معاون وزیر اقتصاد: وام ۹۰ میلیون دلاری بانک جهانی به ایران برای مقابله با کرونا

By | ۱۴۰۰-۱۰-۱۸

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از تصویب اعطای وام ۹۰ میلیون دلاری به ایران در بانک جهانی برای مقابله با بیماری کرونا خبر داده است.

به گزارش وبسایت وزارت اقتصاد و دارایی، علی فکری روز جمعه ۱۷ دی‌ماه در ادامه گفت، تصویب اعطای وام «با وجود مخالفت» آمریکا و لابی اسرائیل انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه این وام از «پایین‌ترین نرخ سود» در مقایسه با سایر فاینانس‌های بین‌المللی برخوردار است، اظهار داشت که تمامی نیازهای دارویی و تجهیزاتی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی خریداری و به کشورمان تحویل می‌شود و به این ترتیب مشکلات نقل و انتقال بانکی و تحریم‌ها در این خصوص بی‌اثر خواهد بود.

هنوز بانک جهانی به صورت رسمی اعطای وام به ایران را اعلام نکرده است.

اسفند ماه سال ۹۸ و با شیوع کرونا در ایران، جمهوری اسلامی از صندوق بین‌المللی پول درخواست پنج میلیارد دلار کمک اضطراری کرد، اما این پول هیچ وقت به ایران پرداخت نشد.

چند مقام ارشد آمریکایی فروردین ۹۹ به روزنامه «وال‌استریت جورنال» گفتند که این کشور می‌خواهد مانع از تصویب وام درخواستی ایران از صندوق بین‌المللی پول شود، چون جمهوری اسلامی با این پول می‌تواند به‌جای مبارزه با ویروس کرونا، اقتصاد ضعیف شده خود را تقویت کند یا شبه‌نظامیان مورد حمایتش در خاورمیانه را تامین مالی کند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *