حاشیه نشینی یک چهارم جمعیت و زنان کارتن خواب اهواز

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۶

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از حاشیه‌نشینی حدود یک چهارم جمعیت ایران خبر داده است. یک روزنامه داخلی هم از شناسایی ۲۷۰۰ زن کارتن خواب و بی‌سرپناه در اهواز خبر داد

مجتبی یوسفی گفته: “امروز ۲۰ میلیون نفر در کشور حاشیه نشین شدند و تقریبا یک چهارم جمعیت ایران در حاشیه زندگی می‌کند که این میزان به دلیل اتخاذ سیاست‌های غلط بخشی‌نگری بوده است.”

وی بازار مسکن را متاثر از “تورم ۵۰ درصدی” دانسته و به جمعیت “۶/۵ میلیونی” خانوارهای اجاره‌نشین در ایران اشاره کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین گفته: “سالیانه ۸۰۰ هزار ازدواج جدید صورت می‌گیرد یعنی پی در پی در جمعیت مستاجران کشورمان اضافه می‌شود، این در حالی است که در هشت سال گذشته دولت با افتخار اعلام کرد هیچ مسکنی نساخته است.

بگفته این نماینده مجلس در دهه هشتاد ساخت مسکن ۹۰۰ هزار واحد مسکونی بوده که حالا “به کمتر از ۲۰۰ هزار واحد شهری و روستایی رسیده‌ایم.”

طی سالهای اخیر روند صعودی قیمت مسکن و اجاره بها در ایران و به ویژه در پایتخت بطور نجومی ادامه یافته است.

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در دی ماه امسال(۱۴۰۰) متوسط قیمت معامله هر متر مربع خانه در شهر تهران به نزدیک ۳۳ میلیون تومان رسیده است؛ در دی ماه پارسال (۱۳۹۹) این رقم ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.

در همین گزارش آمده که نرخ اجاره بها نسبت به دی ماه پارسال در کل مناطق شهری ایران ۵۴ درصد بالاتر رفته است.

شناسایی ۲۷۰۰زن کارتن خواب و بی‌سرپناه در اهواز

روزنامه شهروند نوشت: اهواز؛ کلان‌شهری که زنان بی‌سرپناه در آن آواره‌اند. ۲۷۰۰زن؛ آوارگان شهر که هر کدام از جایی به اهواز پناه آورده‌اند.

زنانی بُریده از زندگی… روزها، پناه‌شان پارک‌ها و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر است، اما شب‌ها پناهی ندارند جز آسمانی که زمانی ستاره به‌خود می‌بیند و گاهی از دلتنگی می‌بارد. ۲۷۰۰زنی که ردپایشان در ۸۰پاتوق در گوشه‌وکنار اهواز شناسایی شده است.

اهواز، گویی شهری بی‌پناه است برای زنان. بی‌خانمان‌هایی که دمای ۵۰ تا ۶۰درجه تابستان‌ها را بی‌سقف‌وپناه تاب می‌آوردند. زمستان هم به اندازه توانش لرزه می‌اندازه بر استخوان‌هایی که از درد خماری جانشان را برده.

آمارها خلاصه می‌شوند در خبرهایی که رسانه‌ای می‌شوند و بس. «آمارهای سال۹۷ بهزیستی از ۳۳هزار زن سرپرست خانوار در استان خبر می‌دهند.» ۳۳هزار زنی که خوزستان را در رتبه اول ایران در زنان سرپرست خانوار قرار داده است. رتبه دومی اما به مشهد می‌‌‌رسد با ۱۱هزار زن سرپرست خانوار.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *