بیانیه مشترک سازمانهای حقوق بشری: تحریمهای مربوط به نقض حقوق بشر در مذاکرات هسته ای نباید لغو شوند

By | ۱۴۰۰-۱۱-۲۹

۲۹ بهمن ۱۴۰۰– کمپین حقوق بشر در ایران بهمراه هشت سازمان حقوق بشری دیگر امروز بیانیه زیر را در رابطه با مذاکرات هسته ای در وین منتشر کردند. این بیانیه به اهمیت اینکه تحریمها در مورد نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی نباید در این مذاکرات لغو شوند تاکید میکند:

ما، سازمان‌های حقوق بشری امضاکننده این نامه، از دولت‌های طرف گفتگو با جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌خواهیم که تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشرتوسط جمهوری اسلامی ایران را لغو نکنند. تحریم‌هایی که اعمال آنها بر حکومت جمهوری اسلامی به دلیل نقض فاحش و گسترده حقوق بشر در ایران بوده است. جرم انگاری اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی، کشتن شهروندان معترض ، بازداشت غیرقانونی و حبس و شکنجه و اعدام معترضان و مخالفان و فعالان مدنی بخشی از موارد نقض صریح حقوق بشر در ایران است.

همچنین تحریم‌ها علیه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، بدلیل نقض حقوق بشر نیز نباید لغو شود. ابراهیم رئیسی از چهره‌های اصلی ناقض حقوق بشر از ابتدای استقرار حکومت جمهوری اسلامی در ایران است. برخی موارد نقض حقوق بشر که ابراهیم رئیسی در آنها مشارکت داشته مصداق جنایت علیه بشریت بوده است.

ابراهیم رئیسی شخصاً در «کمیته مرگ» حضور داشته است. کمیته‌ای که به حکم اعضای آن، هزاران زندانی سیاسی که قبلا محاکمه شده و در حال سپری کردن ایام حبس بودند، دسته جمعی و در فرایندی کاملا فراقانونی اعدام شدند.

از آن رو که محاکمه و مجازات ناقضان حقوق بشر درون ایران بر اساس قوانین بین‌المللی ناممکن است، لغو تحریم‌ها در مورد نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی به دلیل مصلحت‌های سیاسی، پیامی خطرناک به همه حکومت‌های خودکامه و سرکوبگر دنیا است؛ اینکه وقتی منافع جامعه بین‌المللی در خطر باشد چشمان خود را بر نقض حقوق بشر خواهد بست.

در همین حال، لغو تحریم‌ها در مورد نقض حقوق بشر توسط ابراهیم رئیسی نشان‌دهنده این است که سران کشورها می‌توانند بدون مجازات مرتکب چنین جنایاتی شوند.

در حالی که مذاکرات بر سر از سرگیری برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به مرحله تعیین کننده‌ای رسیده است ، ما از همه طرف های مذاکره کننده با جمهوری اسلامی می خواهیم که به دفاع از حقوق بشر و موازین بین الملل حقوق بشری به عنوان موضوعی جدی و حیاتی پایبند باشند و با همان سطح و میزان نگرانی که درباره دیگر مسائل مورد گفتگوی طرفین وجود دارد، فارغ از مصالح و اقتضائات سیاسی به موضوع حقوق بشر نگاه کنند.

کمپین حقوق بشر در ایران

بنیاد عبدالرحمن برومند برای حقوق بشر در ایران

عدالت برای ایران

مرکز اسناد حقوق بشر ایران

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

اتحاد برای ایران

بنیاد سیامک پورزند

انجمن دفاع از حقوق بشری آذربایجانی ها در ایران

انجمن حقوق بشر در کردستان ایران-‌ ژنو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *