فرمانده سابق اطلاعات ارتش اسرائیل دست داشتن کشورش در کشته‌شدن قاسم سلیمانی را تایید کرد

By | ۱۴۰۰-۰۹-۳۰

رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۲۹ آذر فاش کرد که این کشور در عملیات منجر به قتل قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، نقش داشته است.

ژنرال تامیر هیمن در گفت‌وگو با ماهنامه نشریه اطلاعاتی ارتش، گفته است در دورانی که او فرمانده سازمان اطلاعات ارتش بود، دو سوءقصد مهم رخ داد؛ بها ابوالعطا فرمانده شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطین و قاسم سلیمانی.

او گفته است که سوءقصد به قاسم سلیمانی «اهمیت بیشتری داشت» زیرا از نظر اسرائیل، «ایرانی‌ها بزرگ‌ترین دشمنان ما هستند».

تامیر هیمن این را نیز گفته است که اسرائیل برای مقابله با اقدامات قاسم سلیمانی که تجهیزات و منابع ایران را در منطقه مستقر می‌کرد، «عملیات متعددی» انجام داده بود.

این نظامی ارشد اسرائیل این سخنان را دو هفته مانده به دومین سالروز ترور قاسم سلیمانی بیان کرده است.

چند روز پس از کشته شدن فرمانده وقت نیروی قدس سپاه به فرمان مستقیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی گزارش داده بود که نهادهای اطلاعاتی اسرائیل به آمریکا در این سوءقصد کمک کردند.

آن گزارش حاکی بود که اطلاعات مربوط به هواپیمای سوری، که قاسم سلیمانی سوار بر آن در نخستین دقایق بامداد روز سیزدهم دی ۱۳۹۸ از دمشق به بغداد رسید، از سوی اسرائیل در اختیار آمریکا قرار گرفته بود.

با این حال، دونالد ترامپ به تازگی در مصاحبه با باراک راوید، یک گزارشگر اسرائیلی، که کتابی در باره «پیمان‌های صلح ابراهیم» نوشته است، به طرز بی‌سابقه‌ای از اسرائیل گله کرد و گفت که از نقش منفعل اسرائیل در طرح کشتن قاسم سلیمانی، سرخورده شد.

آقای ترامپ افزوده بود که احساس او در قبال اسرائیل این است که این کشور از وی «سوءاستفاده» کرد.

دونالد ترامپ این را هم گفته که «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، می‌خواست تا قربانی کردن آخرین سرباز آمریکایی، با ایران بجنگد».

آقای ترامپ تصریح کرده بود اقداماتی که او برای اسرائیل کرد، این کشور را از نابود شدن نجات داد اما بنیامین نتانیاهو همه این خدمات را نادیده گرفت.

بنیامین نتانیاهو که به برخی دیگر از اظهارات تازه آقای ترامپ پاسخ داده، در مورد این بخش از سخنان او سکوت کرده است.

با این حال، یک مقام اسرائیلی که نامش فاش نشده است هفته گذشته به سایت «اکسیوس» گفت که اسرائیل پیشنهاد کرده بود که نقشی فعال در کشتن قاسم سلیمانی داشته باشد اما آمریکا امکان نداد.

تامیر هیمن، که کشتن قاسم سلیمانی در دوران ریاست او بر «امان» سازمان اطلاعات نظامی ارتش رخ داد، جزئیاتی در مورد «کمک اسرائیل» برای انجام این عملیات ارائه نکرده است.

ولی وی ظاهرا با افتخار به قدرت اسرائیل در ردیابی قاسم سلیمانی گفته است: «تعیین کردن محل فردی چنین بلندپایه، که همزمان فرمانده میدانی، استراتژیست و خود یک جنگنده است، کاری به‌شدت نادر است».

تامیر هیمن مدتی پیش از اظهارات اخیر دونالد ترامپ گفته بود که اسرائیل اطلاعات مربوط به حمله گسترده ایران به نیروهای آمریکایی در خلیج فارس را به دونالد ترامپ داد و این اطلاعات، منجر به تغییر رویه او در قبال ایران شد.

ژنرال هیمن اوایل پاییز گفته بود که کشتن سلیمانی بسیار مهم بود چون اسماعیل قاآنی، جانشین سلیمانی در فرماندهی نیروی قدس، «فردی ضعیف و فاقد قدرت تصمیم‌گیری است».

ایران که امسال نیز آیین‌های بزرگ یادبود قاسم سلیمانی را تدارک دیده است، تاکید کرده که همه افراد و عواملی را که در کشتن قاسم سلیمانی نقش داشته‌اند، تحت تعقیب قرار خواهد داد و روزی «سزای عمل خود را خواهند دید».

سپاه پاسداران پنج روز پس از ترور قاسم سلیمانی پایگاه نیروهای آمریکایی در عین‌الاسد عراق را موشک‌باران کرد که خود آن رویداد، حاشیه‌ فاجعه‌بار و عظیمی داشت.

نبستن عامدانه حریم هوایی ایران در آن روز، منجر به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین توسط موشک‌های سپاه پاسداران و کشته شدن تمامی خدمه و سرنشینان آن شد. ایران هنوز با عواقب این رویداد دست به گریبان است.

بر اساس گزارش روزنامه‌های جروزالم پست، ها آرتص و رادیو فردا/ف.ر/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *