ایران و بریتانیا بر سر بدهی تانک‌های چیفتن ‘به جمع‌بندی نهایی نرسیدند’

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۱

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در پایان سفر به لندن گفته دیدارهایش باعث نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌های مقام‌های سیاسی دو کشور شده اما تا رسیدن به سطح عادی روابط “فاصله” وجود دارد.

علی باقری‌کنی همچنین گفته درباره طلب ایران بابت بانک‌های چیفتن هم به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند و قرار است بحث را بعد از بازگشت او به تهران ادامه دهند.

به گفته این مقام وزارت خارجه ایران دو طرف درباره پرداخت اصل مبلغ بدهی توافق دارند اما بر سر روش پرداخت در حال رایزنی هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، بریتانیا روش‌هایی را برای پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند پیشنهاد کرده که ایران هنوز آن را نپذیرفته است. آقای باقری کنی گفت: هنوز در این رابطه به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم و قرار است بحث را به تهران که برگشتم، ادامه بدهیم و امیدوارم در آینده نزدیک به جمع‌بندی نهایی برسیم.

تصور می‌شود موضوع آزادی نازنین زاغری رتلکیف، شهروند دوتابعیتی با پرداخت بدهی تانک‌های چیفتن گره خورده است.

دیروز جرمی هانت، وزیر سابق خارجه بریتانیا توضیح داد که بریتانیا به هرحال باید این مبلغ را بپردازد اما به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی وجود دارد که یکی از راه‌حل‌های آن پرداخت از طریق کمک‌های انسان‌دوستانه است.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی محبوس در ایران، که امروز بیستمین روز اعتصاب غذایش است، امیدوار بود که دیدار آقای باقری با معاون وزارت خارجه بریتانیا به نتیجه ملموسی برای بازگشت همسرش به بریتانیا منجر شود.

او که در خارج از ساختمان وزارت خارجه بریتانیا در اعتصاب غذاست، دیروز بعد از دیدار آقای باقری با جیمز کلورلی، معاون وزارت خارجه بریتانیا، به داخل ساختمان رفت و با آقای کلورلی دیدار نیم ساعته‌ای داشت. اما در پایان دیدار گفت که نتیجه “دلسردکننده” بوده است.

عکسی که یکی از نمایندگان پارلمان بریتانیا در یکی از شب‌های اعتصاب غذا از ریچارد رتلکیف همسر نازنین زاغری و دخترشان گرفته است. گابریلا پنج سال از زندگی هفت ساله‌اش را دور از مادر گذارنده است
عکسی که یکی از نمایندگان پارلمان بریتانیا در یکی از شب‌های اعتصاب غذا از ریچارد رتلکیف همسر نازنین زاغری و دخترشان گرفته است. گابریلا پنج سال از زندگی هفت ساله‌اش را دور از مادر گذارنده است

همانطور که علی باقری‌کنی گفته، تصمیم‌گیری درباره پرداخت بدهی ایران ظاهرا به آینده موکول شده است.

علی باقری کنی، معاون وزارت خارجه ایران که به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای به اروپا رفته و در ادامه سفرش دیروز وارد لندن شده، در پایان دیدارهایش با مقام‌های بریتانیا به خبرگزاری ایرنا گفت: تقریبا حدود پنج ساعت گفت‌ وگوی پیوسته‌ای انجام شد. دامنه این مباحث از روابط دو جانبه شروع شد و به بحث‌های منطقه‌ای و همین طور موضوعات مربوط به مذاکراتی که پیش رو داریم کشیده شد.

او جلسات را “مثبت” و مذاکرات را “جدی” ارزیابی کرد و افزود: با توجه به اینکه ما مدتی است گفت‌وگویی را با این جامعیت بین مقام‌های وزارت خارجه دو کشور نداشتیم، فکر می‌کنم مذاکرات امروز در واقع گام رو به جلویی بود برای نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌های مقام‌های سیاسی ایران و انگلیس.

اما به هرحال او تاکید کرده که ایران و بریتانیا “تا این سطح که بتوانند روابط را به سطح عادی و معمولی برسانند فاصله دارند.”

مذاکرات احیای برجام قرار است بعد از وقفه‌ای طولانی هشتم آذر برابر با ۲۹ نوامبر در وین از سر گرفته شود. و هدف علی باقری کنی از دیدارهایش با دیپلمات‌های بریتانیا و قبل آن فرانسه و آلمان رایزنی درباره مذاکرات هسته‌ای است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *