کمک‌های میلیاردی زاکانی؛ از امور مساجد مشهد تا هیئت رزمندگان

By | ۱۴۰۱-۰۱-۱۹

شهرداری تهران حاضر نیست سامانه شفافیت خود را به روز کند

علیرضا زاکانی، اصول‌گرایی که با لابی‌‌گری و نقض قانون و فشار نهاد‌های بالادستی شهردار تهران شده است، علاوه بر چند انتصاب جنجالی، حاضر نیست کارنامه مالی و مدیریتی خود را شفاف کند.

تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد زاکانی به دست‌کاری در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران، بند‌هایی به آن به منظور کمک به چند نهاد انقلابی و مذهبی اضافه کرده است.

بهروز شیخ‌رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم این مساله را فاش کرد و گفت زاکانی «ردیف‌های جدیدی» به متن بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران آن اضافه کرده است.

شیخ‌رودی افزود «این ردیف‌ها شامل کمک به انجمن ورزشی رزم سلطان، کمک به دفتر سازمان امور مساجد استان‌های خراسان در تهران» است.

به گفته وی «کمک به کنگره سرداران شهید منطقه ۱۷ و کمک به هیئت رزمندگان اسلام» از دیگر ردیف‌های بودجه الحاقی به بودجه شهرداری تهران است که پیش‌تر در لایحه آن وجود نداشت.

براساس اعلام این مقام مسئول، شهرداری تهران قرار است یک میلیارد تومان به دفاتر سازمان امور مساجد استان‌های خراسان در تهران کمک کند.

کمک سه میلیارد تومانی به «هیئت رزمندگان اسلام» و کمک یک میلیارد تومانی به «انجمن ورزشی رزم سلطان» از دیگر تغییرات اعمال شده در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران است.

به گفته شیخ‌رودی یک ردیف هم به نام «اعتبارات مرکز جمع سپاری شهر تهران» به مبلغ پنج میلیارد تومان به این بودجه اضافه شده است.

گزارش‌ها همچنین حکایت از آن دارد که شهردار تهران با تعریف ردیف جدیدی در بودجه سال ۱۴۰۱ قصد دارد ۲۰ میلیارد تومان به طرحی با عنوان «حمایت از چهره‌های موثر انقلاب» اختصاص دهد.

این در حالی است که  بودجه ارائه خدمات و کمک به افراد توان‌یاب و خانواده‌های آسیب‌دیده و کم‌برخوردار در این بودجه تنها سه میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

بودجه خدمت‌رسانی به توان‌یابان در سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۱۲ میلیارد تومان بود که در بودجه سال ۱۴۰۱ کاهش شدیدی یافته است.

برخی اعضای شورای شهر تهران که اغلب آنها در جبهه سیاسی هم‌سو با زاکانی قرار دارند در اعتراض به بعضی اقدامات و تصمیمات او، به صف منتقدانش پیوسته‌اند.

سه عضو شورای شهر تهران به تازگی در مورد به روز نشدن «سامانه شفافیت» شهرداری با تذکر به زاکانی، یک ماه به او فرصت داده‌اند تا اطلاعات این سامانه به روز کند.

احمد صادقی رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران هم با انتقاد از بی‌توجهی زاکانی به این تذکر‌ها گفته گزارش‌هایی که تاکنون شهرداری تهران در این سامانه منتشر کرده «قابل فهم برای شهروندان نیست.»

علیرضا زاکانی از زمانی که سکان شهرداری تهران را برعهده گرفته، برخی انتصاب‌های جنجالی هم داشته که صدای تعدادی از اصول‌گرایان را هم درآورده است.

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از جمله این منتقادان است که گفته نباید «تنها معیار انقلابی و جهادی بودن در انتصابات در نظر» گرفته شود، بلکه «به تخصص‌ها هم باید توجه کرد.»

در نظر گرفتن پست مدیریتی در شهرداری تهران برای برخی اعضای «رهپویان انقلاب اسلامی» از مهمترین اقدامات جنجال برانگیز زاکانی است.

مجوز این جمعیت سیاسی در سال ۱۳۸۷ از سوی وزارت کشور صادر شد که هیات موسس آن را جمعی از فعالان بسیج دانشجویی مثل علیرضا زاکانی، محمد دهقان و پرویز سروری تشکیل می‌دهند.

حسام حبیب‌اله از جمله اعضای این جمعیت است که به سمت مشاور ویژه زاکانی و امین توکلی‌زاده دیگر عضو این جمعیت به معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران منصوب شده‌اند.

زاکانی چندی پیش نیز با صدور حکمی، حسین حیدری (دامادش) را به سمت مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری منصوب کرد که در واکنش به موج اعتراض اصول‌گرایان، مجبور شد این حکم را لغو کند.

از ناصر امانی یک عضو شورای شهر تهران با عنوان یکی از مهمترین مخالفان علیرضا زاکانی نام برده می‌شود که در ماه‌های اخیر به صراحت از انتصاب‌ها و عملکرد او انتقاد و خواستار پایان یافتن اقدامات غیرقانونی شهردار تهران شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *