عراق غرامت کامل جنگ کویت را پرداخت کرد /طلب ۳۲ هزار تریلیونی ایران از عراق

By | ۱۴۰۰-۱۰-۰۲

بانک مرکزی عراق از پرداخت کامل غرامت جنگ به کویت خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، بانک مرکزی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور غرامت مالی ۵۲/۴ میلیارد دلاری مصوب سازمان ملل متحد به نفع کویت به دلیل جنگ خلیج فارس را به این کشور پرداخت کرده است.

در این بیانیه آمده است: آخرین قسط غرامت عراق به کویت که ۴۴ میلیون دلار بود به دولت کویت پرداخت شد.

بانک مرکزی عراق همچنین اعلام کرد: امید است که تکمیل پرداخت غرامت به ادغام مجدد سیستم بانکی عراق در سیستم بانکی جهانی کمک کند.

این غرامت برای خسارات ناشی از حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ و در زمان رژیم بعث این کشور پرداخت شده است.

طلب ۳۲ هزار تریلیونی ایران از عراق

۳۰ سال از پایان جنگ ایران و عراق گذشته اما عراق هنوز غرامت جنگی ایران را پرداخت نکرده است. غرامتی بین ۹۰ میلیارد دلار تا یک تریلیون دلار. عراق در حالی غرامت جنگ ایران را نداده که کویت به خاطر یک ماه جنگ با عراق تاکنون ۵۰ میلیارد دلار غرامت از این کشور گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، جنگ ایران و عراق یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های کلاسیک در تاریخ جهان و تقریبا آخرین نبرد بزرگ و همه‌جانبه نظامی در قرن بیستم بود. این جنگ علاوه بر خسارت‌های جانی گسترده، خسارت‌های مالی فراوانی هم بر جای گذاشت و این در حالی است که طبق عرف روابط بین‌الملل، کشور متجاوز (عراق) باید غرامت بپردازد.

بررسی‌های رسمی سازمان ملل متحد در زمان جنگ ایران و عراق (دهه ۱۳۶۰ خورشیدی)، وارد‌ آمدن حدود ۹۰ میلیارد دلار خسارت به ایران را تایید می‌کند. اما ایران می‌گوید میزان خسارت‌های واردآمده به کشور، بسیار بیش از این‌ها بوده و به نرخ امروز، بیش از یک تریلیون دلار برآورد می‌شود.

اما حتی همان رقم ۹۰ میلیارد دلاری هم، به نرخ دلارِ امروز (با لحاظ‌کردن نرخ تورم دلار در جهان از حدود ۴ دهه پیش تاکنون)، حدود ۲٫۵ برابر بیشتر (کمابیش نزدیک به ۲۳۰ میلیارد دلار) برآورد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *