«قتل ناموسی» در آمل؛ جسد مادر دو کودک «به دست برادرش» در شالیراز دفن شده بود 

By | ۱۴۰۱-۰۱-۱۹

چند روز پس از اعلام خبر «قتل یک زن جوان توسط بستگانش» از سوی پلیس آمل، منابع محلی عنوان کرده‌اند که این زن جوان «به دست برادرش و با انگیزه‌های ناموسی» به قتل رسیده است.

خبرگزاری ایمنا پیشتر از کشف جسد یک زن در شامگاه ۱۲ فروردین در زمین‌های کشاورزی و شالیزار روستای حسین‌آباد بخش مرکزی آمل خبر داده بود.

بنا بر اعلام سرپرست فرماندهی انتظامی آمل، این جسد متعلق به زنی حدود ۳۰ ساله از اهالی همان روستا بوده که حدود ۲۰ روز پیش از آن توسط «یکی از بستگان نزدیک خود» به قتل رسیده بود.

در همین حال برخی منابع محلی، هویت این زن را سارا (راضیه) شادی‌فر اعلام کرده و گفته‌اند که او به دست برادرش و با انگیزه ناموسی به قتل رسیده است.

بر اساس اعلام این منابع، خانم شادی‌فر ۳۳ ساله و مادر دو فرزند بوده است.

‌در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی از خشونت علیه زنان و قتل‌ موسوم به ناموسی در ایران منتشر شده که در بیشتر موارد توسط یکی از مردان نزدیک خانواده رخ داده است.

در پی این اتفافات مرگبار علیه زنان در ایران، دید‌بان حقوق بشر در آذر ۹۹ خواستار اصلاح و تصویب هر چه سریع‌تر لایحه منع خشونت علیه زنان از سوی جمهوری اسلامی شد.


ایران یکی از چهار کشوری است که به کنوانسیون سازمان ملل برای رفع هر گونه تبعیض علیه زنان ملحق نشده‌‌ است.

از جمله خلاء‌های قانونی که مورد انتقاد فعالان حقوق بشر ایران در مورد مجازات عاملان قتل‌های ناموسی است، احکام صادره علیه پدرانی است که فرزندکشی می‌کنند.

بر اساس ماده ۶۱۲ این قانون، پدران قاتل محسوب نمی‌شوند و در صورت محکومیت در دادگاه، حداکثر به پرداخت دیه و حبس تا ده سال محکوم می‌شوند.

در بسیاری از موارد هم که قتل ناموسی توسط سایر مردان خانواده صورت می‌گیرد، اولیای دم با گذشت از خون فرزند خود، زمینه حمایت از قاتل و آزادی او را فراهم می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *