افشای فایل صوتی جلسه محرمانه سرلشکر جعفری درباره فساد و روابط مافیایی در بالاترین سطوح سپاه

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۲

رادیو فردا به یک فایل صوتی حدود ۵۰ دقیقه‌ای دست یافته است که بخش اعظم آن به جلسه محرمانه و گفت‌وگوی محمدعلی (عزیز) جعفری، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران و صادق (میرزاحسن) ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران در سال ۹۷ درباره فساد نیروهای مرتبط با نیروی قدس سپاه، بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران اختصاص دارد.

در این فایل صوتی به نقش مستقیم محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران و رئیس فعلی مجلس ایران، قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، جمال‌الدین آبرومند، معاون وقت هماهنگ‌کننده سپاه و حسین طائب، مسئول اطلاعات سپاه در این پرونده فساد اشاره شده است.

در این فایل صوتی، صادق ذوالقدرنیا می‌گوید محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، به شدت از برخورد با پرونده فساد مرتبط با شهرداری و بنیاد تعاون سپاه ناراحت بوده و پس از این‌که تیم آبرومند در بنیاد تعاون سپاه «۸ هزار میلیارد تومان» کم می‌آورند، قالیباف از او خواسته است که یک تفاهم‌نامه ۸ هزار میلیارد تومانی برای رفع و رجوع کردن ماجرا امضا کند.

«گفتم همه این کارها خلاف است. قالیباف آمد جلوی مسجدی که به خانه من و خودش نزدیک است و گفت این را امضا کن. گفتم این خلاف است. هم به ضرر تو است، هم به ضرر من است و هم به ضرر جعفری. من امضا نمی‌کنم. گفت جلسه بگذار. بعدا جلسه گذاشت. به قالیباف گفتم تو ۸ هزار میلیارد تومان پول را به جای این‌که به رسا [شرکت وابسته به هولدینگ یاس] بدهی، به [پروژه] پژوها داده‌ای. اصلا پژوها مال [هولدینگ] یاس [وابسته به بنیاد تعاون سپاه] نیست. قالیباف گفت اسم اینها را نیار. ریخت بهم … قاسم [سلیمانی] می‌گفت قالیباف به تو فحش می‌دهد. گفتم چیکار کنم. فحش‌خور ما خوب است».

محمدعلی جعفری نیز با تأیید این ماجرا می‌گوید قالیباف به دلیل امضانشدن همین تفاهم‌نامه «به شدت ناراحت است» و اگر این تفاهم‌نامه امضا شده بود، نمی‌دانم باید «چه خاکی بر سر می‌کردیم».

گفت‌وگوی سلیمانی و خامنه‌ای درباره پرونده

فرمانده وقت سپاه در بخش دیگری از این فایل صوتی می‌گوید که قاسم سلیمانی نیز از برخورد‌های صورت گرفته با باند آبرومند ناراحت بوده و با رهبر جمهوری اسلامی نیز در این زمینه صحبت کرده است: «نسبت به برخورد شما [معاون اقتصادی سپاه] و حفاظت اطلاعات سپاه با یاس ناراحت بود. گفت پیش آقا هم رفتم. گفت این نوع برخوردها. گفتم قاسم این حرف‌ها را به من نگو. آقای [مسعود] مهردادی این همه پول بیت‌المال را با دستورهای الکی حیف و میل کرده، نباید جوابگو باشد؟ حالیش کردم که اینطور نیست».

«شرکت گروه توسعه اقتصادی یاس» مشهور به «هولدینگ یاس» بازوی اصلی بنیاد تعاون سپاه بود که در حوزه خدمات، واسطه‌گری و مسکن فعالیت داشت. این هولدینگ در واقع نقش خزانه نیروی قدس سپاه را بازی می‌کرد.

هولدینگ یاس پس از بروز مفاسد گسترده که منجر به بازداشت برخی مدیرانش در سال ۹۶ شد، منحل شد. رقم یکی از پرونده‌های فساد مرتبط با این هولدینگ ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

همچنین مهدی خزعلی، فعال سیاسی ساکن ایران، نیز در جلسه‌ای با حضور مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران افشا کرد که یک پرونده فساد اقتصادی مرتبط با این موضوع درباره فعالیت‌های همسر قاسم سلیمانی تشکیل شده و به قوه قضاییه ارسال شده ولی خبری درباره نتیجه این پرونده منتشر نشده است.

صادق ذوالقدرنیا در این فایل صوتی می‌گوید علی خامنه‌ای دستور داده بود که هدف اصلی باید کمک به نیروی قدس سپاه باشد و بر همین اساس از منابع مالی باید ۹۰ درصد را به نیروی قدس سپاه بدهند و ۱۰ درصد را به سپاه.

او در همین زمینه به چهار مورد پرداختی هولدینگ یاس به نیروی قدس اشاره می‌کند: «۱۰۰ میلیارد، ۷۰ میلیارد، ۱۳۲ میلیارد و ۵۰ میلیارد» تومان داده‌اند ولی اضافه می‌کند که در جریان مبادلات مالی این گروه با نیروی قدس سپاه، ۱۰۷۱ میلیارد تومان بدهکاری بالا آمده است و کارهایی که کرده‌اند «همه‌اش خلاف» بوده است.

به گفته ذوالقدرنیا، این گروه همچنین پول‌ها و اموال نیروی قدس سپاه را نیز حیف و میل کرده‌اند که این موضوع منجر به دعوای اسماعیل قاآنی، جانشین وقت سلیمانی و جمال‌الدین آبرومند، معاون هماهنگ کننده سپاه و نفر اول هولدینگ یاس شده است.

محمدعلی جعفری و قاسم سلیمانی
محمدعلی جعفری و قاسم سلیمانی

محمدعلی جعفری نیز در ادامه با ابراز خوشحالی از بروز این ماجراها می‌گوید: «قاسم [سلیمانی] تازه دارد می‌فهمد که چه بلایی سرش آمده در ایران … حالا خیلی خوب شده که موضوع خودش است. اگر بدهی‌های [هولدینگ یاس] به نیروی قدس سپاه شفاف شود، خیلی خوب است».

به گفته صادق ذوالقدرنیا، یک جلسه با حضور قاسم سلیمانی و جمال‌الدین آبرومند برگزار شده و بحث ۱۰۷۱ میلیارد تومان را قبول کرده‌اند ولی آبرومند قصد داشته است که این پول‌ها را از طریق بنیاد تعاون سپاه پرداخت کند که جعفری می‌گوید این کارها «ادامه خراب‌کاری‌های قبلی است».

شرکت «رسا» که در این گفت‌وگو مورد اشاره گرفته است، نام کاملش شرکت «رساتجارت مبین» است و از زیرمجموعه‌های هولدینگ یاس محسوب می‌شود و در برخی پروژه‌های کلان طرف قرارداد اصلی شهرداری تهران بود.

بر اساس اظهارات اعضای شورای شهر تهران، در یک بازه زمانی کوتاه در سال ۹۳، «۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان» از اموال شهرداری تهران به شرکت رسا تجارت واگذار شد که قیمت این اموال بر اساس میانگین قیمت دلار در آن زمان، معادل بیش از ۴ میلیارد دلار بوده است.

پس از جدل‌های طولانی بین شهرداری و سپاه، مسئولان سپاه پاسداران سال ۹۹ قبول کردند که «پنج هزار میلیارد تومان» از این اموال را به شهرداری پس دهند که ارزش آن به قیمت دلار در سال ۹۹، معادل ۲۰۰ میلیون دلار بوده است که البته هنوز مشخص نیست چقدر از همین مبلغ را هم پرداخته‌اند.

ظهور دوباره مثلث فساد سازمان اطلاعات سپاه

صادق ذوالقدرنیا در ادامه این فایل صوتی می‌گوید که حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، نیز به نفع قالیباف فعالیت کرده و گفته است: «صادق چپی است با [محمدعلی] نجفی، [شهردار سابق تهران] جلسه گذاشته است. ما می‌خواهیم نجفی را بگیریم. صادق رفته با او جلسه گذاشته. باید روی صادق کار کنیم. طائب در بیت [دفتر خامنه‌ای] این حرف‌ها را به [مهدی] خاموشی، [رئیس وقت سازمان] تبلیغات گفته است. من با خاموشی ارتباط مستقیم دارم. دو سه جای دیگر هم گفته است. طائب به شدت ناراحت است. گفته من آقا [خامنه‌ای] را خراب کردم. حالا ما چیکار کردیم. ما نجفی را کنترل کردیم. نجفی همه چیز را قبول کرده. من تیم گذاشتم در شهرداری».

در ادامه محمدعلی جعفری می‌گوید: «باید به من زودتر می‌گفتی که با طائب صحبت می‌کردم. من تو را مامور کردم که با نجفی جلسه بگذاری، بعد طائب می‌گوید که چپی هستی. یعنی طائب از قالیباف و آبرومند حمایت می‌کند و ناراحت است؟»

صادق ذوالقدرنیا در جواب می‌گوید: «طائب از اول از قالیباف حمایت می‌کرد. وقتی شما گفتید بازرسی کنید. [طائب] از یزدی و آبرومند و سیف خواست که جلسه بگذارند. به یزدی گفته بود اون طرف هستی یا این طرف. یزدی به من گفت چیکار کنم. گفتم برو به کاظمی [حفاظت اطلاعات سپاه] بگو. یزدی نرفت تو تیم اونا. بدبختی ما این است اطلاعات سپاه که باید پشت بگیرد، می‌آید ۵ درصد به این می‌دهد، ۵ درصد به آن می‌دهد، فکر می‌کند با پول حل می‌شود. طائب به من گفت تو می‌خواهی آقا [خامنه‌ای] را خراب کنی. گفتم من با آقا رفیقم. به طائب گفتم اگر مشکل آبرومند و مهردادی حل شود، به نفع تو هست، گفت قبول دارم».

نام مثلث طائب، سیف و مهردادی قبلاً در پرونده‌های فساد دیگر مانند پرونده فساد مربوط به قراردادهای صداوسیما نیز مطرح شده بود.

مسعود مهردادی تا سال ۱۳۹۷ به عنوان «جانشین اقتصادی» بنیاد تعاون سپاه، نقش اصلی را در بسیاری از شرکت‌های اقتصادی و قراردادهای این بنیاد بازی می‌کرد. او همراه با جمال‌الدین آبرومند، یک زوج اقتصادی تشکیل داده بودند.

مسعود مهردادی در پرونده فساد هولدینگ یاس همراه با محمود سیف بازداشت شد و اسفند سال ۹۹ اعلام شد که به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

درباره میزان تخلفات شخص مهردادی در بنیاد تعاون سپاه اطلاع‌رسانی دقیقی نشده است ولی صادق ذوالقدر در بخشی از این فایل صوتی می‌گوید که به مسعود مهردادی گفته است ۶۰۰ میلیارد تومان چک داده است و باید این را جبران کند و پولی که رفته، برگردد.

او همچنین به توافق‌نامه مسعود مهردادی با [محسن] رفیق‌دوست، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران اشاره می‌کند که مشخص نیست جزئیات این تفاهم‌نامه و نقش رفیق‌دوست در این پرونده فساد چیست.

محسن رفیق‌دوست و جمال‌الدین آبرومند در «بنیاد ملی خانواده ایرانیان» که با ادعای کمک به ترویج ازدواج آسان فعال است، عضو هستند.

جمال‌الدین آبرومند تا تیرماه ۱۳۹۷ به عنوان معاون هماهنگی سپاه و رئیس هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه فعالیت می‌کرد. محمدباقر قالیباف نیز در آن زمان رئیس هیات امنای بنیاد تعاون سپاه بود.

صادق ذوالقدرنیا در بخشی از این فایل صوتی می‌گوید آبرومند برای کارهای اقتصادی، دامادش که «برادر زنش» بود را به عنوان جانشین خودش گذاشته بود و او «خیلی خراب‌کاری کرده است. بخش مالی‌شان سندسازی کرده است. یک‌سری کارها کرده‌اند که خلاف محرز است. رفته‌اند با اشخاص، قراردادهای پوششی بسته‌اند».

آبرومند پس از ماجراهای فساد هولدینگ یاس، تیرماه سال ۹۷ از معاونت هماهنگی سپاه برکنار شد و حسین سلامی، فرمانده کنونی سپاه جای او را گرفت.

محمدباقر قالیباف در کنار محمدعلی جعفری
محمدباقر قالیباف در کنار محمدعلی جعفری

آبرومند پس از برکناری به عنوان «جانشین قرارگاه جنگ نرم» منصوب شد. چند ماه بعد عزیز جعفری نیز از فرماندهی سپاه برکنار شد و به عنوان «فرمانده قرارگاه جنگ نرم» معرفی شد. البته آبرومند در این قرارگاه فعال نبود و کماکان با تیم قالیباف در ارتباط بود و شهریور سال ۹۹ نیز به عنوان «دستیار رئیس مجلس در حوزه خدمت و پیشرفت» منصوب شد و در مجلس تحت ریاست قالیباف مستقر شد.

محمود سیف، دیگر چهره‌ای که نامش در این پرونده آمده است، معاون سابق اقتصادی سازمان اطلاعات سپاه بود که سال ۲۰۰۷ با همسر سابقش، شهرزاد میرقلی‌خان به جرم تلاش برای خرید و انتقال غیرقانونی ۳۰۰۰ دوربین دید در شب، در اتریش بازداشت شدند و هر دو پس از مدتی آزاد شدند.

محمود سیف که در ایران با نام «محسن سجادی‌نیا» فعالیت می‌کرد، همچنین شرکت «تجارت الماس مبین» را اداره می‌کرد که این شرکت در همکاری با سپاه، تجهیزات و لوازم لازم برای جعل اسکناس را از اروپا را تأمین کرده و در معاملات اسلحه و جعل اسکناس برای تامین نیازهای مالی شورشیان حوثی در یمن نیز نقش داشته است.

محمود سیف که همراه مهردادی عضو هیات مدیره شرکت‌های اصلی وابسته به هولدینگ یاس بودند، پس از رسیدگی به پرونده فساد این هولدینگ، به ۳۰ سال زندان محکوم شد.

رضا گلپور، تحلیل‌گر نزدیک به دستگاه‌های امنیتی که می‌گوید پس از پیگیری برخی پرونده‌های مرتبط با حسین طائب، توسط سازمان اطلاعات سپاه به «همکاری با دول متخاصم» متهم شد و با حکم ۲۸ سال حبس اکنون زندانی است، شهریور امسال در نامه‌ای از زندان نوشت که محمود سیف از اسفند ۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰، فقط یک ماه در زندان بوده و هر چند روز یک‌بار به مرخصی می‌رود.

شهرزاد میرقلی‌خان، همسر محمود سیف که برای مدتی مشاور عالی محمد سرافراز، رئیس سابق صداوسیما بود و می‌گوید باند طائب و سیف وابسته به مجتبی خامنه‌ای هستند و نقش کلیدی در برکناری سرافراز و او از صداوسیما داشتند، در یک فایل صوتی که دو سال پیش منتشر شد، گفته است به رضا گلپور توصیه کرده بود که اگر به سراغ ماجراهای هولدینگ یاس برود، او را می‌کشند.

در بخش دیگری از این فایل صوتی به نقش سعید محمد اشاره می‌شود. سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا در دوران رسیدگی به مفاسد بنیاد تعاون سپاه به عنوان مسئول هیات پنج نفره تصفیه انتخاب شده بود.

رسیدگی به این پرونده تحت نظر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، بود. صادق‌ ذوالقدرنیا در بخشی از فایل صوتی می‌گوید که باقری از دست او به شدت ناراحت بوده و گفته که او با جمال‌الدین آبرومند «ساخت و پاخت» کرده ولی پس از توضیحاتش، باقری قانع شده که چنین چیزی رخ نداده است.

هیئت ۵ نفره که ذوالقدرنیا نیز عضو آن بود، کار رسیدگی به پرونده و انحلال هولدینگ را پیش برد و ۳۰ آذر ۹۶ اعلام کرد که این هولدینگ منحل شده است.

انتصاب سعید محمد با مخالفت آبرومند مواجه شده بود. ذوالقدرنیا در فایل صوتی می‌گوید: «آبرومند خصوصی به من گفت محمد را بردار، گفتم نمی‌شود». جعفری هم با تایید این موضوع می‌گوید که محمد را برداریم که «می‌شود همان آش و کاسه سابق».

سعید محمد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ به عنوان کاندیدا ثبت‌نام کرده بود که توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد و پس از ردصلاحیت به ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی پیوست.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که قاسم سلیمانی از رفتارهای سعید محمد در جریان رسیدگی به پرونده یاس ناراحت بوده است.

بر اساس این گزارش‌ها، همچنین قرار بود سعید محمد به عنوان وزیر راه دولت رئیسی معرفی شود که با مخالفت شخص قالیباف این موضوع منتفی شد. سعید محمد در حال حاضر به عنوان مشاور ابراهیم رئیسی و رئیس شورای عالی مناطق آزاد کشور فعالیت می‌کند.

اختلاف بیست هزار میلیارد تومانی در قرارگاه خاتم‌الانبیاء

در بخش دیگری از این فایل صوتی، صادق ذوالقدرنیا با مسئول دفتر محمدعلی جعفری گفت‌وگو می‌کند. او به مسئول دفتر جعفری می‌گوید: «[در قرارگاه خاتم‌الانبیا] ۲۳ هزار میلیارد تومان به مردم بدهکاریم. عبداللهی ۳۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد … دولت می‌گوید قرارگاه خاتم ده هزار میلیارد تومان طلبکار است. اختلاف ما ۲۰ هزار میلیارد تومان است و [درباره طلب از دولت] سند نداریم».

منظور او عبادالله عبداللهی، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاء، است که حدفاصل سال‌های ۹۱ تا ۹۷ در این سمت بود. آقای عبداللهی روز ۱۹ بهمن سال ۹۶ در یک برنامه تلویزیونی مدعی شد که این قرارگاه ۳۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است.

قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه که بزرگ‌ترین پیمانکار عمرانی فعال در ایران محسوب می‌شود، در دهه اخیر در حوزه‌های نفت و گاز و همچنین کشاورزی ورود پیدا کرده است و به عنوان مهم‌ترین کانون تسلط نظامیان بر اقتصاد ایران شناخته می‌شود.

ریشه‌های فساد در بانک انصار

یکی دیگر از نهادهایی که گروه جمال‌الدین آبرومند در فساد آن نقش محوری داشته‌اند، «مؤسسه مالی و اعتباری ثامن» بوده است که بعداً در بانک انصار ادغام شد.

در جریان رسیدگی به پرونده فساد بانک ثامن، معاون اقتصادی سپاه از آیت‌الله ابراهیمی، مدیرعامل بانک انصار، می‌خواهد که به عنوان ناظر در جلسات حضور داشته باشد ولی در این فایل صوتی، ذوالقدرنیا به جعفری می‌گوید که «ابراهیمی رفته در تیم آبرومند، چون می‌ترسد که ادامه این ماجرا [رسیدگی به فساد] به بانک انصار هم کشیده شود».

او همچنین به برخی تخلفات مدیرعامل بانک انصار اشاره می‌کند و می‌گوید ابراهیمی در یک پرونده ۱۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع مالی «همراه اول» که در بانک انصار بوده، به فردی به نام [علی اصغر] شماعی داده است که ضمانت‌نامه‌اش باطل بوده و بعد این پرونده را برده به مؤسسه ثامن.

در این فایل صوتی درباره سرنوشت پرونده‌های تخلف آیت‌الله ابراهیمی توضیحی داده نشده است، ولی بانک انصار سال گذشته همراه با چهار بانک نظامی دیگر در بانک سپه ادغام شدند و آبان امسال آیت‌الله ابراهیمی با ارتقای مقام، به عنوان مدیرعامل بانک سپه معرفی شد.

نام علی اصغر شماعی پیش‌تر در پرونده محمد حسین سبطی مطرح شده بود. آقای سبطی که تاجر و زمین‌دار ساکن مشهد معرفی شده است، در اسنادی که توسط کانال تلگرامی «جعبه سیاه» منتشر شد، گفت مسئولان سپاه با محوریت مسعود مهردادی و محمود سیف، ۲۰ هزار میلیارد تومان اموال او را بالا کشیده‌اند و دفتر رهبر جمهوری اسلامی و مجتبی خامنه‌ای نیز در جریان این پرونده بوده‌اند.

طبق نوشته آقای سبطی، مأموران سپاه پاسداران، پس از بازداشت و تهدید به حذف فیزیکی، همچنین او را وادار کردند که بدهی‌ ۱۰۰ میلیارد تومانی علی‌اصغر شماعی را نیز تقبل کند.

او علی اصغر شماعی را فرد امنیتی وابسته به علی فلاحیان، وزیر اطلاعات پیشین ایران، معرفی کرده است که با بنیاد تعاون سپاه و هولدینگ یاس نیز همکاری نزدیک داشت.

گفتنی است مسعود مولوی، مدیر کانال تلگرامی جعبه سیاه، چندی پس از این افشاگری‌ها، آبان سال ۹۸ در ترکیه به قتل رسید. ماموران امنیتی جمهوری اسلامی متهم به این قتل شده‌اند.

اظهارات مسئول دفتر جعفری علیه ارتش

در بخش دیگری از این فایل صوتی، مسئول دفتر جعفری به صادق ذوالقدرنیا رزومه یکی از دوستان قدیمی‌اش را می‌دهد که در آن زمان کارمند بخش صادرات و واردات وزارت دفاع بوده است و از او می‌خواهد که برایش شغل پیدا کند که با موافقت ذوالقدرنیا همراه می‌شود.

مسئول دفتر جعفری می‌گوید دوستش که از دوران بسیج دانشجویی با او آشنا بوده، در فروشگاه‌های اتکا کار می‌کند ولی این فروشگاه‌ها «الان افتاده دست ارتشی‌ها که هیچی حالیشون نیست» و تعدادی از نیروهای بسیج دانشجویی دوران زاکانی الان در فروشگاه‌های اتکا هستند و باید سپاه آنها را جذب کند.

علیرضا زاکانی، شهردار کنونی تهران، در طول‌ سال‌های ۷۹ تا ۸۲ مسئول سازمان بسیج دانشجویی وابسته به سپاه بود.

در بخش پایانی این فایل صوتی، مسئول دفتر جعفری از ذوالقدرنیا می‌خواهد که صحبت‌های او را ضبط نکند، چون «زورشون به اونا [مقام‌های بالا] که نمی‌رسد، بعدش می‌آیید سراغ ما]».

جمله‌ای که اکنون صادق به نظر می‌رسد. در پرونده‌های فساد کسی زورش به محمدباقر قالیباف، جمال‌الدین آبرومند و حسین طائب نرسید. همه آنها اکنون در بالاترین و کلیدی‌ترین مقام‌های تصمیم‌گیری و امنیتی جمهوری اسلامی نشسته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *