد گفته‌اند با آمدن آقای رئیسی مشکلات کشور بیشتر هم می‌شود. از نظر ۳۳.۸ درصد با آمدن آقای رئیسی وضعیت کشور تغییری نخواهد کرد. ۸.۸ درصد نیز به این سوال پاسخ نداده‌اند.

باید در مقایسه این دو سوال توجه داشت تعداد کسانی که معتقدند با آمدن دولت جدید مشکلات رفع خواهد شد کمتر شده و به نسبت تعداد کسانی که باور دارند با آمدن رئیسی فرقی نخواهد کرد، بیشتر شده است و نکته عجیب حدود ۱۱ درصدی است که باور دارند، دولت ابراهیم رئیس مشکلات کشور را بیشتر خواهد کرد.​

روحانی تواناتر از رئیسی در حل مشکلات جدی

در سال ۱۳۹۲ طی چهار سوال جداگانه از پاسخگویان درباره اعتماد به توانایی‌های آقای روحانی در زمینه‌های انتخاب وزرا و تشکیل کابینه کارآمد، حل مشکلات ناشی از پرونده هسته‌ای، بهبود وضعیت اقتصادی و بهبود فضای سیاسی و ایجاد آرامش خاطر برای مردم پرسیده شد. ۵۸.۴ درصد از پاسخگویان به توانایی آقای روحانی در امر«انتخاب وزرا و تشکیل کابینه کارآمد»، ۵۹.۱ درصد در زمینه «بهبود فضای سیاسی و ایجاد آرامش خاطر برای مردم»، ۵۲.۸ درصد از پاسخگویان به توانایی آقای روحانی در «بهبود وضعیت اقتصادی» و نیمی از پاسخگویان (۵۰ درصد) به توانایی آقای روحانی در زمینه «حل مشکلات ناشی از پرونده هسته‌ای» اعتماد زیاد و خیلی زیاد دارند. یعنی در تمامی شاخص‌ها بیش از نیمی از جامعه به توانایی دولت روحانی باور داشته‌اند.

اما در سوالی مشابه وقتی در خصوص توانایی دولت ابراهیم رئیسی برای رفع تحریم‌ها به عنوان یکی از مشکلات اصلی کشور سوال می‌شود، حدود ۳۰ درصد مردم به این توانایی در دولت سیزدهم باور دارند . در سال ۱۴۰۰ از شهروندان سوال شده است «به نظر شما در دوره آقای رئیسی تحریم‌ها چه وضعی پیدا خواهند کرد؟»

بر اساس یافته‌های نظرسنجی حاضر، ۳۱.۴ درصد از پاسخگویان گفته‌اند تحریم‌ها در دوره آقای رئیسی به همین شکل موجود ادامه پیدا خواهد کرد. ۳۱.۵ درصد معتقد بودند تحریم‎ها کمتر خواهد شد و ۲۰.۴ درصد بیان کرده‌اند تحریم ها در دوره آقای رئیسی بیشتر خواهد شد. ۱۶.۷ درصد از پاسخگویان به این سوال پاسخ نداده‌اند.

حسن روحانی با محبوبیت بیشتری کلید پاستور را گرفت

نتایج نظرسنجی شهریور ۱۳۹۲ نشان می‌دهد ۷۷.۳ درصد از پاسخگویان معتقدند آقای روحانی به میزان زیاد و خیلی زیاد در بین مردم محبوبیت دارد. ۱۳.۸ درصد نیز میزان محبوبیت ایشان را در حد متوسط می‌دانند. این در حالی است که فقط ۷.۵ درصد این محبوبیت را در حد کم و خیلی کم می‌دانند.

این در حالیست که برخلاف تاکید حامیان ابراهیم رئیسی مبنی بر اقبال مردم از عملکرد او در قوه قضائیه، ابراهیم رئیسی با محبوبیت کمتری به پاستور راه پیدا کرده است. در نظرسنجی اخیر ایسپا از شهروندان پرسیده شده است «همان‌طور که می‌دانید با پیروزی آقای ابراهیم رئیسی در انتخابات، رئیس جدید قوه قضائیه معرفی شد. شما عملکرد آقای رئیسی را در طول دوران ریاست قوه قضائیه چگونه ارزیابی می‌کنید؟» طبق یافته‌های نظرسنجی، بیش از نیمی از شهروندان (۵۷.۴ درصد)، عملکرد آقای رئیسی را در قوه قضائیه خوب ارزیابی کرده‌اند. فقط ۱۵.۶ درصد از شهروندان، ارزیابی ضعیفی از عملکرد آقای رئیسی در قوه قضائیه داشتند.

بحران‌زایی بخش‌های مختلف علیه روحانی، یکدستی حاکمیت به نفع رئیسی

برخلاف تفاوت فاحش موقعیت شروع به کار دولت روحانی در مقایسه با رئیسی در بین مردم اما اوضاع در حاکمیت کاملا به نفع رئیسی است و هرچقدر موانع پیش‌روی روحانی برای پیشبرد شعارهایش زیاد بود اما ماجرا برای رئیسی بالکل متفاوت است و همه چیز هموار است تا او بتواند شعارهایش را پیش ببرد. حال باید دید که نتیجه عملکرد ابراهیم رئیسی در نهادهایی یکدست اما ناامیدی مردم چه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *