مصلای تهران محل دائمی فروش محصولات عفاف و حجاب شد

By | ۱۴۰۰-۰۸-۲۷
«نمایشگاه دائمی عفاف، حجاب، پوشاک و لوازم خانگی ایرانی و اسلامی» (در پوستر ورودی نمایشگاه از عنوان نمایشگاه دائمی جهیزیه ایرانی استفاده شده است) عنوانی است که این نمایشگاه در نهایت به خود اختصاص داده و در مجموعه چهل‌سرا ضلع جنوبی مصلای امام خمینی (ره) تهران با ۳۰۰ غرفه همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۱ میزبان بازدیدکنندگان است

خبرگزاری قرآن خبر داده است که بخشی از مصلای تهران به عنوان محل دائمی فروش محصولات عفاف و حجاب در اختیار تولیدکنندگان این محصولات قرار گرفته است.

«نمایشگاه دائمی عفاف، حجاب، پوشاک و لوازم خانگی ایرانی و اسلامی» (در پوستر ورودی نمایشگاه از عنوان نمایشگاه دائمی جهیزیه ایرانی استفاده شده است) عنوانی است که این نمایشگاه در نهایت به خود اختصاص داده و در مجموعه چهل‌سرا ضلع جنوبی مصلای امام خمینی (ره) تهران با ۳۰۰ غرفه همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۱ میزبان بازدیدکنندگان است

با وارد شدن به این نمایشگاه اولین چیزی که چشم‌نوازی می‌کند لوسترهای بسیار زیبا و پرنور است. مبلمان و کالای خواب تولید ایران با طراحی و جنس بسیار با کیفیت، لوازم خانگی ایرانی و خارجی، لوازم صوتی و تصویری، لوازم تزئینی، محصولات مبتنی بر ایده‌پردازی و خلاقیت برای استفاده در آشپزخانه، هنرهای دستی(ترمه)، حوله، تابلو، فرش و … اولین غرفه این نمایشگاه است.

کیفیت کالاهای ایرانی ارائه شده در این نمایشگاه به ویژه مبلمان به حدی بالا و طراحی آنها آنچنان به‌روز و قابل توجه است که با توجه به تخفیف ۱۵ تا ۳۰ درصدی ارائه شده در نمایشگاه قدر مسلم خرید در آن به ویژه برای جهیزیه به صرفه است.

سالن بعدی نمایشگاه سالن عفاف و حجاب است. از گیره روسری گرفته تا پارچه چادری مشکلی و رنگی، انواع چادرهای دوخته شده مشکی و چادر نماز، مانتوهای آزاد و طراحی شده، روسری‌های چهارگوش، سرپوش‌های طراحی شده و اکسسوری‌‌دار، انواع ساق و لوازم پوشش دست و یقه و … در این بخش عرضه شده است.

هیچ حمایتی از تولیدکنندگان محصولات حجاب نمی‌شود

حدود ۵۰ غرفه در این بخش وجود دارد و شما می‌توانید برندهای مطرح در حوزه تولید محصولات حجاب را ببینید. البته تنها بخشی از تولید‌کنندگان محصولات حجاب در این نمایشگاه حضور دارند و این نشان‌دهنده پتانسیل و ظرفیت تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب است اما باید هشدار داد که عملاً تاکنون هیچ حمایتی از تولید‌کنندگان محصولات عفاف و حجاب صورت نگرفته است و با توجه به افزایش بسیار زیاد قیمت پارچه چادری و مواد اولیه تولید محصولات حجاب، بسیاری از تولید‌کنندگان در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار دارند.

از نکات جالب توجه بخش عفاف و حجاب نمایشگاه عرضه چادر نماز و چادر رنگی است. قبلاً تنها تغییری که در چادر رنگی و چادر نماز رخ می‌داد این بود که هر سال طرح و رنگی جدید یا حداکثر پارچه جدیدی به بازار عرضه می‌شد، اما اکنون شاهد تنوع در طراحی و دوخت چادر نماز و چادررنگی هستیم و این نشان‌دهنده تغییر رویکرد طراحان و مردم نسبت به استفاده و طراحی این سبک پوشش است.

نکته جالب استقبال قابل توجه مردم از این نمایشگاه است و با وجود اینکه بازدید خبرنگار و عکاس ایکنا از این نمایشگاه در روز غیر تعطیل صورت گرفت، اما حضور خانواده‌‌ها در آن ملموس بود و فروشندگان از استقبال مردم در روزهای تعطیل بسیار راضی بودند.

در این نمایشگاه چادر نمازهایی بسیار سبک اما با پوشانندگی مناسب عرضه شده که طراح و عرضه‌کننده آن می‌گفت: این چادر مخصوصاً برای ماه رمضان بسیار عالی است. می‌توان آن را به راحتی مسجد برد و با اینکه کاملاً پوشانندگی دارد، اما اصلاً سنگین و گرم نیست.

چند سال قبل اگر تمام بازار را می‌گشتید لباس مناسب مهمانی با تنوع رنگ که پوشش کامل حجاب را تأمین کند، پیدا نمی‌کردید. امروز اما کافی است به چند تولیدکننده محصولات حجاب سر بزنید؛ مانتوهایی با حالتی ترکیبی از مانتو و چادر در رنگ‌های مختلف و سنگ‌دوزی شده عرضه شده‌اند که در عین زیبا و مناسب مهمانی بودن، حجاب کامل را تأمین می‌کنند.

در این نمایشگاه نیز لباس‌های عبایی و مانتوهای آزاد در جنس‌های مرغوب و طرح‌ها و رنگ‌های قابل توجه عرضه شده است که با توجه به تخفیف ۱۵ تا ۳۰ درصدی نمایشگاه قیمت آنها بسیار مناسب‌تر از بازار است.

طی تحولاتی که در پوشش سنتی حجاب در ایران به وجود آمد انواع و اقسام روسری و مقنعه به بازار عرضه شد. طی این تحولات سرپوش‌هایی با تنوع رنگی زیاد که دوخته شده و دارای اکسسوری‌ها مختلف هستند نیز به بازار ارائه شده است، اما به نظر می‌رسد این سبک روسری‌ها کمتر مورد استقبال جامعه قرار گرفته که دلیل آن باید مورد بررسی قرار گیرد و تولیدکنندگان و فروشندگان به سمت تولید مدل‌هایی بروند که برای مردم قابل استفاده‌تر است.

در کل به نظر می‌رسد علاقه مردم به استفاده از روسری‌های سنتی و البته تمایل به استفاده از گره‌های مختلف برای سر کردن آنها بیشتر مورد اقبال است. در این نمایشگاه نیز روسری‌های ایرانی عرضه شده اما تعداد آنها قبال توجه نیست و با توجه به ظرفیت این نمایشگاه بهتر بود از تولید‌کنندگان روسری برای عرضه آن دعوت می‌شد.

 

دنیای عروسکی ستیا، برای عروسک‌های شما چادر رایگان می‌دوزد

واحد فناور ستیا از مرکز رشد واحدهای فناور و هنرهای قرآنی جهاددانشگاهی نیز یکی از غرفه‌های جالب بخش عفاف و حجاب است که به صورت رایگان برای عروسک‌های بچه‌‌های شما چادر می‌دوزد.

تبلیغ یکی از غرفه‌ها برای عرضه «ملزومات لوکس و کاربردی حجاب» نیز جالب توجه بود و البته امکان خرید پارچه چادری و سفارش دوخت آن نیز در نمایشگاه وجود دارد و چادر دوخته شده به منزل شما ارسال می‌شود.

در گفت‌وگو با تولید‌کنندگان این نمایشگاه برخی تولید‌کنندگان پوشاک که به تولید مانتو و پوششی به غیر از چادر و روسری اقدام می‌کنند و البته خود را جزو تولید‌کنندگان محصولات حجاب می‌دانند از اینکه به طور کامل به عنوان تولید‌کننده محصولات حجاب شناخته نمی‌شوند و عده‌ای نوع فعالیت آنها را قبول نداشتند گله می‌کردند.

که به نظر می‌رسد باید تعریف واضح‌تری از لباس حجاب در کشور صورت گیرد و تا حد ممکن از تمام تولیدکنندگانی که نسبت به تولید محصولات دارای ویژگی حجاب اهتمام دارند حمایت صورت گیرد.

بخش بعدی نمایشگاه لباس مردانه، بچه‌گانه، عینک، کیف و کفش و سایر پوشاک را به خود اختصاص داده بود. این بخش زیر نظر اصناف اداره می‌شود و محصولات ارائه شده در این نیز ایرانی هستند.

به طور کلی این نمایشگاه به عنوان اولین سکوی فروش محصولات عفاف و حجاب با تجمیع تعدادی از تولیدکنندگان این محصولات امکان خرید راحت‌تر و در دسترس‌تر و البته ارزان‌تر برای مردم را فراهم کرده است، اما حقیقت این است که اختصاص یک راسته در یک نمایشگاه آن هم پس از مدت‌ها تلاش انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب و عفاف اجحاف در حق عفاف و حجاب است. متأسفانه پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از انقلاب و در حالی که ما در کشور ده‌ها بازار فرش، پارچه، کیف و کفش، ساعت، لوازم خانگی و … داریم حتی یک بازار عرضه محصولات حجاب نداریم.

این تأسف زمانی عمیق‌تر می‌شود که بدانیم طراحان و تولیدکنندگان کشور در صورتی که مورد حمایت قرار گیرند، ظرفیت طراحی و تولید محصولات قابل عرضه به کشورهای اسلامی و بین‌المللی کردن بازار محصولات ایرانی در عرصه کشورهای منطقه و جهان را دارند ولی افسوس که حتی از اختصاص یک نمایشگاه کامل به عرضه محصولات عفاف و حجاب نیز دریغ شده است./ ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *