جمعی از فعالان مدنی و سیاسی ایرانی:آژیر فقیرتر شدن مردم و احتمال رویارویی نظامی را به صدا درمی‌آوریم

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۷

جمعی از فعالان سیاسی و مدنی روز شنبه ۱۵ آبان در واکنش به وضعیت اقتصادی و سیاسی حاکم بر ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که «آژیر فقیرتر شدن مردم و احتمال رویارویی نظامی» را به صدا درمی‌آورند.

در این بیانیه که به امضای بیش از چهل فعال سیاسی و مدنی رسیده، آمده است که پروژه غنی‌سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی «سرنوشت ملت ایران را به گروگان گرفته است» و پس از چند دهه به یک «خسارت محض» تبدیل شده است.

برنامه هسته‌ای ایران از بزرگ‌ترین چالش‌های جمهوری اسلامی با قدرت‌های غربی و به‌خصوص ایالات متحده است که در نتیجه آن تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعمال شده و اقتصاد کشور را بیش از بیش ضعیف کرده است.

منتقدان سیاست‌های هسته‌ی جمهوری اسلامی را «ماجراجویی بلندپروازانه» توصیف می‌کنند و می‌گویند «فرصت‌سوزی‌ها و مانع‌تراشی‌های رهبر نظام در مسیر تغییر رویکرد سیاست خارجی کشور و ماجراجویی‌های سرداران بی‌مسئولیت سپاه» به دولت ترامپ که قصد خروج از برجام داشت، کمک کرد.

حکومت ایران پس از مذاکراتی سخت و طولانی در موضوع برنامه هسته‌ای خود به‌قصد برداشته شدن تحریم‌ها در سال ۱۳۹۴ موفق به امضای توافق موسوم برجام با قدرت‌های اروپایی و آمریکا شد، اما دو سال بعد در اردیبهشت ۱۳۹۷ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا رسماً از برجام خارج شد و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد.

این کنشگران سیاسی و مدنی به حاکمان ایران هشدار داده‌اند که «مسیر غنی‌سازی اورانیوم و پیشرفت پروژه هسته‌ای و انتهای سیاست خارجی حاکمان ایران بن‌بست است و راه به جایی جز ویرانی ایران نمی‌برد و در صورت اصرار بر آن در نهایت به رویارویی نظامی می‌انجامد».

ئالان توقیفی، الهه امیرانتظام، احمد علوی، بهروز بیات، حسن نایب‌هاشم، رضا علیجانی، علی‌اکبر موسوی (خوئینی) و محسن یلفانی ازجمله امضاکنندگان این بیانیه‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *