سپاه پاسداران با انتشار ویدیویی ترکیه و آذربایجان را تهدید موشکی کرد

By | ۱۴۰۱-۰۱-۲۲

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با انتشار ویدیویی که حاوی تصاویر متعدد از شلیک موشک‌ است به ترکیه و جمهوری آذربایجان در خصوص آنچه که «طراحی نقشه تعدی و تجاوز» به مرزهای بین‌المللی ایران و ارمنستان عنوان شده، هشدار داد و بر «مقابله با قدرت» با عملی شدن این نقشه تاکید کرد.

این ویدیو که با پخش تصاویری از حمله شیر به گله کفتارها آغاز می‌شود با نمایش بخشی از سخنان علی خامنه‌ای، رهبر ایران، مبنی بر لزوم رعایت مرزهای بین‌المللی و عدم حضور «تروریست‌ها» در نزدیکی مرزهای ایران، ادامه می‌یابد؛ سخنانی که همزمان با نمایش کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و منطقه مورد مناقشه در مرز ایران و ارمنستان پخش می‌شود.

سپس ضمن پخش ویدئوی شلیک متعدد موشک‌ از سوی نیروهای نظامی ایران، به نقل از یک مقام نظامی هر گونه تغییر در «ژئوپلتیک مرزها را غیرقابل پذیرش و خط قرمز جمهوری اسلامی» عنوان می‌شود. خط قرمزی که در ادامه این ویدیو به شکل مرز مشترک ایران و ارمنستان نمایش داده می‌شود.

درگیری‌های شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ در منطقه مورد اختلاف قره‌باغ میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان که بیش از ۶۵۰۰ کشته برجای گذاشت، ایروان را ناگزیر به واگذاری بخشی از این منطقه به باکو کرد. هفته گذشته نیز دو طرف با میانجیگیری اتحادیه اروپا توافق کردند که مذاکرات خود را برای تعیین خطوط مرزی دو کشور آغاز کنند.

در این میان، مقام‌های ایران همواره نسبت به ایجاد کریدوری با هدف برقراری ارتباط تجاری میان ترکیه و جمهوری آذربایجان با نخجوان که می‌تواند مرز مشترک زمینی فعلی میان ارمنستان و ایران را از میان ببرد، ابراز نگرانی کرده‌اند. جمهوری اسلامی همچنین بارها نسبت به حضور نظامیان و نیروهای امنیتی اسرائیلی در نزدیکی مرزهای خود در جمهوری آذربایجان و کردستان عراق هشدار داده است.

در تازه‌ترین اقدام عملی برای تلافی حملات اسرائیل، سپاه پاسداران ۱۳ مارس گذشته اعلام کرد که تعدادی موشک به نزدیکی فرودگاه اربیل شلیک کرده و مدعی شد که هدف آنها پایگاه مخفی نیروهای امنیتی اسرائیل بوده است.
یورو نیوز:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *