یارانه همچنان ۴۵ هزار تومان؛ هیچ وعده‌ای عملی نمی‌شود

By | ۱۴۰۰-۱۱-۱۷

پیش‌بینی می‌شود با حذف ارز ترجیحی قیمت کالاها افزایش چشمگیری پیدا کند

درحالی‌که دولت پیش‌تر وعده داده بود که مبلغ یارانه در سال ١۴٠١ به ١١٠ هزار تومان افزایش می‌یابد، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه بدون اشاره به وعده پیشین دراین‌باره گفت: «با توجه به اینکه دولت ارز ترجیحی را حذف کرده و مبالغی برای ارز ترجیحی دارو و گندم در نظر گرفته، یارانه پیش‌بینی شده ۴۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او در پاسخ به اینکه چرا یارانه‌ها افزایش پیدا نکرده است، گفت: منبعی برای افزایش یارانه در سال ۱۴۰۱ نداریم زیرا یارانه از محل گندم و سایر کالاهای اساسی به مردم پرداخت می‌شود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر، محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، روز ۲۹ آذر گفته بود که از اول دی‌ماه یارانه‌ها دو برابر می‌شود. اگرچه این وعده هم هیچ‌گاه عملی نشد، اما در میان اقشار فرودست این امید به وجود آمد که دست‌کم در سال آینده یارانه پرداختی افزایش یابد. خصوصا که قیمت اقلام ضروری مانند نان، برنج، دارو و… چند برابر شده است.

حتی پس از سخنان معاون اقتصادی رئیسی، محسن علی‌زاده، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز افزایش دو برابری یارانه‌ها را تایید کرد و در باره اینکه آیا این طرح با توافق مجلس از دی‌ ماه اجرا خواهد شد، گفت: «دولت این مطلب را به‌دفعات و قبل از تقدیم لایحه بودجه به مجلس مطرح کرده بود».

به گفته این نماینده مجلس، مابه‌التفاوت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در قالب یارانه به خانواده‌ها پرداخت می‌شود اما مکانیسم اینکه به ازای هر فرد چقدر در نظر گرفته شده و چگونه پرداخت می‌شود، تاکنون به‌طور شفاف اعلام نشده است.

اما حالا اخبار کمیسیون تلفیق نشان می‌دهد که قرار نیست وعده‌های دوران انتخابات ریاست جمهوری و حتی گفته‌های دو ماه قبل عملی شود.

آن هم در شرایطی که بحث‌ها بر سر حذف دلار ۴٢٠٠ تومانی و عوارض تورمی ناشی از آن نگرانی بسیاری را ایجاد کرده است.

در حال حاضر، اقلامی مثل گندم، جو، ذرت، سویا، روغن و دارو ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند. تحلیلگران اقتصادی و فعالان بازار هشدار داده‌اند که حذف ارز ترجیحی افزایش چندین برابری قیمت‌ها و بالا رفتن نرخ تورم را به دنبال دارد.

با وجود این، تیم اقتصادی دولت و نمایندگان مجلس، برنامه تبلیغاتی را پیش می‌برند و در عین حال از هزینه‌های اجباری ارز ترجیحی شانه خالی می‌کنند؛ در حالی که با توجه به قیمت‌های نجومی کالاها در بازار، حتی افزایش دو برابری مبلغ یارانه‌ها در کیفیت زندگی مردم تاثیر چندانی نخواهد داشت. با این وجود مشخص نیست که یارانه ۴۵ هزار تومانی چه بخشی از فشارهای اقتصادی را می‌تواند کنترل کند.

از آذر ١٣٨٩ که نخستین یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شد تا به امروز، مبلغ پرداختی هیچ تغییری نکرده است. این در حالی است که با محاسبه تورم بر یارانه پرداختی، ۴۵ هزار تومان سال ١٣٨٩ برای حفظ ارزش خود دست‌کم باید امروز ٣٣٠ هزار تومان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *