وضعیت بحرانی شیوع کرونا در زندان اوین؛ ابتلای بکتاش آبتین و کیوان باژن

By | ۱۴۰۰-۰۹-۱۸

یکی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان «اوین» امروز ۱۷ آذر ۱۴۰۰ در گفت‌وگویی تلفنی و اختصاصی با «خبرنگاری جرم نیست» فاش کرد که ویروس کرونا در بندهای مختلف این زندان به شدت شیوع پیدا کرده است.

این زندانی از «بکتاش آبتین» و «کیوان باژن»، اعضای «کانون نویسندگان ایران» به عنوان دو نویسنده مبتلا به کرونا نام برد و گفت آبتین پس از وخامت وضعیت جسمانی‌، به «بیمارستان طالقانی» تهران منتقل شده است.

طی دو سال گذشته، مساله شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان حقوق بشر در کشور بوده است و آن‌ها بارها نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مخالفت با اعطای مرخصی درمانی به زندانیان اعتراض کرده‌اند. این اعتراضات پس از اعلام خبر قرنطینه کرونایی بکتاش آبتین در حسینیه بند هشت زندان اوین در فروردین ۱۳۹۹ بیشتر از قبل شد و منتقدان، نهادهای اطلاعاتی و قوه قضاییه را به شکنجه و آزار عمدی نسبت به زندانیان سیاسی متهم کردند.

هم‌چنین طی ماه‌های گذشته، نویسندگان و روزنامه‌نگارانی هم‌چون «عالیه مطلب‌زاده» و «مژگان کاووسی» نیز به علت ابتلا به ویروس کرونا، به مرخصی اعزام شدند. 

کاووسی پس از مبتلا شدن، در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی و وضعیت وخیم بهداشتی در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بود.

یکی از زندانیان سیاسی و محبوس در زندان اوین امروز در گفت‌وگو با «خبرنگاری جرم نیست» از ابتلای چندین شهروند محبوس در بندهای مختلف این زندان، به‌ویژه بند هشت خبر داده است؛ بندی که محل نگه‌داری روزنامه‌نگاران، نویسندگان، هنرمندان، فعالان سیاسی و هم‌چنین بدهکاران مالی است.

این فرد مطلع از زندان اوین گفت: «تقریبا یک هفته‌ای می‌شود که زندانیان اوین یکی پس از دیگری به کرونا مبتلا می‌شوند و این ویروس در حال انتشار در کل زندان است. حتی چندین نفر از زندان‌بانان هم درگیر کرونا شده‌اند و به مرخصی رفته‌اند. جو بسیار ترسناکی در داخل زندان حاکم است و نمی‌دانیم چه‌طور باید از خودمان مراقبت کنیم. امکانات پزشکی تنها در حد چند قرص سرماخوردگی و آمپول دگزامتازون است که حتی از تزریق سرم هم امتناع می‌کنند. بکتاش آبتین از هفته گذشته علایم کرونا را داشت و او را چندبار به بهداری زندان منتقل کرده بودند. در نهایت، سه رو قبل، یعنی یک‌شنبه هفته جاری وقتی اوضاع جسمانی او وخیم شد، مجبور به انتقالش به بیمارستان طالقانی شدند. در واقع، فقط زمانی زندانی را به بیمارستان می‌برند که به حد مرگ رسیده باشد.»

این زندانی در ادامه افزود: «علی‌رغم این که درجه تب آبتین به بالای ۳۹ درجه رسیده و به نفس‌تنگی افتاده بود اما هم‌چنان می‌خواستند با چند عدد قرص او را درمان کنند. روز یک‌شنبه که به بیمارستان انتقال یافت نیز به خانواده و همسرش اطلاعی ندادند. روز گذشته وقتی ما پس از دو روز بی‌خبری مطلع شدیم که او در بیمارستان است، در تماسی تلفنی به همسرش اطلاع دادیم و ظاهرا او امروز توانسته است برای لحظه‌ای از فاصله دور بکتاش را ببیند. حالا کیوان باژن، دیگر عضو کانون نویسندگان ایران هم علایم کرونا را دارد و نمی‌دانیم چرا با اعزام فوری او به زندان مخالفت می‌کنند. نمی‌دانم الان دقیقا چند نفر در زندان اوین به کرونا مبتلا هستند اما از نگهبان‌ها شنیده‌ام که اوضاع در سایر بندها هم مانند بند ما است و خیلی‌ها کرونایی شده‌اند. حداقل ۱۰ نفر درحال حاضر در بند هشت اوین علایم کرونا دارند و از تب و لرز و بدن‌ درد رنج می‌برند اما به بیمارستان منتقل نمی‌شوند.»

این فرد مطلع میزان درگیری ریه بکتاش آبتین با ویروس کرونا را «قابل ذکر» عنوان کرد و گفت درحال حاضر در بیمارستان طالقانی به او دستگاه اکسیژن وصل شده است.

او گفت: «بکتاش آبتین چندین بیماری زمینه‌ای دارد و تا به‌ حال دو بار به دلیل شدت درد، کاهش وزن و چربی و فشار خون بالا به بیمارستان منتقل شده است. همین بیماری‌های زمینه‌ای باعث شده‌اند تا وضعیت او حالا وخیم‌تر از سایر زندانیان مبتلا به کرونا شود. من و چند نفر از دوستان او پس از مشاهده رخسار زرد و بی‌هوشی‌های مداوم، در زندان داد و فریاد به راه انداختیم تا بازجویش مجبور به رضایت برای انتقال او شود. این نوع رفتار دستگاه امنیتی و قضایی معنایی جز شکنجه و آزار عمدی نسبت به زندانیان سیاسی ندارد. هر پزشک با وجدان و آگاهی که از شرایط فعلی زندان اوین آگاه باشد، قطعا دستور به مرخصی زندانیان و پاک‌سازی بندها می‌دهد اما پزشکان زندان اوین نیز متاسفانه مانند بقیه کارمندان، چشم‌شان را روی انسانیت و عدالت می‌بندند.»

بکتاش آبتین، شاعر و فیلم‌ساز، کیوان باژن، نویسنده و روزنامه‌نگار و «رضا خندان مهابادی»، نویسنده و منتقد ادبی از تاریخ پنج مهر۱۳۹۹ در اوین زندانی هستند. این سه عضو کانون نویسندگان ایران به دلایلی چون تدوین کتاب ۵۰ ساله کانون نویسندگان ایران، «انتشار بیانیه‌های این کانون، حضور بر مزار «محمد مختاری» و «محمدجعفر پوینده» و شرکت در مراسم سال‌روز «احمد شاملو»، به اتهاماتی مانند «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور»، متهم شده‌اند.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران آبتین و خندان را هر کدام به تحمل شش سال و باژن را به تحمل سه سال و شش ماه زندان محکوم کرده است.

«انجمن قلم آمریکا» دو ماه قبل «جایزه آزادی نگارش باربی» را به این سه نویسنده زندانی اهدا کرده بود.

ایران‌وایر: امیرحسین میراسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *