روز نخست دادگاه بین‌المللی مردمی آبان: مقام‌های جمهوری اسلامی در دادگاه حاضر نشدند

By | ۱۴۰۰-۰۸-۱۹

روز نخست دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به کشتار و سرکوب در جریان اعتراضات سراسری سال ۹۸ آغاز شده است، اما مقام‌های جمهوری اسلامی به نامه درخواست حضور در این دادگاه پاسخی نداده و در آن حاضر نشدند.

حمید صبی، عضو هیات دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، روز چهارشنبه ۱۹ آبان گفت که به سفارت ایران در لندن و همه متهمان پرونده نامه فرستاده شده که خود یا وکیلشان در دادگاه حاضر شوند،‌ ولی پاسخی ندادند.

او درباره مسئولیت مقام‌های جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراضات گفت: «تمام مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران باید به تصویب رهبر جمهوری اسلامی برسد و سرکوب معترضان با سلاح‌های کشنده بدون تایید علی خامنه‌ای امکان‌پذیر نبود.»

عضو هیات دادستانی شمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان را بسیار بالاتر از تعداد اعلام‌شده به صورت رسمی عنوان کرد.

وزیر کشور پیشین جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان را تنها بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر اعلام کرده بود،‌ این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در وزارت کشور از دستکم ۱۵۰۰ کشته خبر داد.

حمید صبی در ادامه اشاره کرد که شاهدان شجاع شهادت خواهند داد که علاوه بر نیروی انتظامی،‌ بسیج، سپاه و نیروهای لباس شخصی با سلاح‌های کشنده به سر و سینه معترضان شلیک کردند.

مقام‌های ایران تحت تعقیب‌اند

در ادامه دادگاه چهارشنبه، صبی گفت: «رهبران جمهوری اسلامی افرادی تحت تعقیب دادگاه‌های بین‌المللی به علت ترور مخالفان هستند.»

او افزود: «ابراهیم رئیسی هم به علت کشتار مخالفان تحت تحریم است و نه‌تنها منکر جنایات نیست، بلکه به آن افتخار می‌کند.»

عضو هیات دادستانی این دادگاه اضافه کرد:‌ «خامنه‌ای یکی از ثروتمندترین افراد دنیاست و گفته می‌شود ۹۵ میلیارد دلار ثروت دارد،این در حالی است که اکثر مردم ایران زیر خط فقرند.»

صبی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان را «منحصر به فرد» خواند و گفت فقط دو سال بعد از واقعه برگزار می‌شود. بسیاری از شهود رنج‌کشیده هستند و بسیاری از شهود از داخل ایران شهادت خواهند داد.

به گفته او، نام شهودی که از ایران شهادت خواهند داد محرمانه باقی خواهند ماند اما برخی از شهود اصرار داشتند که با نام اصلی خود شهادت خواهند داد و شهادت شهود راستی‌آزمایی شده است.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان که با هدف «رسیدگی به کشتار و شکنجه مردم در اعتراضات آبان ۹۸» در لندن تشکیل شده، قصد دارد درباره بیش از ۱۳۰ مقام ایرانی و احتمال انجام جنایت علیه بشریت از سوی آن‌ها، اظهارات ده‌ها شاهد را بررسی کند.

این دادگاه همچنین قرار است اظهارات ۴۵ شاهد علیه بیش از ۱۳۰ مقام جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی، را بررسی کند.


دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، پیش از صدور حکم نهایی خود در اوایل سال ۲۰۲۲، اظهارات ۱۲۰ شاهد دیگر را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *