انجمن کشتیرانی ایران: تحریم روسیه فواید بسیار خوب اقتصادی برای ایران دارد

By | ۱۴۰۰-۱۲-۱۶

مسعود پلمه دبیر انجمن کشتیراتی ایران گفت تحریم روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین، «فرصت‌های بسیار خوبی» را برای ایران ایجاد کرده‌ و «در صورتی که مدیریت و تدبیر صحیح برای استفاده از فرصت‌های ایجاد شده، اجرایی شود نتایج خوبی را از لحاظ اقتصادی به ویژه در حوزه ترانزیت و سایر خدمات لجستیکی برای ایران در پی خواهد داشت.»

پلمه روز یکشنبه به ایلنا گفت: می‌دانیم که کریدور ریلی که چین را از طریق روسیه به اروپا متصل می‌کرد و همچنین کریدور دیگری که در شمال روسیه فعال بود، متوقف شده است.‌ به همین دلیل حجم قابل توجهی از بارهای این دو کریدور به سمت کریدور میانی و کریدور تراسیکا معطوف شده‌ است.

او افزود: ضرورت دارد در این شرایط سازمان بنادر و و دریانوردی ایران و شرکت راه آهن ایران برای جذب بارهایی که از چین به سمت اروپا در تردد بودند، از فرصت پیش آمده، استفاده کنند.

دبیر انجمن کشتیرانی با اشاره به اقدامات کشورهای منطقه در این شرایط اظهار داشت: اطلاع داریم کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان برای اینکه از این فرصت کمال استفاده را برده باشند شروع به جذب سفارش‌های متعددی کرده‌اند که از طریق ریل به قزاقستان و ترکمستان و سپس از طریق آکتائو و ترکمن‌باشی و کشتی‌ها رو رو به آذربایجان منتقل و از این کشور به گرجستان و در نهایت از آنجا به سمت ترکیه و اروپا برود.

وی با بیان اینکه برای استفاده از این فرصت بین کشورهای منطقه یک رقابت تنگانگی ایجاد شده، ادامه داد: معتقدم در این شرایط می‌توانیم با همکاری ترکیه یعنی در واقع با شراکت ترکیه برای احیای مسیر ریلی ایران و ترکیه برای حمل کالا چین به اروپا و بالعکس اقدام کنیم.

دبیر انجمن کشتیرانی ایران با این حال نسبت به عملکرد دولت ابراهیم رئیسی در این زمینه ابراز ناامیدی کرد و ادامه داد: وقتی واکنش صحیحی از سوی دولت رخ نمی دهند به مفهوم سوءمدیریت و بی‌تدبیر است. مانند اتفاقی که در تحریم کشورهای حوزه خلیج فارس(قطر) رخ داد و ایران در آن شرایط تمام فرصت‌‌ها و امتیازات به صورت یکجا به ترکیه واگذار کردیم یا در تخاصمی که بین ترکیه و روسیه اتفاق افتاد ایران هیچ اقدامی انجام نداد و از استفاده از تمام قابلیت‌هایی که داشتیم، دریغ کردیم.

همچنین فریدون برکشلی رئیس دفتر مرکز مطالعات بین‌المللی انرژی وین در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه روسیه از این پس به عنوان یک تامین‌کننده قابل اعتماد برای اروپا، ایفای نقش نخواهد کرد، گفت: ایران می‌تواند با قدرت وارد بازار اتحادیه اروپا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *